سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقاومت ایران در برابر فرمول‌بندی دستور کار، کنفرانس سازمان ملل درباره پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را در وین تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، ایران از به کارگیری عبارت "ضرورت پایبندی کامل به معاهده" ناراضی است. دیپلمات‌ها می‌گویند این نارضایتی ناشی از رویکرد ایران به این بحث است.

آنها به این مسئله اشاره کردند که ایران تاکنون همواره اعلام کرده برنامه هسته‌ای‌اش در تطابق با این معاهده است.

برای آن که کنفرانس بتواند وارد جزییات شود، ابتدا لازم است دستور کار آن مشخص گردد.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در پیام روز دوشنبه‌اش به این کنفرانس دو هفته‌ای، گفته بود معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در یک بحران اعتماد مستمر به سر می‌برد.

به گفته وی، در برخی موارد، این معاهده به طور علنی نقض شده است، برای مثال قدرت‌های هسته‌ای به اندازه کافی به سوی خلع سلاح پیش نرفته‌اند و بخشی نیز به فقدان همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود.

در این کنفرانس، نمایندگان حدود 130 کشور از 189 کشور عضو ان.پی.تی حضور یافته‌اند. این اولین نشست از سه اجلاس تدارکاتی است که پیش از کنفرانس اصلی بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (سال 2010) برگزار می‌شود.

رودیگر لودکینگ، رییس هیئت آلمانی روز گذشته در مراسم افتتاحیه این کنفرانس به نمایندگی از اتحادیه اروپا گفت حل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران تلاش‌های جهانی برای منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را ارتقا خواهد بخشید.

وی افزود، این اتحادیه از اوضاع در کره شمالی نگران است و از پیونگ یانگ می‌خواهد برنامه تسلیحات کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک خود را به طور کامل، غیرقابل بازگشت و به صورت قابل راستی‌آزمایی کنار بگذارد.

کد خبر 20908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز