همشهری آنلاین : روحیه خدمت و تلاش به سمت شعارگرایی و شعار زدگی سوق پیدا کرده است. برخی خدمت با منت می‌کنند که به دور از شان و کرامت ملت است.

به گزارش خبرگزاری مهر همایش بزرگ به سوی حماسه سیاسی با حضور هزاران نفر در مسجد جامع امام صادق(ع) برگزار شد.

در این برنامه که به صورت زنده در 30 مسجد کشور پخش می شد، قالیباف گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که امروز در جمع خانواده‌های شهدا، ایثارگران و شما مردم شریف و مومن تهران حضور دارم.

وی در ادامه با اشاره به ورود به دهه چهارم انقلاب افزود: امروز در چهارمین دهه انقلاب اسلامی ملت ما وارد روزها و ماه هایی شده که بسیار حساس و سرنوشت ساز است. نزدیک به سه دهه است که از دوران شیرین دفاع مقدس می گذرد و مردم ما در تلاش هستند تا بتوانند به آرمان ها و خواسته‌هایی که برایش تلاش کرده اند برسند.

قالیباف در ادامه به اهداف مردم برای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: قرارمان بر این بوده و هست که شاهد نظامی باشیم که متعلق به مردم مخصوصا متعلق به مستضعفین، محرومین و توده جامعه باشد. مردم باید احساس کنند که دولت آنها و قدرتی که برای اداره جامعه است، متعلق به خودشان و از میان آنها برگزیده شده است. قرارمان این بود تلاش کنیم کشورمان را به قله های پیشرفت و آرامش برسانیم و همه دست به دست هم بدهیم برای پیشرفت ایران. قرارمان بر این بود که اسلام همه جا دیده شود، مخصوصا در سبک زندگی جوانان. قرارمان بر این بود که خدمت بی منت را تا دورترین نقاط و محروم ترین نقاط کشور ببریم تا همه احساس کنند این اسلام و دولت متعلق به آنهاست.

قالیباف با اشاره به صحبت‌های سخنران جلسه ادامه داد: همین طور که برادر عزیزم حجت‌الاسلام شهاب مرادی اشاره کرد اساسا قرارمان بر این بوده که ما در فضایی برادرانه، با محبت، با گذشت، با آرامش، با روحیه صداقت و احسان در کنار یکدیگر زندگی کنیم و این کشور را پیش ببریم. ولی امروز با همه زحماتی که کشیدیم، می‌بینیم به جایگاهی که در شان ملت ایران است نرسیدیم.

وی با اشاره به برخی کوتاهی هاگفت: در بعضی جاها کوتاهی کردیم، البته من بر این باورم که دوران نورانی دفاع مقدس را باید از این مبحث جدا کنیم. در دوران دفاع مقدس ملت رشید ایران دینش را به اسلام و انقلاب ادا کرد. همه آنهایی که در دوران دفاع مقدس حضور پیدا کردند، می دانند که آن دوره بسیار متفاوت بود. اخلاص ، برادری، شجاعت ، مدیریت و مشارکت معنی‌داری در میان مردم بود. امروز اگر در این جمع اسم سرداران شهید و شهدای بزرگ و خانواده‌های معظم شهدا را می بینیم، می بینیم که از توده‌های مردم هستند. در جنگ ما همه اقشار حضور داشتند، دانش آموزان، کارگران، مسئولان، قومیت های مختلف، ادیان گوناگون و رزمنده‌هایی از روستاهایی که شاید اسمش را هم نشنیده باشیم در جنگ حضور داشتند. همه آنها با هم این کار عظیم و حماسی را انجام دادند که بر بستر عقلانیت بودند.

 


قالیباف فرهنگ دفاع مقس را بهترین فرهنگ برای مدیریت کشور عنوان کرد و گفت: دفاع مقدس بهترین فرهنگ و الگو برای مدیریت و اداره کشور است. آن دوره را باید از دوران دیگر جدا کنیم. هر چقدر از آن دوره فاصله می گیریم، می‌بینیم که سیاست زدگی بر امورات و مدیریت حاکم می‌شود.

عضو ائتلاف پیشرفت در ادامه افزود: در برخی اوقات شاهدیم که فاصله گرفتن از آن فرهنگ و باورهای دینی که بر اساس آن انقلاب کردیم، باعث تحجر، واپسگرایی و لفاظی می‌شود. متاسفانه امروز شاهدیم که سیکل بسته مدیریتی وجود دارد و چرخش قدرت درست صورت نمی گیرد. روحیه خدمت ، کار و تلاش به سمت شعار زدگی و شعارگرایی رفته است. اگر خدمتی هم انجام شود، همراه با منت و به دور از حفظ کرامت انسانی است.

قالیباف با اشاره به دیدگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: این جمله را از حضرت امام خمینی (ره) شنیده اید که خلاف قانون، خلاف شرع است، اما می بینید که قانون شکنی در جامعه رواج پیدا می کند و اجرای قانون از مسیر اصلی خودش خارج می شود. خیلی مواقع که لازم است عقلانی به موضوعات نگاه کنیم ، با یک نگاه شعار گونه نگاه می شود. بعضا شاهدیم درشرایطی که مردم در سختی و مشقت به سر می برند، دغدغه ما به جای حل مشکل مردم مسائل تنش‌زاست که این سزاوار ملت بزرگ نیست.

شهردار تهران در ادامه با اشاره وضعیت مناطق محروم گفت: البته ما در تهران شاید نسبت به موضوعات آشنایی و آگاهی بیشتری داشته باشیم که بخاطر دسترسی به اطلاعات است، اما در سراسر کشور مخصوصا در مناطق محروم و دوراز مرکز، شهرستان های کوچک و روستاهایی که مرکز تولید و تلاش هستند و در دوران دفاع مقدس ایفای نقش کردند‏‏، امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. اما وقتی در فضای تنش زا و چالشی چنین فرصتی ایجاد نمی شود.

او در ادامه افزود: امروز بنده بعنوان خدمتگزار این ملت و برخاسته از توده های مردم همیشه افتخار می کنم که یک روستا زاده و از خانوادهای هستم که از قشر متوسط رو به ضعیف جامعه بود، نه حتی متوسط به سمت بالا. افتخارم این بود که از همان دوران دبستان با کار و فعالیت و تلاش توانستم درس بخوانم و کار کنم و در خدمت خانواده باشم. افتخارم این است امروز اگر در خدمت شما مردم شریف و نجیب تهران بوده ام به همت این مردم و همکارانم با فرهنگ دفاع مقدس در تهران کارها را انجام داده ایم. امروز در آستانه یک تصمیم بزرگ و حماسه عظیم سیاسی هستیم و بنده بر اساس وظیفه ای که احساس می شود در این میدان به فضل الهی پا خواهم گذاشت.

قالیباف ادامه داد: لازم دانستم قبل از ورودم به این عرصه در جمعی با حضور شما و در چنین مکانی با شما مردم تهران سخن بگویم‏، با شما که در این مدت قریب به 8 سال انصافا جز خوبی و محبت چیز دیگری ندیده ام. این توفیق را داشتم که شبانه روز به همراه همکارانم تلاش کنیم برای خدمت به شما و همیشه در حال تلاش و دویدن در این شهر بوده ایم که همه این کارها به خاطر لبخند پرمهر مردم بوده است.

او با اشاره به ملاقات خود با پدر یکی از شهیدان دفاع مقدس گفت: من در این جمع، پدر یکی از شهیدان را دیدم که شاید پنج یا شش سال قبل در صبح زودی که در حال رسیدگی به مناطق بودم، یکبار ملاقاتش کرده بودم. امروز هم به سراغش رفتم و با او سلام و احوالپرسی کردم، وقتی امید را در چشمان این پدر شهید دیدم، روحیه و انگیزه بیشتری گرفتم.

محمد باقر قالیباف با اشاره به دلایل حضورش در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تاکید کرد: در این شرایط حساس و در این نقطه ای که نقطه عطفی برای آغاز یک حماسه سیاسی در ماه آینده است، برای یک تغییر جدی در مسیر بسته مدیریت در کشور، برای سامان دادن به مشکلات در عرصه های مختلف، برای جایگزین کردن آرامش و ثبات در جامعه به جای تنش و اختلاف، جایگزین کردن محبت و برادری به جای کینه ورزی و دشمنی و حرکت کردن به سمت عمل گرای به جای شعار، یک رفتار صادقانه و خالصانه با مردم، توجه به قانون مداری و جلوگیری از بی تدبیری، توجه به خرد جمعی و استفاده از همه ظرفیت های کشور در این میدان پا بگذارم.

وی در ادامه افزود: آمده ایم به لطف خدا، همت این ملت بزرگ، با داشتن کوله باری از تجربه و بیش از 30 سال سابقه خدمت گذاری در عرصه های مختلف تلاش کنیم برای قرارهایی که با ملت، انقلاب و شهدایمان داشتیم، پایبند بمانیم و بتوانیم ایرانی بسازیم که بر بستر اسلام راستین باشد و با اهداف انقلاب اسلامی، محرومان و مستعضفان و توده های مردم در اقصی نقاط کشور احساس کنند آنها هم دیده می شوند، دراین نظام و حکومت جایی دارند، حرف آنها شنیده می شود و همه جوانان احساس کنند برای همه آن ها برنامه ای وجود دارد.

قالیباف با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور تاکید کرد: باید بتوانیم وضعیت اقتصادی که وضعیت غیر قابل قبولی است را به سرعت ساماندهی کنیم و بتوانیم به معیشت کشور، معیشت مردم، مسایل گرانی و مخصوصا اشتغال و بیکاری به عنوان موضوع مهم و چالش آفرین برای همه خانواده ها و جوانان، مخصوصا جوانان تحصیل کرده ساماندهی کنیم. چرا که امروز اشتغال به دغدغه همه خانواده ها تبدیل شده است؛ امروز بیش از 90 درصد مراجعاتی که در کوچه و خیابان به بنده می شود، با موضوع اشتغال و کار است و این به دغدغه مهم همه خانواده ها تبدیل شده. باید بتوانیم این موضوع را به سرعت ساماندهی کنیم.


وی همچنین خاطر نشان کرد: باید بتوانیم در تبعیت از ولایت، قانون مداری و تلاش برای مبارزه جدی با فقر و فساد تبعیض، اقدامی انجام دهیم؛ باید تلاش کنیم بد اخلاقی که در جامعه است برچیده شده و مدیریت را با صداقت و صمیمت توأم کنیم. یکی از مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد حقوق مردم و تکیه بر قانون اساسی است. باید از همان روز اول بتوانیم به قانون عمل کنیم و مخصوصا حقوق ملت را مورد توجه قرار دهیم.

قالیباف به قانون شکنی‌ها اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی آمده که هتک حرمت محکومان و زندانیان ممنوع است، ولی متاسفانه آنقدر پا بر روی قانون گذاشته می شود که امروز فردی که نه محکوم ، نه زندانی و نه متهم است، فردی که وظیفه خود را انجام می دهد، مورد هتک حرمت قرار می دهیم و در عین حال هیچ برخوردی صورت نمی گیرد؛ این بدان معناست که ما در توجه به حقوق مردم و حقوق ملت بی توجهی کرده ایم. ما باید تلاش کنیم این حقوق ملت را به خودشان برگردانیم و این حرف را نشنویم که بعد از انتهای دوره هر دولتی بگوییم قانون اساسی ظرفیت لازم را ندارد؛ شما با این قانون اساسی آمدید ثبت نام کردید و کار را شروع کردید در حالی که اگر این قانون ظرفیت لازم را نداشت، نباید از روزاول پا به میدان می گذاشتید.

محمد باقر قالیباف افزود: باید تلاش کنیم تا مصالح ملت را با هر گرایش و سلیقه، با هر دین و مذهب، با هر قومیتی و درهرجایی از جغرافیای کشور تامین کنیم و پیش ببریم. باید در یک کلام کشور را از فضای سیاست‌زدگی، تنش و اضطراب به سمت کار، تلاش و فعالیت با یک مدیریت جهادی برای رسیدن به آرامش و آسایش هدایت کنیم تا شهروندان عزیز ما در سراسر کشور فرصت رشد و تعالی را در عرصه های بندگی خدا و زندگی در شأن خود پیدا کنند. این حق مردم ماست و وظیفه ماست که در یک نظام اسلامی بتوانیم این کار را انجام دهیم. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که ما بتوانیم روحیه و فرهنگ کار و تلاش و خدمت را در سراسر کشور احیا کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در پایتخت در سال‌های اخیر گفت: همانطور که در طول این مدت در شهر تهران این اتفاق افتاد و مردم کار، تلاش و فعالیت را دیدند؛ هیچ گاه سیاست زدگی در این شهر تسلط پیدا نکرد، فاصله شمال و جنوب کم و به محرومان توجه شد. امروز امیدوارم بتوانیم این روحیه کار، تلاش و فعالیت را تا دورترین روستاهای این کشور ببریم تا همه آن ها بتوانند از مزایای نظام اسلامی برخوردار شوند.

قالیباف در پایان تاکید کرد: برای همه شما آرزوی موفقیت توأم با سلامت، نشاط و آرامش را دارم.

 

کد خبر 213503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز