همشهری آنلاین: شهردار تهران مهمترین وظیفه مدیریت شهری را تلاش در حوزه اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کنار فعالیت‌های خدماتی، عمرانی، فضای سبز، ایمنی و ... دانست و گفت: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در آن اسلام و اسلامیت وجود داشته باشد و قواعد اسلام در آن حاکم باشد. در جامعه اسلامی، روابط اجتماعی با یک نگاه قدسی دیده می‌شود نه به معنای انباشت سرمایه.

دکتر محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه جشنواره «زنان و تولید ملی» در بوستان گفت‌وگو به تشریح ویژگی‌های جامعه اسلامی و جایگاه مشارکت در این جامعه پرداخت که گزیده ای از آن به نقل از تهران سما در ادامه آمده است.

  • جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در آن اسلام و اسلامیت وجود داشته باشد و قواعد اسلام در آن حاکم باشد. در جامعه اسلامی، روابط اجتماعی با یک نگاه قدسی دیده می‌شود نه به معنای انباشت سرمایه. وظیفه ماست که بکوشیم چنین جامعه‌ای بسازیم و مشارکت معنادار ایجاد کنیم. مشارکت معنادار فقط در انتخابات وجود ندارد و باید این نوع مشارکت در تمام بخش‌ها شکل بگیرد. این مشارکت معنادار شکل نمی‌گیرد مگر اینکه مردم به ما و ما نسبت به مردم اعتماد داشته باشیم و این اعتماد دو طرفه به خوبی شکل گیرد. باید دست به دست هم دهیم و نقاط ضعف جامعه را با نقاط مثبت برطرف سازیم.
  • مهم ترین وظیفه مدیریت شهری این است که در کنار فعالیت‌های خدماتی، عمرانی، فضای سبز، ایمنی و ... در بخش اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز تلاش کند.
  • یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز، مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه است. در تهران فاصله طبقاتی را بسیار شفاف و تلخ در زندگی روزمره شاهد هستیم. گاهی می‌بینیم در یک مدرسه ابتدایی یک دانش‌آموز آرزویش داشتن یک جفت کفش است در حالی که کنار خود دانش‌آموز دیگری را می‌بیند که هر هفته یک کفش نو می‌پوشد. در تهران بخش قابل توجهی این محرومیت‌ها را حس می‌کنند.
  • در حال حاضر در تهران بیش از دو میلیون خانوار زندگی می‌کنند که نه آن چنان از ثروت زیادی برخوردارند و نه آنچنان نیازمند اما در این شهر بین 500 تا 550 هزار نفر زندگی می‌کنند که یا از ثروت بیش از حد نیاز برخوردارند و یا به نان شب نیازمندند. یکی از وظایف مدیریت شهری شناسایی این 550 هزار نفر است که در دو قطب مختلف زندگی می‌کنند تا آن عزیزی که از نعمت زیاد خداوندی برخوردار است را از نیاز آن عزیزی که در زندگی دچار مشکل شده مطلع سازد تا با غیرت و حمیت خود مشکل همشهری‌اش را برطرف سازد.
  • چند ده هزار نفر بانوی سرپرست خانوار در تهران وجود دارد که باید تلاش کنیم آن‌ها را توانمد سازیم و اگر این کار را بخواهیم از طریق بودجه دولتی به انجام رسانیم به جایی نخواهیم رسید. که جشنواره و نمایشگاه «زنان و تولید ملی» نیز به منظور توانمدسازی بانوان برپا شده تا ظرفیت‌های آنها در زمینه تولیداتشان را نشان دهد.
کد خبر 205407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز