همشهری آنلاین: متن ذیل گفت‌وگویی است با زائد العیسی، کارشناس امور خاورمیانه از لندن با طرح این نکته که الجزیره مشوق ادامه خشونت‌ها در عراق بوده است

به گزارش شبکه پرس تی‌ وی، آقای العیسی اجازه بدهید نگاهی بیاندازیم به موقعیت کنونی. دورنمای شما درباره آن چه که دولت عراق انجام داده است مبنی بر این که پخش برنامه‌های ۱۰ ایستگاه خبری را متوقف کرده چیست؟

عیسی: صادقانه می‌توانم بگویم که این تصمیم خیلی دیر گرفته شده و اکنون با توجه به موقعیت بسیار حساس و بسیار مخاطره‌آمیزی که در آن قرار داریم و بدتر شدن اوضاع و وضعیت امنیتی در واقع موجب شده است تا مجوز این شبکه‌ها لغو شود؛ شبکه‌هایی که به روشنی و به وضوح و به صراحت فراخوان می‌دادند، از شبه‌نظامیان درخواست می‌کردند و آن‌ها را تشویق می‌کردند که علیه نیروهای امنیتی سلاح به دست بگیرند و بی پرده پوشی از خشونت‌ها حمایت می‌کردند و تمامی وزن خبری خود را بر پشتیبانی القائده و بعثی‌ها در عراق قرار داده بودند.

پرس تی‌وی: دقیقا بگویید به نظر شما آن‌ها چه کرده‌اند که شما می‌گویید این شبکه‌ها شبه‌نظامیان را تشویق کرده‌اند و یا فرقه‌گرایی را در این کشور ترغیب کرده‌اند؟

عیسی: همان گونه که به شما گفتم که آن‌ها سخنان خود را تر و تمیز ادا نمی‌کردند؛ آن‌ها چیزی را مخفی نمی‌کردند. با صراحت و به وضوح و به طور عمومی تمامی حمایت و پشتیبانی خود را بیان می‌کردند و درباره حمایت از خشونت‌ها بسیار صریح سخن می‌گفتند.

ترویج و تبلیغ پیام‌های این خشونت‌ها و جنبش‌های قوم‌گرایانه‌ای چون القائده و بعثی‌ها و ستایش از آن‌ها و ایجاد انگیزه و تاکید بر مسلح شدن علیه نیروهای امنیتی، درست جلوه داده آن اعمال تروریستی که در عراق رخ می‌دهد را این شبکه‌ها بر عهده داشتند.

با این حال، آن چه را که من بسیار مشکوک یافتم و باید بگویم غیرقابل توجیه و غیرقابل دفاع به نظر می‌رسد شبکه تلویزیونی العربیه است که در حقیقت نه تنها رغیب بلکه در پشتیبانی تمام عیار و حمایت موکدانه در پیشبرد برنامه‌های عربستان سعودی در تحریک خشونت‌ها از الجزیره پیشی گرفته بود اما هم‌چان کار می‌کند.

پرس تی‌وی: آقای العیسی شما از این که چرا دولت عراق العربیه را شمال این ممنوعیت نکرده است متعجب شده‌اید؟ می‌خواهم پرسشی را مطرح کنم. چرا فکر می‌کنید آن‌ها شبکه العربیه را در این فهرست نگنجانده‌اند؟

عیسی: به نظر من این بخشی از راهبرد مماشاتی است که دولت عراق نسبت به عربستان سعودی در پیش گرفته و چشمان خود را بر قوم‌گرایی، شعارهای دامن زننده به تحریکات قومی و تشدید تنش‌های فرقه‌ای در عراق بسته است.

و تشویق صریح و بی پرده سنی‌ها برای به دست گرفتن سلاح علیه دولت عراق، متهم کردن دولت این کشور به تبعیض قائل شدن علیه سنی‌ها و نیز پشتیبانی همه جانبه از اعتراضات که توسط القائده مورد سوءاستفاده و برهره‌برداری قرار گرفته است، القائده‌ای که به صراحت اعلام کرده بخشی از جبهه النصره در سوریه است و به طور علنی از سوی قطر و عربستان سعودی مورد پشتیبانی مالی قرار گرفته و مسلح شده‌اند و حتی حقوق دریافت می‌کنند.

دیده‌ایم که القائده عراق به صراحت گفته است که جبهه النصره در سوریح بخشی از نیروهای این گروه است و آدم‌های خود را در سوریه افزایش داده و بنابراین القائده در آن‌جا حضور دارد.

بنابراین، تلاش برای ساکت نگه داشتن عربستان سعودی یک اشتباه بسیار بزرک و بخشی چشم‌گیر از سیاست‌های دولت عراق است که شکست خورده و نتیجه معکوس داده است. این سیاست به طرز ناراحت کننده‌ای شکست خورده است زیرا، فقط عربستان سعودی برای پی گیری سیاست‌های خود گستاخ‌تر کرده است.

کد خبر 211716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز