گروه بین‌الملل: سوریه لیبی نیست.

جان گری

اطلاعات منتشر شده درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه چندان قابل اعتماد نیست، تجربه عراق پایگاه و جایگاه آمریکا را در خاورمیانه بر باد داد و سامانه دفاع موشکی سوریه هم توانمند و قوی است. همین گفتمان کافی است تا آمریکا این همه با درنگ و تأمل با اطلاعات منتشرشده درباره احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه برخورد کند و باراک اوباما همه‌‌چیز را به تصمیم و تحقیقات سازمان ملل گره بزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین واکنش به داده‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ، اسرائیل و انگلیس، وعده داد که تحقیقات بسیار قوی‌ای در این‌باره انجام گیرد.به‌نظر می‌رسد اوباما از آن رو این اظهارات را بیان می‌کند که تمایلی ندارد اشتباه استراتژیک سلف خود جورج بوش را درباره تجربه عراق تکرار کند و وارد جنگی شود که دامنه و پایان آن نامشخص است.

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس هم اظهارات اوباما را تأیید و با ارسال نیروی نظامی به سوریه مخالفت کرد.جان کری وزیر خارجه آمریکا هم در حضور کمیته سرویس اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی محرمانه اعلام کرد که درصورت قطعی بودن این اطلاعات، امکان اعمال منطقه پرواز ممنوع برفراز سوریه یا مسلح‌سازی‌ مخالفان قوی خواهد شد، اما تاکنون هیچ‌چیز قطعی نیست.نانسی پلوسی رئیس دمکرات‌های مجلس سنای آمریکا هم اعلام کرد که برای اقدام نظامی در سوریه باید با درنگ بیشتری برخورد کرد زیرا سوریه لیبی نیست.

او همچنین گفت که سوریه دفاع هوایی قدرتمندی دارد و عملیات نظامی علیه سوریه با عملیات هوایی محدود علیه لیبی قابل مقایسه نیست.پژوهشکده مطالعات جنگ در واشنگتن هم اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی سوریه بسیار قوی بوده و هرچند مربوط به دوره شوروی سابق است اما سوریه 650سامانه ثابت و حدود 300سامانه سیار موشکی دارد و جنگنده‌های آماده پرواز آن هم به 150فروند بالغ می‌شود. دخالت نظامی در سوریه نیازمند اعزام 75هزار نظامی است و این مسئله‌ای است که تاکنون پنتاگون بدان نپرداخته است.

سوریه در واکنش به این جنگ رسانه‌ای، موضوع استفاده از سلاح شیمیایی را در همان سبک و سیاق تکرار سناریوی عراق قرار داد و اعلام کرد که سوریه درصورت در اختیار داشتن سلاح شیمیایی هرگز از آن استفاده نخواهد کرد و برخلاف ادعاها، این گروه‌های مسلح و القاعده بودند که با وارد‌کردن سلاح شیمیایی از طریق مرز ترکیه، آن را در نزدیکی حلب استفاده کردند و اکنون این موضوع دستاویز جنگ رسانه‌ای علیه سوریه شده است. عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد که موضع واشنگتن و لندن بیشتر برای اعمال فشار بر سوریه در سایه پیشروی‌های ارتش در مناطق بحران زده است. الزعبی اعلام کرد که بهانه‌‌جویی‌های اخیر آمریکا طی روزهای گذشته درباره استفاده از سلاح شیمیایی به‌علت پیشروی‌های ارتش سوریه صورت می‌گیرد.

روسیه هم اعلام کرده که مسئله استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه سیاسی شده‌است. شاید اظهارات مقام‌های روس اشاره به اعمال فشار برای امتیاز‌گیری از روسیه در دیدار آتی پوتین با اوباما باشد. این جنگ رسانه‌ای در حالی علیه سوریه درمی گیرد که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در آخرین اظهارنظر تلویزیونی خود اعلام کرد که مرحله خطر استراتژیک پایان یافته است.

کد خبر 211344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز