همشهری آنلاین: به عقیده برژینسکی تعیین خط قرمز از سوی اوباما برای سوریه «بدون تفکر عمیق» صورت گرفته و «اشتباه» بوده است.

ایسنا نوشت: زبیگنیو برژینسکی، سیاستمدار لهستانی - آمریکایی و مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: اینکه باراک اوباما بیاید و درباره استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی، خط قرمز تعیین کند، اقدامی است که تفکر زیادی درباره آن انجام نشده است.

برژینسکی در مصاحبه خود با هشدار در خصوص مداخله نظامی احتمالی آمریکا در سوریه گفت: این اقدام موجب فاجعه‌ای فراگیر در آمریکا می‌شود.

وی نسبت به خطرات وقوع یک جنگ منطقه‌ای در آسیا هشدار داد و گفت: همانطور که وقوع رقابت‌های تسلیحاتی منجر به فروپاشی اروپا در قرن بیستم شد، جنگ منطقه‌ای در آسیا نیز پیامدهایی دارد.

برژینسکی که هم‌اکنون مشاور مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن است، اظهار کرد: یک خطر بالقوه وجود دارد که آسیا می‌تواند به طور ناخواسته فاجعه‌ای را که اروپا در قرن گذشته تجربه کرد، تکرار کند.

وی با اشاره به "محوری" خواندن آسیا از سوی دولت باراک اوباما گفت: در برخی مواقع ما ناخواسته این احساس را به چین داده‌ایم که آمریکا تمایل دارد تا ائتلافی بر علیه آنها تشکیل دهد.

این مقام آمریکایی عنوان داشت که واشنگتن باید این قابلیت را داشته باشد تا هرگونه حملات سایبری را از سوی دولت‌های چین و یا سایر هکرها خنثی کند.

وی با اشاره به اقدام دولت اوباما برای حمله با ویروس استاکس نت به برنامه هسته‌ای ایران از آن انتقاد کرد و گفت: اگر ما جنگ سایبری به راه بیاندازیم در واقع در را به روی آنها می‌گشاییم تا اقدامی مشابه انجام دهند.

در شرایطی که دولت اوباما در حال بازنگری گزینه‌هایی از جمله مسلح ساختن شورشیان سوری است، برژینسکی می‌گوید که آمریکا در حال حمایت از ضعیف‌ترین گروه‌های شبه نظامی در سوریه است که تلاش دارند، بشار اسد را سرنگون کنند.

وی افزود: اگر نتیجه مداخله آمریکا در سوریه، افزایش عناصر رادیکال از جمله افراد وابسته به القاعده باشد، در این صورت ما به چه چیزی دست می‌یابیم؟

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا عنوان داشت: آمریکا باید مراقب باشد تا به نحوی عمل نکند که به پیشگام اصلی تبدیل شود. این اقدام نه تنها باید درباره سوریه، بلکه در مورد کشورهای سراسر این منطقه اجرا شود. در شرایطی که سوریه منفجر می‌شود، برخی از کشورهای مجاور آن نیز منفجر خواهند شد.

برژینسکی در ادامه با اشاره به گروه‌هایی که علیه بشار اسد مبارزه می‌کنند، گفت: چه کسانی به اقدامات خرابکارانه دست می‌زنند؟ البته گروه‌های مختلفی وجود دارند. اول از همه ما شورشیانی را داریم که از سوی قطر و عربستان حمایت مالی می‌شوند. برخی از آن‌ها سنی هستند که تمایل دارند تا یک کشور سنی تشکیل دهند، اما همچنین ممکن است افراد متعصب، سلفی‌ها و افراد دیگر هم باشند. علاوه بر این‌ها برخی از عناصر القاعده نیز هستند که علیه اسد می‌جنگند، اما به طور کل عقاید متفاوتی دارند.

وی همچنین در خصوص تاثیر این بحران بر روی اردن و لبنان گفت: گمان می‌کنم آنچه که ما باید بدانیم این است که ما در حال تعامل با منطقه‌ای هستیم که ناآرام‌تر شده است چرا که این منطقه از صد سال پیش و از زمان جنگ جهانی دوم بر پایه طرح‌های انگلیسی و فرانسوی ساخته شده است و آن‌ها تصمیم گرفتند که خاورمیانه چطور میان خودشان تقسیم شود. آن‌ها این کشورهای مصنوعی را ایجاد کرده‌اند که ملقمه‌ای از ادیان گوناگون است که قومیت‌ها و آرمان‌های متفاوتی دارند. حال اگر ما بخواهیم بدون تامل و به نام دموکراسی مداخله کنیم، نمی‌توانیم بدون استقرار حجم بالایی از نیروهایمان پیروز شویم و بنابراین مجبور خواهیم شد تا در کل این منطقه مداخله کنیم که این امر منجر به فاجعه‌ای فراگیر برای آمریکا می‌شود.

برژینسکی در بخش دیگر مصاحبه خود همچنین درباره استفاده دولت اوباما از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا برای هدف گرفتن مظنونان تروریستی در خارج گفت: این اقدام رئیس‌جمهور (باراک اوباما) یک اشتباه است. او نباید با امضای عملیات‌های پهپادها افرادی را که کشته می‌شوند، مشخص کند چرا که این اقدام پیامدهایی به دنبال دارد.

وی در ادامه توضیح داد: اینگونه تصمیم‌ها باید از سوی مشاوران امنیت ملی او اتخاذ شود. در این راه مقام‌های ارشد قضایی و افرادی که از نظر سیاسی وجهه خوبی دارند، باید به کار گرفته شوند.

از سوی دیگر، ریچارد لوگار از سناتورهای پیشین آمریکایی که سال‌ها ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده داشت در مصاحبه‌ای جداگانه‌، افزایش مشارکت نظامی آمریکا در بحران سوریه را که به تقویت افراط‌گرایان در میان شورشیان سوری ختم می‌شود، اقدامی «خطرناک» خواند.

در حالی که برخی از اعضای کنگره آمریکا دولت اوباما را برای انجام اقدامات بیشتر تحت فشار قرار داده‌اند، لوگار که از جمهوری‌خواهان ایالت ایندیاناست، گفت که خطرات این اقدام بالاست.

وی گفت: خوب است که بیاییم و درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع صحبت کنیم اما این اقدام در واقع جان شهروندان آمریکایی را که از هواپیما استفاده می‌کنند و حتی خود هواپیماها را تهدید می‌کند. این اقدام در واقع عبور از مرزهای حقوق شهروندان است.

ریچارد لوگار در پاسخ به پرسشی در خصوص چین گفت: دولت اوباما باید بسیار محتاطانه‌تر با رهبران جدید و پرخاشجو در سراسر دنیا رفتار کند. وی با اشاره به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین عنوان داشت: واضح است که رهبر جدید چین موضعی تهاجمی‌تر اتخاذ کرده است و ما انتظار این مساله را داشتیم.

ریچارد لوگار در خصوص تهدیدات کره شمالی گفت: آمریکا نشان داده است که در این منطقه از قدرت نیروی هوایی و دریایی خوبی برخوردار است و این قابلیت را دارد تا زندگی را برای کیم‌ جونگ ایل، رهبر جدید کره شمالی و حامیانش سخت کند.

کد خبر 212417
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز