مهر نوشت: متوسط مصرف بنزین ایران در دو سال گذشته با رشدی صعودی همراه بوده است به طوری که در سال 1390 متوسط مصرف روزانه 59.9 میلیون لیتر به ثبت رسید و سال گذشته هم مصرف این فرآورده نفتی با رشدی حدود 6 درصدی به مرز 64 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.
از ابتدای سالجاری تاکنون هم متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک و پرطرفدار نفتی هم با رشدی حدود 10 درصدی همراه بوده است و پیش بینی میشود در هفتههای پیش روی کمی از تقاضا برای مصرف بنزین کاسته و مصرف این فرآورده نفتی در مرز 67 تا 65 میلیون لیتر در روز تثبیت شود.
با این وجود مسئولان وزارت نفت پیش بینی میکنند با افزایش تعداد خودروها در ناوگان حمل و نقل و تکمیل ظرفیت تولید CNG در سبد سوخت با ساخت 2500 جایگاه گاز، تقاضا برای مصرف بنزین با افزایش بیشتری همراه شود.
در حال حاضر روزانه 18 میلیون لیتر گاز در جایگاههای CNG به خودروها تحویل داده میشود که معادل مصرف روزانه 18 میلیون لیتر بنزین است و تا پایان سالجاری با تکمیل ساخت جایگاههای باقی مانده CNG حداکثر عرضه روزانه این حامل انرژی به 22 میلیون متر مکعب در روز افزایش مییابد.
در خوشبینانه ترین حالت CNG میتواند تا سقف 22 میلیون مترمکعب در روز تقاضا را برای کاهش رشد مصرف بنزین تکمیل کند و با تکمیل توسعه صنعت CNG به یک باره مصرف بنزین با رشد افسار گسیختهای روبرو خواهد شد.
مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم با اشاره به نقش CNG در مهار رشد مصرف بنزین، تاکید میکند: اگر صنعت CNG توسعه نمییافت هم اکنون مصرف روزانه بنزین کشور با وجود سهمیه بندی و اجرای قانون هدفمندی یارانهها به 82 میلیون لیتر در روز افزایش مییافت.
رونمایی رسمی از بنزین 1000 تومانی
کمیسیون تلفیق مجلس از بسته افزایش قیمت حاملهای انرژی رونمایی کرد و بر این اساس، در صورت موافقت اهالی بهارستان قیمت بنزین نیمه یارانهای با 300 تومان افزایش به 700 تومان و قیمت بنزین آزاد با 200 تومان افزایش به 900 تومان میرسد.
از این رو قیمت بنزین سوپر یا بنزین با استاندارد یورو نیمه یارانهای با 300 تومان افزایش به 800 تومان و هر لیتر بنزین سوپر آزاد با افزایش 200 تومانی به 1000 تومان افزایش مییابد.
یک مقام مسئول با بیان اینکه اخیرا در برخی از کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی نسبت به جهش مصرف بنزین در سال 92 و 93 هشدا داده شده است، گفت: در این نشست مسئولان وزارت نفت و دولت تاکید کردند در صورت تثبیت قیمتها علاوه بر افزایش قاچاق فرآوردههای نفتی امکان منفی شدن مجدد تراز تولید و مصرف بنزین در کشور فراهم میشود.
مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم پیشتر با اشاره به تبعات تثبیت قیمتها و یا عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانهها گفته بود: اگر قیمتها در سال 92 تثبیت شود احتمال رشد 8 درصدی مصرف و افزایش مصرف بنزین تا سقف 70 ئمیلیون لیتر در روز وجود دارد.
استدلال دولت برای افزایش قیمت بنزین
در کنار مباحث افزایش تقاضای احتمالی مصرف بنزین یکی از استدلالهای افزایش قیمت بنزین از نگاه دولت بهبود کیفیت این فرآورده نفتی با اجرای طرحهای بهینه سازی و بهبود فرآیند کیفیت در پالایشگاههای موجود نفت است.
آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نشان میدهد که با سرمایه گذایر حدود 15 میلیارد دلاری استاندارد تولید بنزین و گازوئیل از یورو 2 به یورو 4 و 5 افزایش یافته است.
در حال حاضر حدود 60 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود که مطابق با برنامه زمانبندی تولید این فرآورده نفتی با استاندارد یورو 4 به مرز 70 میلیون لیتر تا پایان سالجاری افزایش مییابد.
کاهش میزان گوگرد و ترکیبات حلقوی و آروماتیکها که منجر به کاهش آلایندگی بنزین میشود و افزایش عدد اکتان که ارتقای میزان احتراق و درجه آرام سوزی بنزین را به همراه دارد، موجب میشود که مصرف بنزین اروپایی در خودروهای ایرانی به نوعی زمینه بهره وری بیشتر در ناوگان حمل و نقل را به همراه داشته باشد.
از سوی دیگر پیشتر مسئولان وزارت نفت و ستاد سوخت بارها تاکید کرده بودند، در یک دوره پنج ساله باید قیمت بنزین با یک شیب ملایم آزاد و تک نرخی شود که قطعا علاوه بر کاهش فساد منجر به افت انحراف این فرآورده نفتی به خارج از مرزهای کشور خواهد شد.
نوع بنزین | قبل از اجرای فاز اول هدفمندی | بعد از اجرای فاز اول هدفمندی تاکنون | پیشنهاد دولت به مجلس در سال 92 |
بنزین معمولی نیمه یارانهای | 100 تومان | 400 تومان | 700 تومان |
بنزین سوپر نیمه یارانهای | 150 تومان | 500 تومان | 800 تومان |
بنزین معمولی آزاد | - | 700 تومان | 900 تومان |
بنزین سوپر آزاد | - | 800 تومان | 1000 تومان |
افزایش قیمت گازوئیل فقط در مرزها
هر چند تاکنون مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت بنزین واکنشی نشان نداده است اما قیمت گازوئیل در مبادی و بازارچههای مرزی تا 2 ماه آینده با افزایش همراه خواهد بود.
بر این اساس با موافقت کارگروهی در دولت متشکل از نمایندگان وزارت نفت، وزارت اقتصاد و دارایی ، ستاد مدیریت حملونقل و سوخت به کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در بازارچههای مرزی و برای خودروهای ترانزیتی قیمت سوخت به قیمت فوق خلیجفارس و به صورت شناور محاسبه میشود.
همزمان با افزایش قیمت گازوئیل در مبادی مرزی اما بهای این فرآورده نفتی برای ناوگان حمل و نقل و سایر مصرف کنندگان با افزایش قیمت همراه نخواهد بود.