همشهری آنلاین: در حالی که روسیه می‌گوید به پیمان تسلیحاتی خود با دمشق متعهد است، تحلیل‌گران غربی اعتقاد دارند رژیم اسرائیل ممکن است وادار شود که به محموله‌های سلاح دیگری در سوریه حمله کند.

سوریه

به گزارش شبکه پرس تی وی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه گفت، مسکو به پیمان تسلیحاتی از قبل امضا شده «در مورد توافقات مربوط به تسلیحات دفاع هوایی» پایبند خواهد ماند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود، با وجود این مسکو پیمان جدیدی با سوریه امضا نمی‌کند.

این در حالی است که نشریه نیویورک تایمز گزارش داد مسکو موشک‌های کروز هدایت شونده و پیشرفته موسوم به یاکهونت به سوریه فرستاده است؛ موشک‌هایی که می‌توانند در مقابل حملات دریایی امریکا و متحدان این کشور به کار گرفته شوند.

همچنین به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، کارشناسان اعتقاد دارند این سیستم‌های تسلیحاتی، دفاعی قدرتمند در مقابل تلاش برای اعمال تحریم تجارت دریایی یا حملات هوایی علیه سوریه خواهد بود.

از سوی دیگر، بعد از حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) روز جمعه (۲۷ اردیبهشت، ۱۷ می) برای دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل و دیگر مقامات ارشد این رژیم به اسرائیل سفر کرد.

سوریه ۵ می اعلام کرد که در پی وارد آوردن خسارات سنگین به گروه‌های وابسته به القاعده، رژیم اسرائیل یک مرکز تحقیقاتی را در حومه دمشق هدف قرار داد. بر اساس گزارش‌رسانه‌های سوری، موشک‌های اسرائیلی مرکز تحقیقاتی جمرایا را هدف قرار دادند.

مرکز جمرایا در ماه ژانویه نیز هدف حمله هوایی رژیم اسرائیل قرار گرفته بود.

حمله ۵ می مدت کوتاهی بعد از این انجام شد که رژیم تل آویو تایید کرد جنگنده‌های این رژیم۳ می به هدفی دیگر در سوریه حمله کردند.

کشور سوریه از مارس ۲۰۱۱ عرصه درگیری‌های مرگباری است و شمار زیادی از جمله بسیاری از نیروهای امنیتی و ارتش در جریان آن توسط شبه نظامیان تحت حمایت خارج کشته شدند. دمشق می‌گوید، این شبه نظامیان تحت حمایت و آموزش قدرت‌های غربی و متحدان آنها در منطقه هستند.

دولت سوریه می‌گوید، هرج و مرج جاری در این کشور از خارج هدایت می‌شود.

کد خبر 214810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز