یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: پیشنهاد آمریکا برای استقرار سیستم دفاع موشکی خود در لهستان و جمهوری چک و به دست آوردن موافقت آنها برای این کار نه تنها با واکنش روسیه رو‌به‌رو شد، بلکه مخالفت و ناخشنودی شدید متحدان اصلی واشنگتن در اروپا را برانگیخت.

دولت آمریکا با پیشنهاد گفت‌وگو درباره این موضوع به روسیه، تلاش می‌کند تا خطای خود را بپوشاند و تنش‌ها را کاهش دهد. آمریکا از مسکو می‌خواهد طوری واکنش  نشان دهد گویی دو طرف به توافق رسیده‌اند. اگر روسیه چنین نکند واشنگتن مسکو را به عنوان عاملی مخالف صلح قلمداد می‌کند. 

این شرایط ما را به یاد بحران اروپا در اواخر دهه 70 میلادی می‌اندازد. در آن زمان آمریکایی‌ها از قصد خود برای استقرار موشک‌های کروز و پرشینگ برای هدف قرار دادن موشک‌های میان برد اس.‌اس. 20 شوروی خبر دادند.

رهبران شوروی این موشک‌ها را به خاطر شکست آزمایش موشک‌های قاره پیمای اس.‌اس 16 مستقر کرده بودند. موشک‌های اس‌.اس 20 با موفقیت آزمایش شده بود و به همین خاطر مستقر شد. در آن زمان بسیاری از اروپایی‌ها از طرح آمریکا  حمایت کردند تا در مقابل،‌ واشنگتن در طرح افزایش امنیت اروپا باقی بماند و اعتبار و قدرت ناتو حفظ شود.

آنها می‌خواستند که جنگ سرد ادامه یابد چون زیر چتر آمریکا احساس آرامش می‌کردند. استدلالی که اکنون رهبران لهستان و جمهوری چک درباره طرح موشکی می‌گویند، یادآور حرف‌های 30 سال پیش است.

آنها دلیل خشنودی خود از میزبانی طرح سپر موشکی را برخورداری از حمایت آمریکا در برابر قدرت رو به رشد روسیه می‌دانند. 

اعضای قدیمی اروپایی ناتو به سپر دفاع موشکی علاقه‌ای ندارند اما نمی‌خواهند به نزاع و کشمکش با آمریکا ادامه دهند و از سوی دیگر از قدرت به سرعت در حال رشد روسیه هم بیم دارند. آنها نمی‌خواهند که سیاست‌های اروپا بار دیگر نظامی شود چون این کار به منافع اروپا لطمه می‌زند و موضع آمریکا و تا حدی روسیه را تقویت می‌کند.

موشک‌های ردیابی که قرار است در لهستان مستقر شود آنطور که آمریکا ادعا می‌کند ربطی به تهدید ایران ندارد زیرا این تهدید در آینده نزدیک بروز نمی‌کند. از سوی دیگر اگر یک کشور بخواهد اهدافی را در اروپا مورد حمله قرار دهد موشک آخرین گزینه است. برای این کار راه‌های آسان‌تری وجود دارد.

درباره منافع اعضای جدید ناتو در سپر دفاع موشکی پیشتر حرف زدیم اما منافع و اهداف این کشورها به راحتی قابل چشم‌پوشی است چون این کشورها مستقل نیستند. منافع آمریکا روشن و مشهود است و خلع سلاح توان استراتژیک روسیه یکی از این اهداف است.

واشنگتن امیدوار است در کمتر از 15سال آینده به این هدف دست یابد. این در شرایطی ممکن است که مسکو کاملا منفعل باشد. هدف اصلی آمریکا ایجاد یک بحران کوچک و دوباره نظامی کردن سیاست‌های اروپاست به امید اینکه بعضی مواضع به شدت صدمه خورده خود را در اروپا احیا کند.

هدف دوم آمریکا از این کار جلوگیری از نزدیکی میان اروپای قدیم و روسیه است. هم پیمانی رو به رشد مبتنی بر انرژی و دیگر منافع، اروپا و روسیه را قدرتمندتر می‌کند. این بدترین سناریو برای واشنگتنی است که هنوز گرفتار تفکرات قدیم است.

سیستم دفاع موشکی آمریکا عملکرد خوبی ندارد و حامیان این سیستم باید عکس این را ثابت کنند. هدف سوم آمریکا که مهمترین هدف هم هست اثبات همین موضوع است. آمریکا باید این سیستم را مهم جلوه دهد و همچنان به تامین مالی آن ادامه دهد.

روسیه در جلوگیری از وقوع یک بحران و تکرار جنگ سرد در اروپا منافع خود را دارد و نمی‌خواهد وارد یک رقابت تسلیحاتی شود. در این مسیر روسیه باید از رویارویی با دنیای اسلام و چین اجتناب کند.

روسیه از به دست‌آوردن دوباره تسلیحات استراتژیک دفاعی و تهاجمی که آمریکایی‌ها آن را گرفتند سود می‌برد. از نظر نظامی جلوگیری از استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا حداقل هدفی است که روسیه به دنبال آن است.

ریانووستی/ 6 می

کد خبر 21315

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز