دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: محمد شریعتی، رئیس ستاد اجرایی طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع اخیرا از سمت خود برکنار شد؛ این در حالی است که هیچ توضیحی درباره دلیل این برکناری ارائه نشده است.

بیمارستان

برکناری بالاترین مقام مسئول در طرح پزشک خانواده، روند اجرای این طرح را در چند‌ماه باقیمانده از دولت دهم با هاله‌ای از ابهام مواجه کرده است، به‌ویژه اینکه مدیر جدید جایگزین شده هیچ تجربه‌ای در این بخش ندارد. به‌نظر می‌رسد با توقف طرح پزشک خانواده در تهران و برکناری رئیس ستاد اجرایی این طرح، چالش‌های جدیدی فراروی این طرح بزرگ ملی قرار گرفته است که حل آن در آینده نزدیک بعید به‌نظر می‌رسد.

در این زمینه دکتر سیدحسن امامی‌رضوی نیز روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت توقف برنامه پزشک خانواده در تهران گفت: منابعی که در این زمینه درنظر گرفته شده بود، کافی نبود و به همین دلیل این برنامه نتوانست در تهران پیش رود و در همان مراحل اولیه و در بخش شهری متوقف مانده است.

امامی‌رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا زیرساخت‌ها برای اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران آماده است؟ گفت: در این زمینه زیرساخت‌ها مشکلی ندارد و این برنامه در تهران بیشتر نیازمند منابع است.دکتر محمد مهدی گلمکانی مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران در این‌باره به همشهری گفت:

درهرحال هرکسی که مدیریت مجموعه‌ای را به‌عهده می‌گیرد، باتوجه به چشم‌اندازی که برای مجموعه خود تعریف و تعیین می‌کند، حق دارد چینش مناسب خودش را داشته باشد بنابراین، برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده خود طبیعی به‌نظر می‌رسد که تغییراتی را در مجموعه کاری خود به‌وجود آورد.

او افزود: اما در عین حال نکته‌ای که باید به آن توجه داشت آن است که ضروری است برای داشتن یک نظام سلامت کارآمد و مطلوب، بحث مدیریت فنی و تکنیکی از بحث مدیریت سیاسی تفکیک و جدا شود و این درحالی است که در حال حاضر دومقوله مدیریت فنی و تکنیکی و مدیریت سیاسی از هم جدا نیستند و این یکی از نقص‌های جدی است که نه‌تنها نظام سلامت با آن درگیر است که متأسفانه بسیاری دیگر از امور کشور نیز با آن درگیر است.

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران تصریح کرد: در بحث پزشک خانواده با توجه به چالش‌ها و موانع موجود بر سر راه این طرح بزرگ، قطعا می‌خواسته‌اند فردی را در راس امور بگذارند که با اهدافشان نزدیک‌تر باشد و این حق طبیعی آنهاست اما به اعتقاد من، هم جابه‌جایی مدیر و هم سایر جابه‌جایی‌ها در این مقطع مناسب نبود.

دکتر سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در این‌باره به همشهری گفت: با هر تغییر و تحولی در سطح کلان و در هر وزارتخانه‌ای، طبیعی است که منتظر یکسری تحولات در آن وزارتخانه باشیم چرا که طبیعی است هر وزیری علاقه‌مند است با کسانی کار کند که هماهنگی بیشتری با او داشته باشند و این امر نه‌تنها در وزارت بهداشت و درمان بلکه در سایر وزارتخانه‌ها هم امکان دارد که اتفاق بیفتد اما در عین حال آن چیزی که مهم است آن است که اسناد بالادستی مثل سند چشم‌انداز،

برنامه و قانون بودجه که تعیین‌کننده نحوه عملکرد و خط‌مشی مسئولان عالی وزارتخانه است ثابت است. به همین دلیل، این تغییر و تحولات نمی‌تواند چندان اثری بر خط‌مشی مسئولان اجرایی کشور داشته باشد و شاید فقط به‌دنبال آن هستند که افرادی را به‌کار بگیرند که هماهنگی بیشتری با آنها داشته باشند تا به تعامل بهتر و بیشتری با هم برسند.نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من چون برنامه و هدف ثابت است، قاعدتا باید هرگونه تغییر و تحولی بتواند به حرکت اهداف کمک کند.

کد خبر 209239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز