شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: نمایشگاه‌های بهاره هرساله سوسوی امیدی در گرانی بازار شب عید برای افراد با درآمد پایین محسوب می‌شود اما امسال گویا همین سوسوی امید هم از بین رفته است و بسیاری از مردم شهرستان‌های مختلف، یا رغبتی برای رفتن به نمایشگاه‌های عید ندارند و یا اگر هم می‌روند دست خالی برمی‌گردند.

نمایشگاه بهاره

جالب اینجاست که علاوه بر گرانی، گزارش‌ها نشان می‌دهد که از یک‌سو نظارت بازرسان از عرضه کالاها با قیمت مصوب اتحادیه مانند سالیان گذشته با جدیت روبه‌رو نمی‌شود و از سوی دیگر نه‌تنها مشکلات جانمایی بسیاری از نمایشگاه‌ها نسبت به قبل کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است.

بررسی نمایشگاه بهاره در ارومیه

به‌طور نمونه نشان می‌دهد که از بین 170غرفه فعال نمایشگاه فروش بهارانه بیش از نیمی به فروش خشکبار، حبوبات و برنج اختصاص یافته و نیم باقیمانده آن در بین صنوف عرضه‌کننده آینه و شمعدان، ظروف پلاستیکی، عطر و بدلیجات توزیع شده و از تنوع محصولات خبری نیست و غرفه‌های کمی به فروش لباس می‌پردازند. غرفه‌داران این نمایشگاه نیز از پرداخت بیش از یک‌میلیون تومان برای اجاره غرفه راضی به‌نظر نمی‌رسند و عنوان می‌کنند که برای جلوگیری از ضرردهی ناچار به افزایش قیمت محصولات هستند.

نمایشگاه یا برکه آب؟!

از شهرکرد نیز خبر می‌رسد که تبدیل غرفه‌های نمایشگاه بهاره به برکه آب، خرید مردم در گل‌و‌لای، صف‌های طولانی خرید برنج در باران، ازدحام بالای مردم در نمایشگاه، صف طولانی پشت خودپرداز، نبود محل پارک برای خودروها، وجود غرفه‌های ارائه‌کننده محصولات هنری و فرهنگی در نمایشگاه و... از مهم‌ترین حاشیه‌های نمایشگاه بهاره این شهر طی چند روز گذشته بوده است. مهر در این خصوص گزارش داد که وجود گل‌و‌لای و لغزنده بودن در این محل مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده و از طرف دیگر موجب ایجاد چهره زشت در نمایشگاه شده که لذت خرید شب عید را برای مردم کمتر کرده است. علیرضا جیلان، معاون توسعه داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این مکان برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی است، بیان داشت: برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که با استقبال گسترده مردم روبه‌رو می‌شود باید زیرساخت‌های بیشتری از قبیل سوله‌های بیشتر وجود داشته باشد که نیاز به سرمایه‌گذار خصوصی در این بخش است.

قیمت‌ها تفاوتی با بازار ندارد

اگرچه مسئولان صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنند که کیفیت و قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که خانواده‌های با درآمد متوسط رو به پایین قادر به تأمین مایحتاج خود هستند و همچنین اجناس کیفیت لازم را دارند و بجنل نیستند و کالاهای اساسی با تخفیف 10تا 15درصدی عرضه می‌شوند اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از مردم این مسائل را قبول ندارند. ‌ در نمایشگاه بهاره اهواز یکی از فروشندگان عنوان می‌کند: هنگام گرفتن غرفه به ما گفته شد که حق آوردن جنس خارجی را نداریم. من می‌خواستم پتوی خارجی یکنفره برای فروش در غرفه بگذارم که اجازه ندادند، با وجود این بسیاری از غرفه‌داران پتو و دیگر کالاهای خارجی همچون کالاهای چینی را در این نمایشگاه به فروش گذاشته‌اند. علاوه بر این یکی از فروشندگان پوشاک اعلام می‌کند: غرفه‌هایمان حتی چراغ مناسب نداشتند و خودمان چند لامپ خریدیم تا روشنایی بهتر شود. به گفته یک‌صنعتگر که در سالن خرمشهر نمایشگاه اهواز غرفه دارد عملکرد اداره کل تجارت ضعیف است. وی می‌گوید: نه کارت غرفه‌داری به ما داده شده و نه کارتخوان‌های بانک برای غرفه‌ها. وی می‌افزاید: ظهرها هنگام ورود به نمایشگاه برای پارک‌کردن خودروهایمان با مشکل مواجه هستیم. پارکبان‌ها می‌گویند اگر غرفه‌دار هستید باید کارت غرفه نشان دهید و این در حالی است که هیچ‌گونه کارت غرفه‌داری برای ما درنظر گرفته نشده است.

فضای کم نمایشگاه بیرجند

از اصلی‌ترین مشکلات نمایشگاه بهاره بیرجند هم می‌توان به برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر اشاره کرد که همانند گذشته با مشکل کمبود فضا مواجه است.‌حسین پور‌اسد یکی از مراجعه‌کنندگان هم به فارس می‌گوید: قیمت مواد شوینده فقط 100تا 150تومان با قیمت بازار فرق دارد که به‌نظر من این تفاوت نرخ‌ها باید بیشتر باشد. زهره خسروی، دیگر خریدار نیز اعلام می‌کند: من کالایی مخصوص کودک را با قیمت شش‌هزار و 500تومان از داروخانه خریداری کردم اما همان کالا را یکی از غرفه‌داران به قیمت هفت‌هزار تومان عرضه می‌کند. یک بازدیدکننده دیگر هم می‌گوید: مرغ منجمد با کیلویی چهارهزار و 800تومان عرضه می‌شود که نرخ بازار هم همین است.

عرضه گوشت مانده

شاید امسال یکی از اصلی‌ترین دلایل مردم برای مراجعه به نمایشگاه‌های بهاره، نه خرید پوشاک و لوازم خانگی بلکه خرید مواد پروتئینی و خشکبار با قیمت پایین‌تر از بازار باشد. اگرچه در حال حاضر این اقلام با قیمت بسیار متفاوت نسبت به بازار در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که پایین‌بودن قیمت آنها مساوی با پایین‌بودن کیفیت‌شان در اغلب جاها شده است. به‌طور نمونه در بسیاری از نمایشگاه‌ها گوشت را به‌صورت شقه‌ای می‌فروشند و سعی می‌کنند در حجم کم، یعنی دو یا سه کیلو نفروشند. خودروهای عرضه‌کننده شقه گوسفندی، ران و راسته را به‌ترتیب 24هزار، 28هزار و 24هزار تومان به‌فروش می‌رسانند. این قیمت مناسب است اما کیفیت آنها در ظاهر به‌گونه‌ای است که کمتر فردی برای خرید آنها اقدام می‌کند. یکی از مراجعه‌کنندگان در نمایشگاه ارم امسال در همین خصوص می‌گوید: این بی‌انصافی نیست گوشتی که چند روز از کشتار آن گذشته و رنگ و شکل آن تغییر کرده را در این نمایشگاه‌ها عرضه کنند؟ روی این گوشت کاملا خشک شده، این یعنی گوشت تازه نیست.

کد خبر 205470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز