یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار از موافقت این کمیته برای عرضه اوراق حج و عمره از طریق فرابورس خبر داد و اعلام کرد که با تأیید سازمان حج و زیارت و نظام بانکی امکان خریدو فروش این اوراق در فرابورس به‌وجود می‌آید.

بورس تهران

سید عباس موسویان در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: در حال حاضر فیش‌های حج و عمره در یک بازار غیررسمی و به‌صورت سنتی بین مردم دادوستد می‌شود، در حالی که مردم نمی‌دانند برای خرید یا فروش فیش‌های حج و عمره باید به کجا مراجعه کنند. وی توضیح داد: با موافقت کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار اوراق صکوک حج و عمره درصورتی که سازمان حج و زیارت، نظام بانکی و سازمان بورس به توافق برسند، امکان دادوستد این اوراق در فرابورس به‌وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه شرکت فرابورس ایران آمادگی کامل خود را برای عرضه این اوراق اعلام کرده است افزود: ویژگی اصلی دادوستد فیش‌های حج و عمره در فرابورس این است که مردم دیگر می‌دانند که به کجا مراجعه کنند و از طرف دیگر قیمت هر فیش به‌طور کامل و شفاف مشخص می‌شود و در نتیجه رقابت و عرضه و تقاضا، قیمت واقعی این فیش‌ها مشخص می‌شود. موسویان با بیان اینکه انتشار این اوراق با بررسی‌های انجام شده مشکل فقهی ندارد و این موضوع به اطلاع سازمان بورس رسیده است تأکید کرد: انتشار این اوراق بستگی به توافق سازمان حج و زیارت، نظام بانکی و سازمان بورس و اوراق بهادار دارد و پس از انجام این توافق‌ها امکان دادوستد این اوراق در فرابورس فراهم خواهد شد.

دبیر کمیته فقهی بورس همچنین درباره تشکیل صندوق‌های جدید در بازار سرمایه افزود: برای تشکیل صندوق سهام و اوراق بهادار، کمیته فقهی پیشنهادهایی را به سازمان بورس ارائه داده و این کار نیازمند همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه است. بر این اساس قرار است با همکاری سازمان بورس و سازمان اوقاف صندوقی متناسب با احکام فقهی وقف و قرارداد وقف و مصوبات کمیته فقهی طراحی شود، پس از آن مدل عملیاتی صندوق باید در کمیته دوباره بررسی شود.او اعلام کرد: یکسری پیشنهاد‌های جدید هم قرار است در جلسه آتی شورای فقهی بورس مطرح شود که ازجمله آن طراحی ابزار جدید است که توسط بانک سامان پیشنهاد شده که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

کد خبر 210341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز