همشهری آنلاین: وزیر خارجه روسیه روزدوشنبه طی سخنانی نسبت به تکرار سناریو عراق در سوریه به بهانه یافتن سلاح های کشتار جمعی در این کشور به منظور سرنگونی بشار اسد، هشدار داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه پس از دیدار با نکوسازانا دلامینی زوما رییس اتحادیه آفریقا، درنشست مطبوعاتی، درباره درخواست باکی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، جهت اجازه نظام سوریه به بازرسان بین المللی به منظور تحقیق درباره استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی، ابراز تردید کرد و آن را زمینه سازی جهت تکرار سناریویی مشابه عراق در سوریه خواند.

لاوروف در ادامه افزود:درخواست دبیرکل سازمان ملل ما را به یاد تلاش هایی می اندازد که برخی کشورها سال ها پیش، قبل از حمله به عراق به بهانه یافتن تسلیحات کشتار جمعی در آن، انجام دادند.

وزیرامور خارجه روسیه با اشاره ضمنی به برخی کشورها،آن ها را متهم کرد که با بهانه قرار دادن سلاح های شیمیایی برضرورت حمله خارجی به سوریه تأکید دارند.

وی با بیان اینکه برخی کشورها و شخصیت های سیاسی هستندکه عقیده دارند شرایط مناسب برای سرنگونی نظام سوریه فراهم شده است، گفت: طرح موضوع استفاده از سلاح های کشتار جمعی، خطرناک است و نباید آن را بازیچه قرار داد.

این در حالی است که دولت سوریه روز شنبه اتهامات مقامات بلند پایه آمریکایی و انگلیسی مبنی بر استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفین مسلح را رد کرده بود.

آمریکا نیز با توسل به همین موضوع، زمینه حمله به عراق را فراهم کرد و در 2003میلادی با حمله به عراق منجر به سرنگونی صدام حسین شد؛ اما تحقیقات بعدی نشان داد که آمریکا برپایه یک اشتباه به عراق حمله کرد و سلاح کشتار جمعی اصلا درکار نبود.

کد خبر 211669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز