گروه اجتـماعی: به‌دنبال درج گزارش «معمای محاسبه نرخ سود سپرده حج تمتع» در همشهری 23اردیبهشت92، روابط عمومی بانک ملی ایران جوابیه‌ای در این‌باره ارسال کرده است، ‌بخش‌های مرتبط با گزارش همشهری عینا به شرح زیر است:

حج


 «... 2- در عین اینکه ثبت‌نام‌شدگان تمتع و عمره سنوات قبل از سال 1380هیچ‌گونه قرارداد سپرده‌گذاری نداشتند و وجوه پرداختی متقاضیان سفرهای زیارتی صرفا جنبه ودیعه داشت، ولی براساس توافق و قرارداد مدیران وقت سازمان محترم حج و زیارت و بانک ملی ایران به کلیه ثبت‌نام‌شدگان سنوات قبل از تاریخ 1380.1.1سود متعارف بانکی پرداخت و یا در سر جمع هزینه‌ سفر آن عزیزان لحاظ گردیده است.

3- آنچه در مصاحبه اخیر به اطلاع مردم شریف کشور خاصه زائران عزیز رسید، محاسبه سود 20درصدی برای سپرده‌گذاران عمره از بهمن سال1391 براساس دستورالعمل ابلاغی شواری پول و اعتبار و از تاریخ ابلاغ مصوبه بوده است که برای کلیه بستانکاران عمره نرخ سود 20درصدی از تاریخ مذکور محاسبه و لحاظ شده است. در مورد سود سپرده‌گذاران حج تمتع نیز همانطور که راجع به انواع سپرده‌های متداول در سیستم بانکی مصداق دارد، ملاک، نرخ سود سپرده‌گذاری در تاریخ ثبت‌نام متقاضی در چارچوب ضوابط و دستورالعمل‌های بانک مرکزی است که علی‌القاعده نرخ سود بلندمدت همانطور که در بند2 اشاره شد، از تاریخ1380.1.1، 17درصد محاسبه شده است،

مگر اینکه فرد متقاضی زودتر از موعد منصرف‌شده و مشمول نرخ‌های یک، 2 و 3 یا 4ساله شده باشد. 4- به‌نظر می‌رسد جهت‌گیری و ادبیات به‌کاررفته توسط نگارنده محترم تیتر «معمای محاسبه نرخ سود» به‌گونه‌ای است که شائبه انتفاع صرف از منابع حاصل از سفرهای زیارتی از آن برآمده و به نوعی کدرنمودن رابطه مبتنی بر اعتماد بین زائران عزیز و بانک ملی ایران که نقشی بی‌بدیل در اقتصاد ملی، تأمین سرمایه‌های مورد نیاز پروژه‌های عظیم اقتصادی (از محل همین سپرده‌های موصوف)، ‌ایجاد فرصت‌های شغلی و امنیت لازم در فضای کسب و کار دارد، از سطور این نوشتار تداعی می‌گردد که انتظار دارد اصحاب معزز رسانه در جهت تنویر افکار عمومی دقت و مطالعه بیشتر مصروف نمایند.»

توضیحات همشهری:

همانطور که در متن گزارش همشهری به صراحت آمده بود، منبع خبر واحد مرکزی خبر است، همچنین این خبر به‌صورت تصویری در بخش‌های مختلف خبری سیمای جمهوری اسلامی پخش شده و همشهری هیچ دخل و تصرفی در اصل خبر نداشته و عینا از واحد مرکزی خبر نقل شده است که گزارش تصویری این خبر که در بخش خبری 20:30 نیز پخش‌شده موجود است.

در بخش‌های خبری تلویزیونی حسن افشار‌محمدیان که از وی تحت عنوان «مسئول اطلاع‌رسانی بانک ملی» یاد شد، به خبرنگار واحد مرکزی خبر اعلام کرد: «ودیعه متقاضیان حج براساس قرارداد شورای پول و اعتبار و بانک ملی ایران سپرده بلندمدت محسوب می‌شود و سود 20درصد به آن تعلق می‌گیرد. برای ودیعه عمره‌گزاران مفرده هم سود 20درصد محاسبه و پرداخت می‌شود.
چنانچه متقاضی حج تمتع از تشرف منصرف شود، نرخ سود ودیعه وی متناسب با مدت زمان ودیعه محاسبه و پرداخت خواهد شد. محاسبه نرخ سود براساس سپرده بلندمدت است مشروط بر اینکه زودتر از موعد برداشت نشود. چنانچه مبلغ ودیعه متقاضیان حج یک میلیون تومان باشد، براساس نرخ سود 20درصد، سالانه 200هزار تومان سود به ودیعه آنان تعلق می‌گیرد.

وی که یکی از امضا‌کنندگان جوابیه به همشهری نیزهست، گفته بود: متقاضیان حج چنانچه قصد تشرف نداشته باشند و پس از گذشت 2سال از ودیعه‌گذاری اصل و سود را بخواهند، بانک ملی ایران اصل و سود آنان را به سرعت پرداخت می‌کند. وی با تأکید بر آمادگی بانک ملی برای پیگیری هرگونه شکایت درباره نپرداختن سود ودیعه متقاضیان حج درباره چگونگی محاسبه سود افزود: مبلغ ودیعه ضرب‌در سال‌های توقف ودیعه ضرب‌در نرخ سود، همان رقم نهایی و مبلغی است که به ودیعه‌گذار تعلق می‌گیرد.اینکه روابط عمومی بانک مدعی‌شده در مصاحبه اخیر محاسبه سود 20درصد برای سپرده عمره‌گزاران از بهمن91 اعلام شد، هرگز چنین موضوعی در مصاحبه پخش شده در تلویزیون مشاهده نشد و عین سخنان مسئول روابط عمومی بانک ملی در بالا آورده شده تا مردم خود قضاوت کنند.

در جوابیه بانک ملی اعلام شده: جهت‌گیری و ادبیات به‌کاررفته توسط نگارنده محترم تیتر «معمای محاسبه نرخ سود سپرده حج» به‌گونه‌ای است که شائبه انتفاع از منایع حاصل از سفرهای زیارتی است و... ، واقعا جای تعجب دارد که بانک ملی به‌گونه‌ای جوابیه تنظیم کرده که گویا هیچ انتفاعی از محل سپرده‌های زیارتی ندارد، احتمالا بانک ملی از سر خیرخواهی و بدون هیچ نفع مادی اقدام به پذیرش سپرده‌های حج (تمتع و عمره) کرده و گویا وظیفه بانک کلا اجر اخروی است.

احتمالا مسئولان بانک ملی فراموش کرده‌اند که پس از انتشار خبر اختلاس بزرگ 3هزارمیلیارد تومانی در بانک ملی، دولت با آغاز پیش از موعد ثبت‌نام عمره، با سرازیرکردن هزاران میلیارد تومان، ‌این بانک را از بحران نجات داد. بدین‌ترتیب می‌پذیریم که سپرده‌های زیارتی هیچ نفعی برای بانک ملی ندارد.

به هر روی بسیاری از سپرده‌گذاران در تماس با همشهری با توجه به پخش سخنان مسئول اطلاع‌رسانی بانک ملی، خواستار عمل مسئولانه بانک ملی به وعده‌ پرداخت سالانه 20درصد سود بانکی یا 200هزار تومان به ازای هر سال هستند.
با مقایسه اظهارات 3روز پیش مسئول اطلاع‌رسانی بانک ملی با آنچه برای همشهری ارسال شده، نه تنها معمای محاسبه سود سپرده حج برطرف‌نشده، بلکه بر ابهامات پیشین افزوده است.

به هر روی اینکه به فاصله 3روز از اظهارات رسمی یک مقام بانکی در بخش‌های خبری تلویزیون، نرخ سود سپرده از 20درصد به 17درصد کاهش می‌یابد، پرسشی است که باید مسئولان بانک ملی پس از مشاهده فیلم اظهارات مسئول روابط عمومی این بانک پاسخی صریح بدان بدهند.

کد خبر 214043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز