همشهری آنلاین: وزیرخارجه امریکا اعلام کرده است که واشنگتن با هدف برقراری روابط در سطح سفرا، با ونزوئلا وارد مذاکره خواهد شد.

به گزارش شبکه پرس تی وی، جان کری روز چهارشنبه به دنبال ملاقات خود با الیاس خوزه وزیر خارجه ونزوئلا در گواتمالا، اعلام کرد که وی در این خصوص بسیار خوشبین است.

وزیرخارجه امریکا در ادامه تصریح کرد، پس از این دیدار که در حاشیه مجمع عمومی سالانه سازمان کشورهای امریکایی برگزار شد، واشنگتن و کاراکاس با یک‎دیگر توافق کردند که مذاکرات سطح بالا میان وزارت‎خانه‎های خارجه دو کشور ادامه یابد.

کری که پس از برگزیده شدن به مقام خود به عنوان وزیر خارجه امریکا، در جریان اولین سفر رسمی‎اش به امریکای لاتین به سر می‎برد، در همین خصوص گفت: «ما قصد داریم که برنامه‎ای را مشخص کرده تا بر اساس آن در خصوص موضوعاتی که می‎توانیم با یک‎دیگر در خصوص آن‎ها همکاری کنیم، به توافق رسیم.»

وزیر خارجه امریکا در ادامه خاطرنشان کرد: « هر دو طرف قصد دارند که شیوه مذاکره با یک‎دیگر را تغییر دهند.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که امریکا و ونزوئلا هرچه سریع‎تر بتوانند میان سفرای خود قرار ملاقاتی را تعیین کنند.

ونزوئلا و امریکا از سال ۲۰۱۰ تا کنون در کشورهای یک‎دیگر دارای سفارت نیستند.

هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا به خاطر اتهام‎زنی‎های بی‎اساس واشنگتن به دولت ونزوئلا در آن زمان، به سفیر امریکا اجازه ادامه فعالیت نداد و واشنگتن نیز در اقدامی متقابل ویزای فرستاده ونزوئلا به این کشور را لغو کرد.

کاراکاس در ماه مارس نیز بر اساس اتهاماتی در رابطه با ملاقات رایزن سفارت امریکا در ونزوئلا با فرماندهان ارتش و توطئه برای بی‎ثبات کردن این کشور ، وی را از خاک ونزوئلا اخراج کرد.

واشنگتن همچنین با حمایت خود از انریکه کاپریلس رهبر مخالفان ونزوئلایی که نتایج انتخابات ریاست‎جمهوری آوریل را به چالش کشید، منجر به افزایش خشم کارکاس از خود شد.

در جریان انتخابات ریاست‎جمهوری ونزوئلا در ماه آوریل، نیکلاس مادورو با اختصاص ۵۰.۷ درصد آرا موفق به پیروزی شد.

انریکه کاپریلس نیز موفق شد تا ۴۹.۱ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 217604
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز