گروه بین‌الملل: در تازه‌ترین رویارویی نظامی میان سوریه و رژیم صهیونیستی، دیروز دوطرف در منطقه جولان به روی هم آتش گشودند و همزمان، بازخورد پیشروی ارتش سوریه در شهر استراتژیک القصیر، در شهر لبنانی طرابلس دیده شد و در درگیری مخالفان حاکمیت سوریه با ارتش لبنان، شماری از افراد کشته و زخمی شدند.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش سوریه در آخرین ساعات روز دوشنبه، به سوی یک زره‌پوش اسرائیلی که وارد خاک سوریه شده بود، آتش گشود و آن را منهدم کرد. ارتش سوریه در بیانیه‌ای، با اشاره به عبور یک زره‌پوش اسرائیلی از خط آتش‌بس و حرکت آن به سوی روستای بئر عجم در مناطق آزاد شده خاک سوریه، اعلام کرد که نیروهای ارتش به سوی آن آتش گشوده و آن را منهدم کردند. ارتش سوریه نقض خط آتش‌بس را نشانه دست‌داشتن این رژیم در رخدادهای سوریه و هماهنگی مستقیم آن با گروه‌های تروریستی به‌منظور بالا‌بردن روحیه آنها در پی شکست‌های پیاپی در شهر القصیر دانست.

این درحالی است که اسرائیل هم سه‌شنبه صبح اعلام کرد که در واکنش به آتش‌گشودن ارتش سوریه به یکی از زره‌پوش‌هایش، یک مقر نظامی سوری را هدف گرفته است. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اخبار منتشر‌شده درباره منهدم‌کردن زره‌پوشی اسرائیلی در بلندی‌های جولان را تکذیب کرد و افزود که این زره‌پوش تنها خسارت‌های جدی دیده و نظامیان آن هم آسیبی ندیده‌اند.

پیش از این،‌ جنگنده های رژیم صهیونیستی یک مقر نظامی سوری را در نزدیکی دمشق بمباران کرد و در پی آن سوریه اعلام کرد که به هرگونه اقدام نظامی اسرائیل پاسخ خواهد داد. این درحالی است که سوریه در واکنش به این حمله نظامی،‌ جبهه جولان اشغالی را منطقه ای باز به روی تمامی مبارزان عرب و غیر عرب و سوری برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد.
این ششمین باری است که طی 2هفته گذشته میان دوطرف درگیری یا تبادل آتش صورت می‌گیرد. در همین حال روزنامه لبنانی السفیر گزارش داد که ارتش اسرائیل 8خمپاره 120میلی‌متری از ناحیه غربی جولان اشغالی به سوی مناطق مشترک سوریه و لبنان شلیک کرد.

اما به موازات عقب‌نشینی گروه‌های مسلح مخالف و پیشروی‌های ارتش سوریه در شهر استراتژیک القصیر که تاکنون توانسته بیش از 70 درصد آن را به‌دست گیرد، آتش جنگ و درگیری‌ها مجددا به لبنان رسید و گروه‌های مسلح مستقر در شمال کشور، طی 2روز گذشته با ارتش درگیر شده و 2نظامی لبنانی را کشتند.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، گروه‌های مسلح مخالف حاکمیت سوریه، طی 2 روز گذشته مجددا از منطقه باب التبانه به منطقه علوی‌نشین جبل محسن در شهر طرابلس حمله‌ور شدند و این منطقه را به آشوب کشاندند.

درپی آن، ارتش لبنان برای برقراری امنیت وارد عمل شده و با گروه‌های مسلح درگیر شد. گروه‌های مسلح با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین با آتش‌گشودن به مقر ارتش در باب التبانه، ضمن کشتن 2نظامی، 4نفر دیگر را زخمی کردند. در این درگیری‌ها، همچنین 2فرد مسلح کشته و 32نفر دیگر زخمی شدند. دیروز هم این درگیری‌ها برای سومین روز متوالی ادامه یافت و در محور التبانه، القبه و جبل محسن پس از آرامشی نسبی، درگیری‌ها مجددا درگرفت و در پی آتش گشودن گروه‌های مسلح به سوی مقر‌های ارتش، یک نفر کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

این نخستین باری نیست که گروه‌های مسلح مستقر در شمال لبنان به موازات پیشروی‌های ارتش سوریه ، اقدام به تحرکات شبه نظامی در شمال لبنان می کنند. پیش ازاین،‌در پی پیشرویهای ارتش سوریه در مناطق شمالی کشور،‌همه این گروه‌ها اقدام به تحرکات شبه نظامی کرده و با ارتش لبنان درگیر شده بودند.

درگیری‌های طرابلس در شمال لبنان و انفجار خودروهای بمبگذاری‌شده در عراق به موازات پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه صورت می‌گیرد و ناآرامی‌ها به‌صورتی زنجیره‌وار در خط ممتد سوریه، به سوی لبنان و عراق حرکت می‌کند. شهر طرابلس دومین شهر بزرگ لبنان در شمال این کشور به حکم هم‌مرز بودن با سوریه، همواره میدانی برای ورود گروه‌های مسلح به داخل سوریه بوده و ارتش سوریه اخیرا با آغاز عملیاتی گسترده در مرزهای لبنان، سعی در به‌دست گرفتن مرزهای مشترک با لبنان و متوقف‌کردن عبور گروه‌های مسلح به داخل کشور دارد.

اما در سطح دیپلماتیک، دیروز روزنامه الحیات نوشت که شماری از دیپلمات‌های غربی به سفارتخانه‌های کشورهایشان در سوریه بازگشته‌اند. به‌نوشته این روزنامه، آرامش نسبی برقرار شده در سوریه، باعث شده تا سفرای غربی که پیش از این و درپی بالاگرفتن درگیری‌ها میان ارتش و گروه‌های مسلح، دمشق را ترک کرده بودند، به سوریه بازگشتند. هنوز هیچ مقام رسمی سوری یا اروپایی این خبر را تأیید نکرده است و معلوم نیست دیپلمات‌های کدام کشورها به دمشق بازگشته‌اند.

کد خبر 215293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز