گروه بین‌الملل: درحالی‌که دبیرکل حزب‌الله لبنان برای نخستین‌بار از زمان درگرفتن بحران سوریه از آمادگی این جنبش برای مداخله مستقیم در سوریه خبر داد، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که دولت اوباما در حال زمینه‌سازی‌ برای ارسال سلاح به گروه‌های مسلح مخالف در سوریه است.

اوباما

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، سیدحسن نصر‌الله در سخنانی که از کانال خبری المنار پخش شد، پیام‌ها و سیگنال‌هایی را به طرف‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی درباره بحران سوریه فرستاد. وی علاوه بر اینکه اعلام کرد گروه‌های مسلح عاجزتر از آنند که بتوانند حاکمیت سوریه را براندازند، خطاب به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم گفت که سوریه در منطقه و جهان دوستانی واقعی دارد که هرگز نخواهند گذاشت به‌دست آمریکا یا اسرائیل و گروه‌های افراطی و تکفیری بیفتد.

دبیرکل حزب‌الله افزود که اظهاراتش برآیند داده‌هایی واقع‌بینانه و پیگیری تفصیلی بحران سوریه است. اظهارات نصرالله در حالی بیان می‌شود که وی دو روز پیش از آن با میخاییل بوگدانف فرستاده ولادیمیر پوتین به لبنان دیدار و درباره بحران سوریه رایزنی کرده بود. دبیرکل حزب‌الله خاطرنشان کرد که هدف از رخدادهای سوریه دیگر صرفا خارج‌کردنش از محور مقاومت و از رویارویی جهان عرب با اسرائیل و بازستاندن قدرت از حاکمیت کنونی به هر قیمت ممکن نیست، بلکه هدف اصلی و اساسی صحنه‌گردانان جنگ علیه سوریه، نابودکردن این کشور با تمام ابعاد و جوانب آن است، به‌طوری که تبدیل به کشوری ناتوان و شکست خورده شود و از معادله منطقه‌ای بیرون بیفتد.

سید حسن نصرالله به طرف‌های داخلی لبنان هم سیگنال‌هایی فرستاد و در پاسخ به اتهامات وارد‌شده به حزب متبوعش درباره دخالت در بحران سوریه اعلام کرد که بیش از 30هزار لبنانی در منطقه‌القصیر سوریه مقیم‌اند و هدف کشتار، آدم‌ربایی و خانه‌سوزی گروه‌های مسلح قرار گرفته‌اند و از این رو، حزب‌الله اجازه نخواهد داد این لبنانی‌ها هدفی سهل و آسان برای گروه‌های مسلح باشند. وی درباره پهپادی که اخیرا رژیم صهیونیستی آن را در حریم هوایی اراضی اشغال‌شده ساقط کرد هم گفت که حزب‌الله این پهپاد را به پرواز درنیاورده و این حزب درصورت اتخاذ هرگونه اقدام، به صراحت آن را بیان خواهد کرد.

نصرالله همچنین به موضوع مقاومت لبنان و تأثیرپذیری آن از بحران سوریه اشاره کرد و گفت: آنانی که براساس تصورات واهی می‌پندارند که مقاومت لبنان به‌علت رخدادهای سوریه، عراق و فلسطین در حالتی از ضعف و دستپاچگی به سر می‌برد، کاملا برخطا هستند. وی افزود: مقاومت لبنان همچنان پویا و هوشیار بوده و در هرگونه رویارویی احتمالی آتی پیروز میدان خواهد بود.

اما اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان در حالی بیان شد که همزمان، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد دولت اوباما درحال بسترسازی برای ارسال سلاح به گروه‌های مسلح در سوریه است. به نوشته این روزنامه، مقام‌های بلندپایه آمریکایی اعلام کرده‌اند که باراک اوباما خود را آماده اجرایی‌کردن این تصمیم می‌سازد و مذاکرات در این‌باره همچنان ادامه دارد. به گفته این مسئولان، مقام‌های آمریکایی تلاش‌های خود را برای قانع‌کردن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای تجدید نظر در حمایت خود از دولت سوریه دوچندان کرده‌اند.

در همین چارچوب، جان کری، وزیر خارجه آمریکا قصد دارد هفته آینده در دیدار با مقام‌های روس در این‌باره رایزنی کند. براساس نظرسنجی‌های روزنامه نیویورک‌تایمز و شبکه خبری سی‌بی‌اس، اغلب آمریکایی‌ها با هرگونه دخالت نظامی در سوریه در حال حاضر مخالف‌اند. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که باراک اوباما در تازه‌ترین اظهارات خود، اعلام کرده که مشخص نیست کدام طرف درگیر در بحران سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. همزمان، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل هم گروه‌های مسلح را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرد. بشار الجعفری اعلام کرد که این گروه‌ها، پودر سفیدرنگی را در کیسه‌هایی پلاستیکی در شهر سراقب در شمال کشور پخش کرده‌اند که به‌احتمال زیاد نوعی ماده شیمیایی است.

کد خبر 212061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز