گروه ادب وهنر: خرداد‌ماه امسال دو مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر تهران و مرکز نمایش‌های آیینی صبا به سالن‌های تئاتری کشور افزوده می‌شود تا اهالی تئاتر کمتر از کمبود سالن در رنج باشند.

سالن تئاتر


شهر تهران با وجود سالن‌های متعدد تاکنون فاقد یک مر کز حرفه‌ای تئاتر با استانداردهای لازم بوده است. این امر موجب شد تا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در کنار توجه به صنعت سینما و ساخت مراکز سینمایی به هنر تئاتر و گسترش فضاهای مرتبط با این هنر اهتمام ورزیده و درصدد ایجاد مرکزی حرفه‌ای و مدرن، با امکانات تخصصی و فضاهای لازم و سالن‌های متعدد حرفه‌ای و تجربی برآید تا از طریق آن مطابق با استانداردهای جهانی در مقیاس شهری در راستای گسترش فرهنگ و هنر در مناطق مختلف شهر اقدام شود. مشاور هنری شهردار تهران با اعلام خبر راه‌اندازی دو سالن مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران و مرکز نمایش‌های آیینی صبا به بخشی از وظایف شهرداری تهران در بخش هنر و فرهنگ تهران اشاره کرد: «رابطه شهرداری با مردم رابطه‌ای مستقیم است و به همین دلیل جامه‌عمل‌پوشاند‌ن به قول‌هایی که از سوی شهرداری به مردم داده‌ می‌شود، برای شهردار بسیار مهم است. مدیریت شهری، به‌خصوص از زمان حضور آقای دکتر قالیباف، شعاری را مطرح کردند تحت اینکه شهرداری صرفا یک نهاد خدماتی نیست بلکه باید تبدیل به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی بشود. در کنار فعالیت‌های خدماتی و عمرانی که شهرداری دارد، باید شهرداری را به سمتی ببریم که تبدیل به نهادی اجتماعی و فرهنگی بشود.»

دکتر مجید سرسنگی با اشاره به محقق شدن وعده‌های شهرداری تهران در بخش فرهنگ و هنر تصریح کرد: «اگر به فعالیت‌های شهرداری تهران نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در کنار تمام کارهای عمرانی که صورت گرفته و طبیعتا زندگی مردم تهران را و چهره‌ تهران را شاداب‌تر کرده‌است، پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده‌است.»

ساخت پردیس‌های سینمایی همچون پردیس سینما آزادی و پردیس سینما ملت از نظر مدیرعامل خانه هنرمندان حیات دوباره به سینمای کشور تزریق کرده‌ است. او ساخت گالری‌های تجسمی و گالری ملت را نشان از توجه شهرداری به بخش فرهنگ و هنر دانست و گفت: «شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و هنر تنها به بخش کالبدی و فیزیکی فکر نکرده‌است، هرچند که ساخت سالن سینمایی، تئاتری، گالری و کتابخانه هرکدام به نوبه‌خودش می‌تواند مفید باشد، اما درواقع اهمیت کار شهرداری در حوزه فرهنگ و هنر این است که در حوزه کالبدی، در حوزه سخت‌افزاری و هم حوزه نرم‌افزاری توانست توسعه ایجاد کند. حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تولید آثار فاخر متناسب با ارزش‌های دفاع‌مقدس، حمایت از تولید آثاری که به نوعی با مدیریت شهری مرتبط بوده‌اند و حمایت و سرمایه‌گذاری در برخی از فیلم‌ها، تئاترها، سریال‌ها و جشنواره‌ها باعث شد که طی کردن مسیر حوزه فرهنگی و هنری شهرداری تهران یک اتفاق یکسویه نباشد و به‌عبارت دیگر تو‌سعه فرهنگی که قرار است در حوزه مدیریت شهری صورت بگیرد، توسعه فرهنگی همه جانبه باشد.»

با وجود راه‌اندازی سالن‌های مختلف تئاتری، سینمایی و ایجاد گالری‌های متعدد، افتتاح باغ‌موزه قصر، طراحی و ساخت باغ کتاب و افتتاح باغ موزه دفاع‌مقدس، مشاور هنری شهردارتهران معتقد است: «کاری که طی این سال‌ها شده هنوز در‌ شأن مردم شریف تهران نیست و باید کارهای بیشتری صورت بگیرد، اما خوشحال هستیم که این اقدام شروع شد و تا حد زیادی جلو رفت.»

راه‌اندازی مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر تهران و مرکز نمایش‌های آیینی صبا ازجمله اقدامات جدید شهرداری است که در ادامه راه‌اندازی مراکز فرهنگی و هنری جدید در شهرداری صورت گرفته‌ است. مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر درباره تأسیس این دو مرکز تئاتری گفت: «پیوسته گلایه‌ای از سوی هنرمندان تئاتر مطرح می‌شد که نسبت به تقاضاهایی که برای اجرای تئاتر در تهران وجود دارد، سالن‌های مناسب و کافی وجود ندارد؛ هرچند سازمان فرهنگی ‌هنری شهرداری تهران تا حد زیادی سعی کرده که سالن‌های تحت نظر خودش را در اختیار هنرمندان تئاتری قرار بدهد اما با توجه به اینکه این سالن‌ها برای مصارف چندمنظوره طراحی شده‌اند، خیلی مطلوب اجرای تئاتر نبوده‌اند. به همین دلیل از چند سال پیش بحث ساخت سالن‌های حرفه‌ای تئاتر در تهران مطرح شد.»

سرسنگی با اشاره به تجربه موفق ایرانشهر، به ساخت این دو مجموعه جدید تئاتری اشاره کرد: «با وجود اینکه همه هزینه‌های گروه تئاتری از طریق گیشه در تماشاخانه ایرانشهر تأمین می‌شود، با این حال هنرمندان حرفه‌ای تئاتر هم ترجیح می‌دهند که در این مرکز که امروز یکی از مراکز معتبر تئاتری است کارهایشان را به اجرا ببرند. همچنین سیل تقاضاهایی که از سوی هنرمندان برای اجرا در ایرانشهر ارائه می‌شود، نشان داد که حرکت شهرداری برای ساخت سالن‌های تئاتری چقدر می‌تواند مؤثر باشد. بعد از این تجربه موفق ساخت دو مجموعه تئاتری مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر تهران و مرکز نمایش‌های آیینی صبا شروع شد.»

پروژه مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر تهران شامل شش سالن حرفه‌ای در محدوده منطقه15 شهرداری و در مجاورت فرهنگسرای خاوران هم‌اکنون بیش‌از 92درصد پیشرفت فیزیکی داشته، همچنین مرکز نمایش‌های آیینی صبا با دو سالن تئاتری در منطقه هفت شهرداری تهران و در خیابان شریعتی تا به امروز 92درصد پیشرفت فیزیکی داشته ‌است. سرسنگی درباره این دو سالن که درخردادماه افتتاح می‌شود، گفت: «در حال برنامه‌ریزی هستیم که این دومجموعه تئاتری را با نمایش‌های مناسب و با حضور هنرمندان افتتاح کنیم. به‌نظرم افتتاح این دو سالن نمایشی می‌تواند بر سرعت‌گیری روند توسعه تئاتر در تهران تأثیر بگذارد و بخش قابل‌توجهی از نیاز هنرمندان تئاتری را برطرف کند، هرچند باید تذکر بدهم که نیازهای تئاتری مربوط به سالن نیست و نیازهای دیگر هم هست که بخشی از آن سالن تئاتر است و شهرداری تهران با توجه به تأکید شهردار تهران در حوزه فرهنگ این همت را داشته‌ و در این سال‌ها برای رفع این نقیصه قدم برداشته‌است.»

اما این تمام خبرهای خوشی نیست که مشاور هنری شهردار تهران به اهالی تئاتر می‌دهد؛ او نوید راه‌اندازی سالن‌های تئاتری دیگر در شهر تهران را هم می‌دهد: «علاوه بر راه‌اندازی و ساخت این سالن‌ها، به‌دنبال این هستیم که سالن‌های دیگری را در تهران افتتاح کنیم. در باغ هنر بحث ساخت سالن شماره سه تماشاخانه ایرانشهر مطرح است. همچنین مذاکراتی شده که حداقل یک سالن تئاتری در باغ موزه قصر اضافه بشود. امیدواریم که با توجه به توافقاتی که با ارتش جمهوری اسلامی شده، هرچه زودتر پادگان ارتش در محوطه باغ هنر در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا داخل این مجموعه حداقل یک فضای نمایشی ایجاد کنیم. امیدواریم مجموعه این فعالیت‌ها در چند سال آینده باعث شود که آرزوی هنرمندان تئاتری تحقق پیدا کند و ما کمتر از فقر فضای تئاتر رنج ببریم.»

کد خبر 211746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز