یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال 1392 این معاونت، اظهار کرد: مسابقات سراسری قرآن ویژه کارکنان دولت ابتدا در وزارتخانه‌ها و سپس در سطح ملی برگزار می‌شود.

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مطبوعاتی که صبح امروز، یکشنبه، یکم اردیبهشت‌ماه در ساختمان این معاونت برگزار شد، طی سخنانی گفت: بعد از تصویب و ابلاغ منشور توسعه فرهنگ قرآنی و بستر و نگاهی که این منشور ایجاد کرد و وظایف دستگاه‌های قرآنی را مشخص کرد، به دستگاه‌های عمومی و موسسات مردمی یک نگاه‌ و سازکار جدیدی را ارائه داد.

وی در ادامه افزود: پیگیری تحولات درخواستی منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ایجاد این تحول در نگرش مدیران بر اساس منشور، از موضوعات بسیار مهمی بود که امروز شاهد حمایت از فعالیت‌های قرآنی در کشور با اخذ بودجه نیم درصد با استفاده از همان تحول نگرش هستیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به دنبال همین ارتقاء دیدگاه، ارتقاء ساختار نیز رقم خورد و وقتی مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی به معاونت قرآن و عترت ارتقاء پیدا کرد، مراکز قرآنی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر نیز شکل گرفتند.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: زمینه‌‌های عملیاتی شدن گرایش‌های سه‌گانه منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور که سازماندهی و ساماندهی امور قرآنی کشور، فرهنگ‌سازی امور قرآنی و نظام‌سازی فعالیت‌های قرآنی در کشور است، در کشور شکل گرفته است و با پیگیرها و تقسیم‌کاری که صورت گرفته در حال انجام است.

معاونت قرآن و عترت پاسدار سلامت معنوی جامعه است

وی گفت: جهشی که در حوزه قرآن از سال 88 شکل گرفت و اتفاق افتاد، یک امر قابل اثبات است و نمودهای آن را در ساحت اجتماعی شاهد هستیم، همچنین تاسیس معاونت قرآن و عترت به عنوان دیدبان دولت در انجام فعالیت‌های قرآنی کشور انجام شده است و این معاونت پاسدار سلامت معنوی جامعه بر اساس قرآن و عترت است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: معاونت قرآن و عترت حامی و پشتیبان موسسات، مجری منویات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن و عترت و حامی فعالان، خادمان، پژوهشگران، هنرمندان، حافظان، قاریان و سایر اقشار قرآنی جامعه است.

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: تاسیس معاونت قرآن و عترت می‌تواند نقش‌آفرینی ویژه‌ای را در توسعه گفتمان قرآنی در کشور داشته باشد که ایجاد بزرگترین اجتماع قرآنی هنری در کشور از بزرگترین دستاوردهای این حرکت نوین است. همچنین برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی آیات با بیش از 30 موضوع در مرحله سوم در راستای تحقق همین گفتمان بوده است.

حمایت 250 میلیارد ریالی از موسسات قرآنی کشور

وی اظهار کرد: میزان حمایت از موسسات قرآنی در سطح ملی طی سال 91، معادل حمایت‌های کل سال‌های گذشته است، در سال 1391 مبلغ 250 میلیارد ریال حمایت‌های ملی از موسسات قرآنی در کشور انجام شده است که 90 میلیارد ریال آن به ساخت، رهن و تجهیز موسسات قرآنی اختصاص یافت، همچنین 90 میلیارد ریال به حوزه آموزش و حمایت‌های آموزشی اختصاص پیدا کرد و بیش از 40 میلیارد ریال در حوزه حمایت از کتابخانه‌های 1500 موسسه قرآنی هزینه شد و در این حوزه کتاب‌های کمک آموزشی، لوح فشرده آموزش قرآن و ... ارسال شد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سال 1391 نزدیک به رقم 10 میلیارد ریال بابت بیمه بیش از 2500 فعال قرآنی که مربوط به موسسات قرآنی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند هزینه شد و در مجموع در سال 1391 بیش از پنج هزار فعال قرآنی بیمه شده داشته‌ایم.

موسسات قرآنی برتر معرفی و تشویق می‌شوند

حجت‌الاسلام محمدی گفت: در سال 1392 یکی از کارهای ویژه این معاونت معرفی موسسات قرآنی برتر و تقدیر و تشویق آن‌ها خواهد بود، همچنین در مجموع در دولت دهم هشت آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن برگزار شد که در هر دوره حدود 50 هزار نفر شرکت کننده داشته است و نزدیک به 400 هزار نفر شرکت کننده در کل دوره‌های آزمون حضور داشتند که اگر با سه دوره قبل جمع شود، حدود 550 هزار نفر شرکت کننده در آزمون‌های سراسری داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: یکی از ابتکارات این معاونت برگزاری آزمون ملی قرآن است و حمایت‌های ما در صورت قبولی در آزمون تحقق پیدا می‌کند. در 13 اردیبهشت‌ماه سال جاری 60 هزار نفر در آزمون ملی حفظ و مفاهیم شرکت خواهند کرد که 20 هزار نفر در آزمون حفظ قرآن کریم و 40 هزار نفر در آزمون مفاهیم قرآن کریم تاکنون ثبت نام کرده‌اند و امکان دارد این تعداد افزایش هم پیدا کند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تربیت 20 هزار مربی حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سال 1391 توسط این معاونت انجام شده است، همچنین طرح ارتقاء سطح قرآنی کارکنان دولت با محوریت حفظ قرآن کریم به زودی نهایی خواهد شد. یکی از طرح‌ها که در سال 1392 انجام خواهد شد، برگزاری مسابقات سراسری قرآنی کارکنان دولت است که این طرح ابتدا در وزارتخانه‌ها و سپس در سطح ملی برگزار می‌شود.

آغاز به کار گسترده طرح ملی حفظ قرآن در ستاد سایر اقشار طی سال 92

حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم در سال 92 آغاز به کار گسترده طرح ملی حفظ قرآن کریم در ستاد سایر اقشار است، این ستاد طی دو سال گذشته فعالیت‌هایی داشته است، اما در سال 92 شاهد ارتقاء ویژه آن خواهیم بود، به شرط فراهم شدن بودجه این طرح به صورت گسترده شروع خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرح ملی تلاوت که تبدیل خوشخوان‌های نوجوان قرآن کریم به قاری بین‌المللی را دنبال می‌کند، امسال به بیش از 20 استان گسترش می‌یابد، البته این طرح در 10 استان در حال برگزاری است. همچنین امسال در تلاش هستیم تا در حوزه عترت نیز ورود پیدا کنیم و آموزش‌های رسمی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در دستور کار تمام مؤسسات قرآنی کشور قرار می‌گیرد.

تربیت بیش از پنج هزار حافظ کل قرآن در معاونت قرآن و عترت

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از پنج هزار حافظ کل قرآن کریم تربیت شده است و این نتیجه تلاش حدود شش تا هفت سال کار محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: طرح نظارت و ارزیابی موسسات قرآنی کشور و رتبه‌بندی موسسات قرآنی انجام شده است، همچنین ارتقاء ساختار قرآنی در سطح ادارات کل استان‌های وزارت ارشاد یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: تأسیس صندوق حمایت از خادمان و فعالان قرآنی در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به زودی اعلام می‌شود و سازکار و نحوه استفاده از آن نیز اعلام خواهد شد، همچنین برای جلوگیری از موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی در کشور به دنبال ادغام اتحادیه‌های تشکل‌های قرآنی کشور و اتحادیه موسسات قرآنی مردمی هستیم.

کد خبر 210307
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز