چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: هرساله همزمان با سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی، برنامه‌های مختلفی توسط حوزه هنری در قالب نشست‌های پژوهشی در حوزه سینما برگزار می‌شود.

شهید آوینی

 برگزارکنندگان می‌گویند به‌دلیل تنوع برنامه‌ها، روز هنر انقلاب اسلامی را تبدیل به هفته‌ای به این نام کرده‌اند. محمد حمزه‌زاده در نشست خبری که صبح دیروز در حوزه هنری برگزار شده بود، گفت: 20 سال پیش در چنین روزی که روز تشییع پیکر شهید سیدمرتضی آوینی بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوزه هنری آمدند و در مراسم شرکت کردند و در همانجا از شهید آوینی به‌عنوان سیدشهیدان اهل قلم نام بردند. از همان روز هم به‌دلیل اینکه شهید آوینی هنرمند به نوعی نماینده بحق و برجسته در زمینه هنر انقلاب اسلامی بود، روز هنر انقلاب اسلامی متولد و در سال‌های بعد وارد تقویم شد.

وی ادامه داد: شهید آوینی یک متفکر، نظریه‌پرداز، هنرمند فیلمساز و اهل ادب و شعر و شاعری بود. موضوع عمده آثار وی را انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن و دفاع‌مقدس و شهید و شهادت تشکیل می‌داد. او قصد داشت در فضای هنری کشور راهی باز کند که مراد و امامش حضرت امام‌خمینی (ره) نقشه آن را در پیامی حکیمانه برای هنرمندان ترسیم کرده بودند. حمزه‌زاده با بیان اینکه شهید آوینی مبدع و مبتکر نوعی نظریه‌پردازی توأم با عمل در حوزه هنر انقلابی و اسلامی بود، عنوان کرد: علاوه بر تفکر و تعمق و نظریه‌پردازی، از طریق آثاری که خلق می‌کرد با جامعه مخاطبان سخن می‌گفت. این بخش از ویژگی‌های شهید آوینی است که حساب او را از باقی کسانی که در بعد نظریه پردازی و مانیفست نویسی‌های مختلف و متنوع فعالیت می‌کردند و می‌کنند، جدا می‌کرد.

معاون هنری حوزه هنری تأکید کرد: روز هنر انقلاب اسلامی، به‌درستی برگرفته از روز عروج هنرمندی شاهد و مروج فرهنگ شهادت و شهادت طلبی است؛ یعنی اینکه چشم‌انداز هنرمند انقلاب اسلامی، شهادت در راه خداست؛ همانطور که برنامه عمل او نیز در دوره حیاتش، جهاد هنری و فرهنگی در راه خداست. وی همچنین گفت: رویکردهای هنر انقلاب اسلامی به‌طور کلی بیدارگر، آرمانگرا، عدالتخواه، حق طلب، برنده و نافذ است. در بعد اجتماعی هنر انقلاب اسلامی جریان‌ساز، آینده گرا مبتنی بر چشم‌انداز دینی و انسان ساز است و در بعد مخاطب نیز مردمی، هدفمند و پرشمار است. همچنین محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در افتتاحیه نمایشگاه هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌هایی داشته که غیرقابل انکار بوده و یکی از این حوزه‌ها، حوزه هنر است. وی ادامه داد: به هر دلیل بخش هنر مورد کم توجهی قرار گرفته و حتی انکار می‌شد، درحالی‌که هنر یکی از بخش‌های مربوط به علوم انسانی است که نسبت به حوزه‌های دیگر تغییر و تحول در آن مشکل و بطئی است اما این اتفاق در هنر انقلاب اسلامی افتاده و ما امروز شاهد سبک ادب و هنر انقلاب اسلامی هستیم.

به گفته وی، هنر پیش از انقلاب با ارزش‌های جامعه و ارزش‌های دینی مغایر بود و جز بخش‌های معدودی از آن به سمت و سوی خلاف جهت دین حرکت می‌کرد. هنرمندان انقلاب اسلامی موفق شدند جهت این حرکت را تغییر دهند و اعتماد مردم را دوباره نسبت به هنر برگردانند و مردم را با هنر آشتی دهند. مومنی شریف با بیان این مطلب که نامگذاری روزی به نام روز هنر انقلاب اسلامی ضرورت داشت، ادامه داد: در این روز هم دستاوردهای هنر انقلاب اسلامی مورد توجه و هم آسیب‌هایی که این نوع نگرش را تهدید می‌کند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه سالروز شهادت شهید آوینی مناسب‌ترین روز برای نامگذاری روز هنر انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: تعداد اینگونه نمایشگاه‌ها باید بیشتر شود و برگزاری این نمایشگاه‌ها مناسبتی و تنها مربوط به این ایام نیست. در حوزه هنری کمتر روزی وجود دارد که فضای خالی برای برگزاری نمایشگاه داشته باشیم در عین حال نیازمند برگزاری یک نمایشگاه دائمی برای نمایش آثار مربوط به انقلاب اسلامی هستیم.

تجدید میثاق هنرمندان با شهید آوینی

غیر از مراسمی که دیروز در حوزه هنری به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی برگزار شد عده ای از هنرمندان هم با حضور بر سر مزار این شهید یاد او را گرامی داشتند. این مراسم در سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در بهشت زهرا برگزار شد. به گزارش مهر، مراسم بیستمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی با حضور جمعی از اهالی سینما بر مزار سیدشهیدان اهل قلم برگزار شد. در این مراسم که با فاتحه‌خوانی اهالی سینما بر مزار شهید آوینی آغاز شد هنرمندانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، انسیه شاه‌حسینی، ابراهیم اصغری، ناصر باکیده، علی عرب، محمد شاه‌حاتمی، حسن نجاریان، پناه‌برخدا رضایی، محمد احمدی، علی رویین‌تن، وحید موسائیان و. . . حضور داشتند. این مراسم با مدیریت بنیاد سینمایی فارابی برگزار شده است. احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حسن نجاریان قائم‌مقام وی، پژمان لشگری‌پور و هادی منبتی مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر در این مراسم حضور داشتند. ادای دین به شهدای گمنام و سر زدن به قطعه هنرمندان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

راز تحول «سید شهیدان اهل قلم»

یوسفعلی میرشکاک هم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تحول درونی شهید آوینی گفت: سیدمرتضی مدتی را در ساحت نیست‌انگاری به سر برد و تظاهر برخی افراد به دینداری او را دگرگون کرد و به ساحت دیانت سوق داد. وی با بیان اینکه دیدگاه افرادی مانند شهید آوینی مخاطبان خاص خود را دارد، اظهار داشت: دستیابی به اندیشه شهید آوینی و فهم کلام او مستلزم سلوک نفسانی ویژه است و سلوک نفسانی نیز به این راحتی صورت نمی‌گیرد؛ چرا که اگر اینطور بود باید در عرض این 20سال، اندیشه‌های شهید آوینی در کشور ما شایع شده بود. این نویسنده ادامه داد: عصر ما عصر «خرم سلطان» است! عصری است که رسانه‌های فراگیر به مردم جهت می‌دهند، تلاش ما هم حرکتی اثرگذار نیست که بتواند مردم را در فضای امثال شهید آوینی وارد کند. انسانی که همه‌‌چیز او از دست رفته باشد چطور می‌توان او را به این عوالم دعوت کرد؟! البته شهید آوینی مخاطب خاصی دارد که آنها همواره به‌دنبال این هستند که نگاه عمیق‌تر و دقیق‌تری از اندیشه این بزرگوار پیدا کنند.

میرشکاک در پاسخ به این سؤال که چه چیزی باعث شد تا شهید آوینی در برهه‌ای از زمان دگرگون شده و منش و سبک زندگی او تغییر یابد؟ تصریح کرد: نکته‌ای که می‌توان در این زمینه ذکر کرد همان سلوک نفسانی است. انسان، در عصر ما یا باید تا انتهای ژرفای نیست‌انگاری پیش رود و آن را فهمیده و دچار وحشت شود و سپس بعد از آن به خشیت ربانی رسیده و پس از آن به عوالم دینی بازگردد و در انتها انسانی مانند شهید آوینی شود. این نویسنده و شاعر انقلابی با انتقاد از عملکرد برخی از افراد گفت: بسیاری از افراد که دوستدار شهید آوینی بوده و عکس او 24ساعته جلوی چشمانشان قرار دارد حاضر نیستند آثار سیدمرتضی را بخوانند بلکه فقط می‌خواهند به یک دستاویزی آویزان باشند؛ از طرف دیگر اگر هم قرار باشد تمام افراد وارد این وادی شوند آن وقت است که به‌معنای واقعی کلمه، انقلاب جهانی پیش خواهد آمد و این نیز حادثه‌ای است که هنوز زود است که اتفاق بیفتد. بسیار زود است که ما توقع آن را داشته باشیم که یک تحول جمعی رخ دهد.

کد خبر 208320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز