همشهری آنلاین: مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری بیانیه‌ای در محکومیت اقدامات ضد انسانی علیه زنان در سوریه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در بیانیه مرکز امور زنان و خانواده در محکومیت اقدامات ضد انسانی علیه زنان در سوریه آمده است: جای تاسف است که به جای زمینه سازی برای ایفای نقشی موثر برای زنان، هر از چند گاهی شاهدیم که آنها خود مورد آماج نقشه‌ها و جنایات شوم مختلف صاحبان مطامع و قدرت قرار می‌گیرند. زمانی با تعبیر غلط از نقش‌های مختلف زنانه و وضع حقوق و وظایف مشابه مردان، کرامت او را زیر سوال می‌برند و در برهه ای از زمان مجبور به تحمل آثار مختلف مناقشات مسلحانه و حملات تروریستی می‌شوند و در برهه‌ای دیگر با صدور احکامی چون جهاد النکاح و تجاوز به عنف به زنان و دختران به عنوان ابزار جنگی مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

در این بیانیه تأکید شده است: در جهان امروز و در حالی‌که حقیقت مشترک فطرت انسانی می‌تواند شالوده همکاری‌های برادرانه ملت‌ها را فراهم و انسان‌ها را به توحید و معرفت ذات متعالی خداوند رهنمون کند، عده‌ای فرصت‌طلب ارتباطات حاکم بر جهان را بر اساس ترس، تهدید، افزون طلبی و منافع یک جانبه و مطامع غیرانسانی رقم زده و با شعله‌ور کردن آتش جنگ، ناامنی و خشونت، بازار فروش تسلیحات را پر رونق و جان انسان‌ها را بی ارزش کرده‌اند. این فرصت طلبان در تحقق اهداف شومشان از هیچ کاری فروگذار نکرده‌اند و با انجام اقدامات تروریستی و حمایت از تروریست‌ها، بر افروختن آتش جنگ‌های قومی، سیاسی، مذهبی و... در اقصی نقاط جهان دامن می‌زنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بدون شک وقت آن رسیده که آرمان‌هایی مانند استعمارزدائی، عدم تعهد به قطب‌های قدرت و ارتقای همبستگی و همکاری بویژه در میان کشورهای جنبش عدم تعهد پررنگ‌تر از گذشته پیگیری شوند و زنان که عضو عظیمی از جامعه جنبش عدم تعهد هستند؛ به عنوان مظهر جمال خداوند و آینه تمام‌نمای عواطف و مهربانی‌های نوع بشر، مروج و ناشر محبت و عاطفه و بستر رشد و تعالی انسان، تسهیل کننده دستیابی به اهداف والای جامعه جهانی از جمله صلح، عدالت و آزادی باشند.

مرکز امور زنان در بیانیه محکومیت خود عنوان کرده است: اما جای تأسف است که به‌جای زمینه‌سازی برای ایفای نقشی موثر برای زنان، هر از چند گاهی شاهدیم که آنها خود مورد آماج نقشه‌ها و جنایات شوم مختلف صاحبان مطامع و قدرت قرار می‌گیرند. زمانی با تعبیر غلط از نقش‌های مختلف زنانه و وضع حقوق و وظایف مشابه مردان، کرامت او را زیر سؤال می‌برند و در برهه‌ای از زمان مجبور به تحمل آثار مختلف مناقشات مسلحانه و حملات تروریستی می‌شوند و در برهه‌ای دیگر با صدور احکامی چون جهاد النکاح و تجاوز به عنف به زنان و دختران به عنوان ابزار جنگی مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

در این بیانیه آمده است: بدیهی است صدور حکمی متوحشانه به نام دین اسلام که زن را ریحانه می‌داند و به نیکی در رفتار با زنان 17 بار در کلام وحی تأکید شده است و هرگونه تخطی به اسیران جنگی به‌ویژه زنان را منفور می‌داند؛ مبین نبود بصیرت و جهالت عده‌ای کوردل و فرصت طلبی جماعتی دیگر است که به نام دین علیه دین جنگ و خونریزی به راه انداخته‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: اگرچه اسناد بین المللی این نوع رفتار را جزو جنایات جنگی به حساب می آورند؛ اما گویی کنوانسیون‌های 4 گانه ژنو و اصل رفتار انسانی مذکور در ماده 3 مشترک این کنوانسیون‌ها و حق حیات و پرهیز از رفتار غیر انسانی مذکور در مواد 6 و 7 میثاق حقوق مدنی و سیاسی برای صاحبان قدرت و تروریست‌های سر سپرده آنها، هیچ تعهد و الزامی ندارد و با اغماض مقامات ذیربط ملی و بین المللی این جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت روزافزون شده است و بیم آن می رود که به جنایات نسل کشی ختم شود و در این میان، عاملان جنایات به خاطر فقدان کیفر، به توحش و نقض فاحش حقوق بشر و انجام جرائم ددمنشانه خویش ادامه دهند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با توجه به اهداف منشور ملل متحد و کنوانسیون‌ها و اسناد حقوق بشری و با توجه به بند 9 اعلامیه پایانی شانزدهمین اجلاس غیر متعهد در تهران در خصوص تعهد دولت‌ها در رابطه با تحقق جهانی عاری از تروریسم و بند 4 درخصوص تأکید بر احترام به تنوع فرهنگی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و...، ضمن محکوم کردن رفتارهای ددمنشانه علیه مردم مظلوم عراق و افغانستان و سوریه و دیگر کشورهای جهان توسط تروریست های مورد حمایت آمریکا و دیگر دولت‌های غاصب، اعلام می‌دارد محکومیت این وقایع هولناک توسط ملت‌های آزاده و خداجو و دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد و مراجع ذی‌صلاح بین المللی و اقدام سریع و عاجل این نهادها در رسیدگی به این جنایات و مجازات عاملان و جبران خسارت از قربانیان، لازمه حمایت از صلح عادلانه و حقوق بشر است تا بشریت شاهد جهانی مملو از عزت، افتخار و کرامت باشد.

کد خبر 216231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز