یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

فینال تمام آلمانی، پایانی جذاب و بکر برای لیگ قهرمانان اروپا بود. بایرن‌مونیخ یک سال پس از اینکه در خانه جام را به چلسی هدیه داد، در لندن فرصت را از دست نداد و با شکست 2 بر یک دورتموند، پنجمین ستاره را به پیراهنش دوخت.

موازنه قدرت جدید  درلیگ قهرمانان

 لذت پیروزی در ورزشگاه ومبلی برای بایرنی‌ها آنقدر بود که شکست فصل قبل در ورزشگاه آلیانس را فراموش کنند.اهمیت این قهرمانی اما فقط به صعود بایرن مونیخ به رتبه سوم پرافتخارترین تیم‌های اروپا محدود نمی‌شود (بایرن در این رده‌بندی پس از رئال مادرید و میلان قرار گرفت) و آنها با فوتبال رویایی‌شان توانستند یک بار دیگر به‌عنوان قدرت اول فوتبال اروپا مطرح شوند. بایرن در یک هشتم نهایی، آرسنال، آخرین بازمانده انگلیسی‌ها را کنار زد و بعد از آن یوونتوس، قهرمان ایتالیا را در 2 بازی در هم کوبید. درخشان‌ترین نمایش بایرنی‌ها، در نیمه‌نهایی بود که با بارسلونا، مدعی اصلی تورنمنت روبه‌رو شدند و با برد 4بر صفر در مونیخ و 3بر صفر در نوکمپ، تلخ‌ترین شکست سال‌های اخیر یاران مسی را رقم زدند.این قهرمانی قرار نیست چیزی از اشتیاق بایرن مونیخ برای قهرمانی فصل آینده لیگ قهرمانان بکاهد. آنها در جدالی که برای جذب گواردیولا در‌گرفته بود، برنده شدند و فصل جدید را با سرمربی پرطرفدار اسپانیایی شروع می‌کنند. البته پس از قهرمانی سه‌جانبه بایرن در این فصل که در تاریخ باشگاه بی‌سابقه بود، گواردیولا نمی‌تواند تیمی خیلی بهتر از تیم هاینکس بسازد. همچنین نباید فراموش کرد که هیچ تیمی نتوانسته از عنوان قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان دفاع کند و این مأموریت پپ را سخت‌تر می‌کند. با وجود این بایرن با اضافه‌شدن بازیکنی مثل گوتزه و احتمالا لواندوفسکی و تزریق تفکر تیکی تاکا از سوی گواردیولا، تیم جذابی خواهد بود که دنیای فوتبال برای دیدن آن بی‌تاب است.

بارسای زخم خورده با نیمار برمی‌گردد

تحول تابستانی فقط به بایرن محدود نمی‌شود و بیشتر مدعیان اروپایی روزهای شلوغی را می‌گذرانند. یکی از آنها بارسلوناست که از شکست سنگین 7بر صفر زخم خورده است و می‌خواهد جایگاهش به‌عنوان بهترین تیم اروپا را از بایرن پس بگیرد. آنها در اولین قدم نیمار، پدیده فوتبال برزیل را به اروپا کشاندند و می‌خواهند از او و مسی، زوجی مرگبار بسازند. قدم مهم بعدی برای بارسا تقویت خط دفاعی است که در این فصل نقطه شکننده این تیم بود. با جدایی آبیدال و نزول پویول و پیکه انتظار می‌رود آنها دیر یا زود مدافع بزرگی را به تیم‌شان اضافه کنند. از میان گزینه‌های موجود فعلا انتقال هوملز، تیاگو سیلوا و داوید لوئیز منتفی شده و باید دید آنها سرانجام با چه مدافعی به توافق می‌رسند. بارسا برای جانشینی والدس که تنها یک‌سال دیگر از قراردادش باقی مانده هم چند گزینه درنظر دارد. پپه رینا، دروازه‌بان لیورپول و ترستگن، دروازه‌بان جوان گلادباخ جدی‌ترین آنها هستند. بارسا اگر بتواند بازیکنان دلخواهش را جذب کند، دوباره می‌تواند یکی از مدعیان قهرمانی اروپا باشد. آنها در درازمدت باید به فکر دوران پس از ژاوی هم باشند. البته بارسا برای جانشینی ژنرال 33ساله‌اش، فابرگاس و تیاگو آلکانتارا را دارد. وضعیت نیمکت بارسا هم برای فصل آینده هنوز مشخص نشده. مدیران باشگاه درصورتی که ویلانووا به‌دلیل بیماری‌اش مجبور به کناره‌گیری شود، لوئیز انریکه و ارنستو والورده، سرمربی والنسیا را برای جانشینی درنظر گرفته‌اند.

رئال‌مادرید، همچنان با رونالدو

ژوزه مورینیو در رئال‌مادرید هم مثل اینتر بیش از 3 فصل نماند و حالا تیم مادریدی فصل آینده را با سرمربی جدیدی شروع می‌کند. مورینیو اختلاف شدیدی با چند بازیکن کلیدی تیم داشت و بازیکنانی که تهدید به جدایی کرده بودند، با رفتن سرمربی پرتغالی در رئال می‌مانند. مهم‌ترین آنها ایکر کاسیاس، دروازه‌بان و کاپیتان تیم است. به‌جز کاسیاس، کریستیانو رونالدو، فوق‌ستاره تیم و همچنین ژابی آلونسو قرار است فصل آینده پیراهن رئال را به تن کنند و بدین‌ترتیب تیم مادریدی قرار نیست تغییرات زیادی داشته باشد. البته رئال قرار است چند خرید مهم داشته باشد که گرت بیل و لوئیز سوارز از این جمله‌اند. سرمربی بعدی رئال اما هنوز مشخص نشده. کارلو آنچلوتی که سابقه 2 بار قهرمانی در لیگ قهرمانان (با میلان) را دارد بهترین گزینه برای رئال است ولی پاری‌سن‌ژرمن حاضر به صدور رضایت‌نامه او نیست.

عصر جدید منچستریونایتد بدون فرگوسن

مدعیان انگلیسی هم که در فصل قبل لیگ قهرمانان ناکام بودند و راهی به یک چهارم نهایی نداشتند، در فصل آینده با هدف قهرمانی می‌آیند. در میان 4 نماینده انگلیس، 3 تیم فصل آتی را با سرمربی جدید شروع می‌کنند. مهم‌ترین تغییر در نیمکت منچستریونایتد بود که پس از 26سال باید دوران تازه‌ای را بدون فرگوسن شروع کند.

دیوید مویس اسکاتلندی می‌داند که برای راضی کردن هواداران یونایتد کار خیلی سختی درپیش دارد و به همین‌خاطر می‌خواهد تیم قدرتمندی ببندد. مروان فلاینی، هافبک دست‌پرورده مویس در اورتون اولین گزینه مورد نظر او در بازار نقل و انتقالات است. او برای تقویت خط میانی‌اش به جذب فابرگاس یا تیاگو آلکانتارا، هافبک‌های بارسا هم فکر می‌کرد، ولی آنها حاضر به جدایی نشدند. مویس تأکید کرد که می‌خواهد وین رونی را هم حفظ کند تا فصل آتی را با تیمی پرمهره شروع کند، در حالی که ستاره انگلیسی از وضعیتش ناراضی است و ممکن است با انتقالی جنجالی به آرسنال برود. مویس تجربه مربیگری در لیگ قهرمانان را ندارد و باید دید در این آزمون سخت چگونه عمل خواهد کرد.

پلگرینی و وعده فوتبال زیبا

بر خلاف فرگوسن که خداحافظی باشکوهی از منچستریونایتد داشت، مانچینی از منچسترسیتی برکنار شد و نایب قهرمان لیگ برتر، فصل آینده را با مانوئل پلگرینی شروع می‌کند. سرمربی اهل شیلی در فصلی که گذشت توانست مالاگا را به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان برساند، درحالی‌که مانچینی در 2 فصل متوالی با تیم پرستاره‌اش نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. مسئولان منچسترسیتی امیدوارند با پلگرینی این بار ازسد مرحله گروهی لیگ قهرمانان بگذرند و قدم به مراحل حذفی بگذارند.تیم‌های پلگرینی همیشه به ارائه فوتبال دیدنی شهرت داشته‌اند و او وعده داده منچسترسیتی در فصل آینده فوتبال جذابی رابه نمایش می‌گذارد. گفته می‌شود پلگرینی می‌خواهد ایسکو، پدیده مالاگا را هم به انگلیس بیاورد. سیتی تا اینجا در بازار نقل و انتقالات بیکار نبوده و خسوس‌ناواس، ستاره سویا و فرناندینیو، هافبک شاختار را جذب کرده است.

بازگشت مورینیو به لندن

مورینیو پس از دورانی که در ایتالیا و اسپانیا داشت به باشگاه مورد علاقه‌اش چلسی برگشت. چلسی پروژه جوانگرایی‌اش را از فصل قبل شروع کرد و مورینیو تیم مستعدی را تحویل گرفته که قطعا تابستان امسال آن را تقویت خواهد کرد. آبی‌ها با اسکار، هازار و ماتا خط میانی خلاقی دارند و مورینیو بیشتر به فکر خرید مهره‌های دفاعی و یک مهاجم گلزن است. او برای دفاع میانی به خرید مانگالا، مدافع فرانسوی پورتو فکر می‌کند. در غیاب فرگوسن، مورینیو فرصت خوبی برای گرفتن عنوان قهرمانی لیگ برتر از منچستریونایتد دارد ولی بزرگ‌ترین هدف او قهرمانی در اروپا با چلسی است؛ آرزویی که در دوره اول مربیگری او در این تیم برآورده نشد. مورینیو پیش از این با پورتو و اینتر قهرمان اروپا شده بود و خیلی دوست دارد با سومین تیم هم به قهرمانی اروپا برسد و رکورد جدیدی ثبت کند.

آرسنال بازیکن نمی‌فروشد

آرسنال هم در فصل آینده مصمم است که به 8سال بدون جام پایان دهد و ونگر برای رسیدن به این هدف هیچ‌کدام از بازیکنان اصلی‌اش را نمی‌فروشد. آرسنال همچنین تیمش را در همه خطوط تقویت می‌کند تا بتواند با استفاده از خلأ قدرت در لیگ برتر به رقابت قهرمانی برگردد. توپچی‌ها در فصل آینده برای شانزدهمین فصل متوالی در لیگ قهرمانان خواهند بود و در این جام هم می‌خواهند یکی از مدعیان قهرمانی باشند. توپچی‌ها در فصل اخیر بهترین عملکرد را مقابل بایرن مونیخ داشتند و در بازی برگشت در آلیانس این تیم را 2 بر صفر شکست دادند؛ نتیجه‌ای که اعتماد‌به‌نفس این تیم را خیلی بالا برد. آرسنال برای فصل جدید به فکر خرید یووتیچ، گلزن فیورنتینا و گرنیه، هافبک جوان لیون است.

پاری‌سن ‌ژرمن قوی‌تر می‌شود

پاری‌سن ژرمن در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان مقابل بارسا 2 بار به تساوی رسید تا به آینده‌اش در این تورنمنت امیدوار شود. تیم متمول فرانسوی قطعا تابستان امسال هم خریدهای جدیدی خواهد داشت تا بتواند با موناکو، قدرت جدید فوتبال فرانسه رقابت کند و به هدف بزرگش، یعنی قهرمانی اروپا نزدیک‌تر شود. اتفاق بد برای پاریس، جدایی زلاتان و تیاگو سیلوا، 2 مهره کلیدی در خط دفاع و خط حمله خواهد بود.

یوونتوس به فکر اعاده حیثیت

یوونتوس هر چند در ایتالیا با اقتدار به قهرمانی رسید ولی در لیگ قهرمانان با 2 شکست سنگین مقابل بایرن مونیخ حذف تحقیرآمیزی داشت. به‌همین‌خاطر آنتونیو کونته در پایان فصل شرط اصلی تمدید قراردادش را تقویت تابستانی تیم دانست. کونته در بازی برابر بایرن به خوبی متوجه شد که تیمش هنوز در حد مدعیان درجه یک اروپا نیست ولی اگر بتواند بازیکنان کلیدی اش مثل ویدال را حفظ کند و مهره‌های خوبی اضافه کند، می‌تواند وارد رقابت قهرمانی شود. فعلا هیگواین تنها بازیکن بزرگی است که در راه پیوستن به یوونتوس قرار دارد. هیگواین می‌تواند مشکل گلزنی 2 فصل اخیر یوونتوس را حل کند.

دورتموند تسلیم نمی‌شود

در جنگ قهرمانی فصل آینده لیگ قهرمانان از دورتموند هم نباید غافل شد. فینالیست این تورنمنت هرچند گوتزه را از دست داده و ممکن است لواندوفسکی را هم از دست بدهد ولی مدیریت باشگاه در این سال‌ها نشان داده که می‌تواند جای ستاره‌هایش را پر کند. گفته می‌شود دورتموند برای تقویت خط حمله‌اش به فکر خرید اریکسن، هافبک هجومی آینده‌دار آژاکس است. یورگن کلوپ، سرمربی دورتموند هم با وجود پیشنهادهای زیادی که داشت در این تیم ماند و مصمم است بایرن گواردیولا را در بوندس لیگا و لیگ قهرمانان شکست دهد.

کد خبر 217929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز