سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آلمان به آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرد تاسیسات جدید غنی سازی را با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد کند.

روزنامه هاندلز بلات آلمان از دوسلدورف گزارش داد، چنین تاسیساتی موظف به تامین سوخت هسته‌ای در  خاک یک کشور بی طرف برای همه کشورهایی خواهد بود که به این طرح بپیوندند.
به نوشته این روزنامه پیش از هر چیز هدف از این طرح، تشدید فشار بر ایران و کره شمالی در مناقشه هسته ای خواهد بود. با این حال فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان دلیل این تلاش را «پیشبرد خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی بین المللی» خواند.
وی گفت، گامی ملموس در این مسیر، در ایجاد تاسیساتی مستتر است که به واسطه آن «کشورها در خاک خود نخواهند توانست با غنی سازی اورانیوم، به سوی تولید سلاح هسته ای پیش بروند.»
اشتاین مایر در تشریح این پیشنهاد که برلین آن را در چارچوب راستی آزمایی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای مطرح کرده است، گفت: «باید همچنین راهی را یافت که کشورها چگونه قادر باشند بدون حد و حصر برای مقاصد صلح آمیز از انرژی هسته ای استفاده کنند و در همین حال امکان دستیابی به بمب هسته ای را نیز نداشته باشند.»
به گفته وی، پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای هنوز برای این مشکل چاره اندیشی نکرده است. این پیمان همه کشورهای عضو، غیر از پنج قدرت رسمی هسته ای که بمب را تولید کرده اند، از تولید و گسترش سلاح های هسته ای منع کرده است، اما این حق را برای همه اعضا قایل شده که به تولید، توسعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بپردازند.
اشتاین مایر گفت که تضمین تحویل سوخت هسته ای می تواند مانعی برای آن باشد که کشورهای بیشتری خود به فکر غنی سازی اورانیوم به صورت مستقل بیفتند. نکته مهم ابتکار آلمان این است که «آژانس نظارتی هسته ای وین را به عنوان نهاد سازمان مللی بی طرف و مستقل در میانه میدان قرار می دهد.»
وی با بیان این که کشور میزبان تاسیسات غنی سازی اورانیوم باید مورد موافقت همه اعضا قرار بگیرد، افزود میزبان، غنی سازی اورانیوم را در سطحی انجام می دهد که آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را تعریف کرده باشد.
بر این اساس، آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه خواهد داشت که از سوءاستفاده از مواد غنی شده جلوگیری کند. ایجاد این تاسیسات و تامین مالی آن نیز بر عهده مدیریتی مستقل و چندملیتی یا یک کنسرسیوم خواهد بود. با این حال دولت آلمان هنوز اعلام نکرده است که این تاسیسات دقیقا باید کجا مستقر شود
کد خبر 20970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز