دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از رسانه‌ای شدن اختلافات داخلی مخالفان سوریه درباره تشکیل دولت موقت، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که حامیان مالی مخالفان سوریه مانع آغاز گفت‌وگوها هستند.

لاوروف

در همین حال شبه‌نظامیان القاعده هم مسئولیت کشتار 48نظامی سوری داخل عراق را بر‌عهده گرفتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری با رئیس هیأت هماهنگی ملی نیروهای تغییر دمکراتیک از گروه‌های مخالف سوری، در مسکو تأکید کرد که با وجود آنکه طرف‌های درگیر ضرورت توقف خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوها را درک می‌کنند، اما اوضاع رو به بهبود نیست.

سرگئی لاوروف با متهم کردن حامیان مالی گروه‌های مخالف به کارشکنی در روند آغاز گفت‌وگو اعلام کرد که تعداد این حامیان اندک هم نیست. کشورهای قطر و عربستان متهم به حمایت مالی و ترکیه و لیبی هم متهم به حمایت تسلیحاتی از گروه‌های مسلح سوریه هستند. هیثم مناع هم در این کنفرانس خبری، گروه‌های مخالف را به ایجاد پایگاهی فراگیر برای گفت‌وگوهای آتی با حاکمیت سوریه فراخواند.

مناع تأکید کرد که همگرایی روسیه و آمریکا درباره بحران سوریه در اعمال فشار بر گروه‌های مسلح به‌منظور دست کشیدن از خشونت‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود. وی تصریح کرد که درصورت برقراری نظام پارلمانی در سوریه، دیگر پرداختن به موضوع بقا یا ماندن بشار اسد در قدرت بی‌معنی خواهد بود.

اما همزمان با این اظهارات، شبه‌نظامیان القاعده با انتشار بیانیه‌ای، کشتار 48نظامی و کارمند سوری بازگشته از عراق به کشورشان را بر‌عهده گرفتند. یک هفته پیش و پس از درگیری گروه‌های مسلح با نظامیان سوریه برای به‌دست گرفتن یک گذرگاه مرزی با عراق، 65نظامی و کارمند شاغل در گذرگاه وارد خاک عراق شدند و مقام‌های عراقی هم پس از درمان، آنها را از استان الانبار راهی کشورشان کردند که گروهی مسلح به آنها حمله ور شده و 48نظامی را کشت.

در همین حال، جلسه ائتلاف مخالفان سوریه در استانبول برای تشکیل دولت موقت و انتخاب نخست‌وزیر، مجددا لغو شد بی‌آنکه زمانی مشخص برای آن تعریف شود. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، لغو این نشست در پی بالاگرفتن اختلافات احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف با دیگر اعضا درباره تشکیل دولت موقت صورت گرفت. الخطیب اعلام کرده که این دولت زمینه ساز تقسیم سوریه خواهد بود. قرار بود نشست یادشده امروز (سه‌شنبه) برگزار شود. این دومین‌بار است که نشست یادشده به تعویق می‌افتد.

کد خبر 204986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز