گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: ماجرای کنکور بازهم ادامه دارد و هنوز مشخص نیست آیا شاخ غول کنکور شکسته می‌شود و دقیقا از چه زمانی سوابق تحصیلی صرفا ملاک ورود به دانشگاه می‌شود.

کنکور

البته هفته گذشته کمیسیون آموزش مجلس مصوبه‌ای داشت که براساس آن طی یک پروسه پنج‌ساله از سال93 سوابق تحصیلی باید دست‌کم 85درصد در پذیرش دانشجو لحاظ شود.رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش همشهری درباره سرانجام کنکور در چرخه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها گفت: کمیسیون آموزش مجلس موضوع سنجش و پذیرش دانشجو را به دقت پیگیری می‌کند و سه‌شنبه هفته گذشته کمیسیون مصوبه‌ای داشت که براساس آن سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان ملاک پذیرش دانشجو در دانشگاه می‌شود. محمدمهدی زاهدی با بیان اینکه در مصوبه کمیسیون آموزش تصریح شده که پس از تصویب آن در صحن علنی مجلس، حداکثر ظرف مدت پنج‌سال ظرفیت پذیرش دانشجو به‌گونه‌ای باشد که دست‌کم 85درصد صرفا براساس سابقه تحصیلی داوطلبان باشد.

وی افزود: سال86 مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که براساس آن کنکور ورودی دانشگاه‌ها باید تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه (سال90) حذف می‌شد و پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی باشد که هم‌اکنون که در سال سوم برنامه پنج‌ساله توسعه قرار داریم شاهد برگزاری کنکور هستیم. رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تأکید براینکه براساس قانون سال86 مجلس برگزاری کنکور سال‌های91و92 غیرقانونی است اظهار کرد: قانون موسوم به حذف کنکور تأکید داشت که کنکور پس از سال90 باید حذف شود، با وجود این کمیسیون آموزش مجلس به این نتیجه رسید که با کنکور سال91و92 اشکالی ندارد و این موضوع را رسما به مردم اعلام کردیم تا نگران نباشند.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون آموزش مجلس به این جمع‌بندی رسید که کنکور93 باید مورد بازنگری قرار بگیرد گفت: به همین دلیل در طرحی که در مجلس مطرح شد واژه کنکور حذف شد و این طرح ‌به‌نام طرح سنجش و پذیرش دانشجو مورد بررسی قرار گرفت و تأکید شد که مرحله سنجش از مرحله پذیرش دانشجو از هم جدا باشند. وزیر سابق علوم افزود: پس از ماه‌ها کار کارشناسی با حضور مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت، سازمان سنجش و جمعی از صاحب‌نظران ازجمله مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح تأثیر 85درصدی سوابق تحصیلی تصویب شد که درصورت تصویب در صحن علنی در کنکور سال آینده اعمال می‌شود.

زاهدی در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه درباره سابقه تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه تفاسیر مختلفی بین وزارت علوم و آموزش و پرورش وجود دارد گفت: اعلام کردیم سابقه تحصیلی براساس آزمون‌های استانداردی است که آموزش و پرورش برگزار می‌کند که آزمون‌های استاندارد را شورای عالی آموزش و پرورش تعریف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هم‌اکنون نیز آزمون‌های استانداردی برای سال سوم متوسطه برگزار می‌کند تصریح کرد: آزمون‌هایی که اکنون برگزار می‌شود آزمون‌های استاندارد مورد نظر ما نیست و آزمون‌های استاندارد براساس نظر کارشناسان سازمان سنجش و آمار تعریف خاصی دارد ولی ما تعریف آن را به شورای‌عالی آموزش و پرورش واگذار کرده‌ایم.

زاهدی افزود: در مصوبه جدید کمیسیون آموزش مجلس تبصره‌ای گنجانده شده که در انتخاب دروس و چگونگی آزمون‌های استاندارد حتما اسناد بالا دستی ازجمله نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه باشد و به ریز مسائل ورود پیدا نکردیم که بگوییم آزمون براساس چه دروسی و به چه روشی برگزار شود. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به اینکه آیا سوابق پرورشی جزو سوابق تحصیلی داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه‌ها محاسبه می‌شود اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا سابقه پرورشی و ورزشی در پذیرش دانشجو محاسبه می‌شود به یک شورا واگذار شده است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به اینکه چرا تأثیر صددرصد سوابق تحصیلی در ورود به دانشگاه به تصویب نرسیده گفت: در هیچ‌کدام از طرح‌های کارشناسی و تحقیقاتی ارائه شده به کمیسیون آموزش مجلس تأثیر صددرصدی سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌ها توصیه نشده است.

زاهدی افزود: علت این است که در رشته‌های پر متقاضی امکان پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی و رشته تحصیلی وجود ندارد. همچنین واژه حداقل را به‌کار بردیم تا اگر روزی تصمیم گرفته شد که سوابق تحصیلی صددرصد ملاک قرار بگیرد این امکان وجود داشته باشد تا با مشکل قانون سال86 روبه‌رو نشود.

وی ابراز امیدواری کرد که این مصوبه کمیسیون آموزش در صحن علنی تصویب شود تا وضعیت کنکور سال آینده بلافاصله پس از برگزاری امسال به داوطلبان اعلام شود که پذیرش دانشجو و سنجش به چه صورتی خواهد بود.

تأثیر واقعی و نه مثبت

تا‌کنون سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو تأثیر مثبت داشت و اگر تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در رتبه آنها تأثیر منفی می‌گذاشت آن را لحاظ نمی‌کردند اما در مصوبه جدید کمیسیون آموزش سوابق تحصیلی چه تأثیر مثبت و چه منفی در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 211370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز