همشهری آنلاین: حافظ کل قرآن کریم و نفراول مسابقات بین المللی قرآن در سال های متمادی گستردگی مسابقات قرآنی را در جذب هرچه بیشتر جوانان مؤثر خواند و گفت: برای تربیت حافظان باید برنامه هایی غیر از مسابقات اجرایی شود، از قبیل برگزاری هرچه بیشتر کلاس های قرآنی در مدارس و دانشگاه ها و به دنبال آن تشویق های قرآنی برای دانش آموزان و دانشجویان.

قرآن

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد دباغ رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن در سال 71، 78 و 83، مسابقات قرآنی را اقدامی مؤثر در تربیت حافظان و قاریان خواند و گفت:‌ مسابقات بین المللی قرآن از نظر تزریق و انتقال پیام قرآنی به مردم کشورهای دیگر بسیار موثر است به ویژه اینکه می تواند انگیزه قاریان و حافظان را افزایش دهد. اما با این همه، چنین اقداماتی کافی نیست و برای تربیت حافظان باید برنامه هایی غیر از مسابقات اجرایی شود، از قبیل برگزاری هرچه بیشتر کلاس های قرآنی در مدارس و دانشگاه ها و به دنبال آن تشویق های قرآنی برای دانش آموزان و دانشجویان.

وی ادامه داد: البته ضعف هایی در برگزاری مسابقات وجود دارد از جمله اینکه نفرات اول حق شرکت در دوره های بعدی مسابقات را ندارند در حالی که حضور نفرات برتر سبب رقابت بیشتر شده و سطح مسابقات را افزایش می‌دهد.

این فعال قرآنی با مقایسه مسابقات بین المللی قرآن ایران با سایر کشورها گفت: مسابقات قرآنی در ایران از نظر برقراری عدالت، قانونی بودن و داوری از سایر کشورها برتر و بالاتر است، و سطح کیفی مسابقات بین‌المللی ایران قابل قیاس با هیچ کشوری نیست.

دباغ با اشاره به نقش مسابقات قرآنی در وحدت و بیداری امت واحد اسلامی افزود: اگر همه مردم به گرد سفره الهی جمع شوند و در خدمت قرآن باشند هیچ قدرتی نمی تواند اتحاد و همبستگی آنها را بگسلد. در صورت برگزاری مسابقات بین المللی قرآن و حضور نمایندگان کشورهای مختلف در میهن عزیزمان و آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ ایرانی و مذهب شیعه، نظرات منفی که آنها تا پیش از این نسبت به کشور ما داشته، تغییر کرده و مثبت خواهد شد.

وی یادآور شد: در صورتی که رشته های شرکت کننده در مسابقات افزایش یابد تحقق این امر با سرعت بیشتری صورت می گیرد. به خاطر دارم که در سال های گذشته، حافظان 10 جزء، 20 جزء و... نیز امکان شرکت در مسابقات داشتند ولی مدتهاست که تنها دو رشته قرائت و حفظ امکان ورود در مسابقات بین المللی قرآن را دارند. هرچند که ورود رشته های بیشتر به معنی هزینه بالاتر است اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که برای موضوعات قرآنی هر چه هزینه کنیم، کم است.

دباغ در خصوص نحوه اجرایی کردن مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری گفت:‌ در صورتی که مسابقات قرآن عمومی تر و گسترده تر شود قطعاً اقشار بیشتری را جذب می کند و ما شاهد رشد بیشتر قاریان و حافظان قرآن خواهیم بود.

رتبه دوم مسابقات بین المللی قرآن در سال 70 راهکار دیگر را برگزاری کلاس هایی با سطح کیفی بالا و با حضور مربیان برجسته عنوان کرد و گفت: متأسفانه مربیان قوی انگشت شمار هستند، علاقه مندان بسیاری می شناسم که به دلیل نبود مربی مناسب نتوانسته اند مسیر قرآنی خود را به درستی پیدا کنند. در صورت رفع چنین مسائلی قطعاً شاهد افزایش روز افزون قاریان و حافظان قرآن خواهیم بود.

کد خبر 215107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز