همشهری آنلاین: مدیر رادیو قرآن با اشاره به اینکه رقابت‎های بین‎المللی قرآن همدلی، هم‌افزایی وحدت و یکپارچگی بین مسلمانان را بیشتر می‎کند، گفت: تنها در رقابت‎های قرآنی است که قرابت، همدلی را بین متسابقان را در پی دارد.

محمد زاده

محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، در گفت‎و‎گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اینکه مسابقات بین‎المللی قرآن ایران دارای سطح بالایی است، گفت: این مسابقات در حال حاضر به رقابت‎هایی شناخته شده در جهان تبدیل شده است و به یقین خواسته بسیاری از نخبگان قرآنی دنیا حضور در این رقابت‎ها چه به عنوان داور و چه به عنوان شرکت‎کننده است.

وی در ادامه با اشاره به حضور بیش از 75 کشور دنیا در این رقابت‎ها، افزود: حضور این تعداد شرکت‎کننده در یک رقابت بین‎المللی نشان‎دهنده اهمیت بالای آن در دنیای اسلام است و مایه مباهات است که در ام القرای جهان اسلام رقابت‎هایی قرآنی در چنین سطحی برگزار می‎شود.

مدیر رادیو قرآن با تأکید بر اینکه نباید به همین سطح بسنده کنیم و باید برای ارتقاء بیش از پیش مسابقات تلاش کنیم، تصریح کرد: بدون شک ایجاد تنوع در فضاهای قرآنی به نوعی رغبت و علاقه شرکت‎کنندگان در آن فضا را برای انس با قرآن کریم بیشتر خواهد کرد و باید تلاش کنیم تا این فضاهای متنوع را بیش از گذشته ایجاد کنیم.

محمدزاده در ادامه اظهار کرد: تجربه هم در کشور ما که سی دوره مسابقات بین‎المللی قرآن را برگزار کرده است و هم در کشورهای دیگر که برگزارکننده مسابقات قرآن هستند، نشان داده است که زمان برگزاری مسابقات و حتی در یک بازه زمانی طولانی بعد از آن، جو مثبت بسیار خوبی ایجاد می شود که زمینه ساز وحدت بین مسلمانان خواهد شد.

وی در ادامه گفت‎و‎گوی خود با ایکنا یکی دیگر از اثرات برگزاری این مسابقات را زمینه‎سازی برای انس و الفت بیشتر با قرآن کریم دانست و خاطرنشان کرد: چون محور مشترک در این محافل حفظ، تلاوت و تدبر در قرآن کریم است و بیشتر علاقه مندان به قرآن در این محافل حضور دارند، برگزاری مسابقات می‎تواند زمینه را برای انس بیشتر با کلام الله وحی و ارتباط با این کتاب هدایت بخش فراهم کند.

مدیر رادیو قرآن افزود: حضور متسابقان کشورهای دیگر در ایران و یا حضور نمایندگان کشورمان در سایر رقابت‎های بین‎المللی قرآن ثابت کرده است که حضور در رقابت‎های بین‎المللی علاوه بر ایجاد همدلی، هم افزایی وحدت و یکپارچگی بین مسلمانان، ایجاد انس می‎کند و بدون شک برگزاری مسابقات قرآن ارتباط تنگاتنگی با ترویج فرهنگ انس با قرآن کریم دارد.

محمد زاده در بخش دیگری از این گفت وگو با تأکید بر اینکه مقدمه شرکت در مسابقات قرآن مراجعه به قرآن، حفظ قرآن و یا افزایش مهارت در زمینه های مختلف قرآن است، گفت: تنها در مسابقات قرآن است که رقبا با رقابت با یکدیگر همدلی و وحدت را افزایش می دهند و این از ویژگی های خاص رقابت در عرصه های قرآنی است. در حالی که رقابت در سایر عرصه ها این گونه نیست.

وی در مورد برنامه های رادیو قرآن برای سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن نیز اظهار کرد: ما به طور ویژه برنامه پنج ساعته ای را مخصوص مسابقات بین المللی قرآن ایران تقدیم به علاقه مندان به کلام الله وحی کرده ایم و به نظر من پخش یک برنامه زنده پنج ساعته در رقابت ها از هر نوع و صنفی بی سابقه بوده است و این نشان دهنده اهمیت این مسابقات و توجه به خواسته های مخاطبان در رادیو قرآن است.

مدیر رادیو قرآن در پایان خاطرنشان کرد: این ویژه برنامه با عنوان گلستان قرآن هر روز همزمان با آغاز رقابت‌ها شروع و تا پایان مسابقات در همان روز ادامه خواهد داشت که در این برنامه برای اولین بار در تاریخ مسابقات بحث کارشناسی تلاوت‌ها را با حضور دوتن از کارشناسان برجسته قرآنی کشورمان گنجانده‌ایم و علاوه بر بحث کارشناسی بخش‌های مختلف دیگری نیز تدارک دیده شده است.

کد خبر 217575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز