سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم بزرگداشت عباس حری، پژوهشگر و استاد فقید کتابداری، برگزار شد.

عباس حری

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که 17 اردیبهشت در کتابخانه مجلس برگزار شد، محمد رجبی - رییس کتابخانه مجلس - از عباس حری به عنوان نیرویی ارزشمند و محقق در حوزه اطلاع‌رسانی و کتابداری یاد کرد و گفت: در دوره مسؤولیت من در کتابخانه ملی ایشان معاون من بودند و در حوزه کتابداری منشأ خدمات بسیاری بودند.

او درگذشت عباس حری را به خانواده این پژوهشگر و همچنین جامعه کتابداری ایران تسلیت گفت و متذکر شد: او فردی متواضع و پرتلاش بود.

در این مراسم همچنین غلامرضا فدایی عراقی - رییس دانشکده کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران - با بیان این‌که محفل علمی است، به ایراد سخنانی درباره معرفت‌شناسی پرداخت و گفت: روح عباس حری نیز از این موضوع شاد می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنانش از عباس حری به عنوان فردی سخت‌کوش یاد کرد و گفت: او آثار متعددی را در حوزه اطلاع‌رسانی تألیف کرد و همواره در پی این بود تا مباحث و نظریه‌های غربی را متناسب با فرهنگ ایرانی عمومی‌سازی کند. عباس حری خدمات ارزنده‌ای را در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی به انجام رساند.

فدایی اظهار کرد: مرحوم حری فردی منطقی و اهل استدلال بود و همواره به مباحث معرفت‌شناختی توجه و اهتمام داشت؛ موضوعی که کم‌تر در بین پژوهشگران مورد توجه قرار می‌گیرد. حری در تألیف آثارش بیانی ساده را دنبال می کرد و به شکل موجز مسائل متعدد را مطرح می‌کرد. همچنین آدم سخت‌کوشی بود.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به طرح مباحثی درباره اصالت ذهن و اصالت عین پرداخت.

عباس حری هفتم اردیبهشت‌ماه در پی ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. او متولد 15 اسفند 1315 در مشهد بود که در سال 1349 از دانشگاه مشهد در مقطع لیسانس رشته زبان و ادبیات انگلیسی، در سال 1352 از دانشگاه تهران در مقطع فوق لیسانس رشته کتابداری و در سال 1360 (1981) از دانشگاه کیس وسترن ریزرو آمریکا در مقطع دکترای کتابداری فارغ‌التحصیل شد.

عباس حری، استاد کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، از بنیان‌گذاران دوره‌ی دکترای این رشته و از فعالان چند بنیاد فرهنگی در ایران بود. انتشار بیش از 150 مقاله و 14 کتاب تألیفی یا ترجمه‌یی، سردبیری چند مجله‌ی تخصصی و اطلاع‌رسانی، سرویراستاری دایرةالمعارف کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، ترجمه‌ی بیش از 170 مقاله برای دانش‌نامه‌ی جهان اسلام و همکاری در آماده‌سازی فرهنگ‌نامه‌ی کودک و نوجوان، از مهم‌ترین فعالیت‌های علمی و فرهنگی اوست.

کد خبر 213125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز