اینسا نوشت: رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزیر خارجه در گفتوگو با شبکه العالم، تغییر در سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی را با تغییر رییس دستگاه اجرایی کشور بیارتباط دانست و گفت: سه اصل مورد تایید مقام معظم رهبری در عرصه سیاست خارجی رعایت "عزت، حکمت و مصلحت" است. سیاستهای کلی نظام در سطح کلان، با حضور مسوولان ارشد تعریف شده و نهایتا توسط عالیترین مقام کشور ابلاغ میشوند.
مهمانپرست ارتباط سیاست خارجی و مسائل داخلی کشور را ارتباطی تنگاتنگ و متاثر از یکدیگر دانست و گفت: سیاست خارجی نامزدها قطعا نقشی مهم در انتخاب مردم خواهد داشت.
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزیر خارجه، توسعه روابط با همه کشورها را از اصول ثابت جمهوری اسلامی دانست و گفت: تنها استثنای این اصل، کشورهایی هستند که دشمنی با کشور ما جزء اصول ثابت آنها شده است و تلاشی برای تغییر این رویکرد انجام ندادهاند. رژیم صهیونیستی اساسا در دایره بحث هیچ کدام از دولتهای ایران مطرح نبوده و نخواهد بود و آمریکا نیز به خاطر خصومتهایش در حق ملت ما تا وقتی که رویکرد خود را تغییر ندهد، همچنان در دایره بحث ما قرار ندارد.
وی دلیل تفاوت در سیاست خارجی دوران هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد را "رویکرد غرب به برنامه هستهیی ایران" دانست و گفت: کشورهای غربی به بهانه فعالیت هستهیی و حقوق بشر وارد موضوعاتی شدند که به نوعی دخالت در مسائل داخلی ما محسوب میشد و خودشان به صورت یکطرفه سعی کردند این روابط را محدود کنند و شاید از این کار هم متضرر شدند، اما این تصمیم، از پشتوانه اجماع بینالمللی برخوردار نبود. تحریمها و قطعنامههایی که آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت یکجانبه دنبال کردند، صرفا سیاسی بود.
مهمانپرست افزود: ما معتقدیم که دو عامل باعث اقتدار هر کشوری می شود، یکی اقتدار داخلی و ملی و دیگری اقتدار منطقهای و بین المللی. انتخابات ریاست جمهوری که پیش رو داریم، می تواند یکی از نمادهای اقتدار ملی ما را به نمایش بگذارد.
مهمانپرست در بخش دیگری از این گفتوگو، نقش وزارت خارجه در خصوص پرونده هستهیی را آماده کردن کارشناسان ارشد وزارت خارجه برای شرکت در مذاکرات دانست و گفت: مسوولیت پیگیری مذاکرات هستهیی به عهده شورای عالی امنیت ملی بوده است.
وی افزود: در شورای عالی امنیت ملی مسوولین مختلف کشور از جمله مسوولین وزارت خارجه در خصوص تصمیم گیریهای مربوط به مساله هستهای نقش دارند و وزارت امورخارجه پیشنهادات خود را مطرح می کند و نهایتاً جمع بندیهایی که در شورای عالی امنیت ملی صورت می گیرد، به مقام معظم رهبری ارائه می شود و تبدیل به مصوبه کلان می گردد که همه موظف به اجرای آن هستند.
مهمانپرست درباره دیدگاههای متفاوت جلیلی و ولایتی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره نحوه مذاکرات هستهای و تاکید روحانی دیگر نامزد انتخابات بر موفقیت مذاکرات در دوران خود و اختلاف نظرهای موجود در این باره گفت: آقای روحانی زمانی که رییس هیأت مذاکره کننده ایرانی بود، اعتمادسازی را که طرفهای غربی بر آن اصرار میکردند، پیش گرفت و به علت پایبند نبودن طرفهای غربی به تعهدات خود، فعالیت های هستهای به جای این که 6 ماه متوقف شود، بیش از 2 سال متوقف شد و به جای اینکه حقوق ما را به رسمیت بشناسند، دائماً توقعات خود را زیاد کردند و به سمت متوقف کردن همه فعالیتهای هستهای ما پیش رفتند.
وی ادامه داد: آقای جلیلی نیز برای اعاده همه حقوق هستهای ایران تلاش کردند و غرب نیز با اعمال فشار بیشتر تلاش میکرد که ایران را مجبور به دست کشیدن از حقوق هستهای خود بکند، ولی مسوولان ایرانی بر اصول و مبادی هستهای ایران تأکید میکنند.
مهمانپرست افزود: آقای ولایتی نیز معتقدند که هم باید بر اصول و مبادی هستهای تأکید کرد و هم باید به راه حلی برای تعامل دست یافت. یعنی هم منافع ملی ایران تأمین شود و هم طرف مقابل به نقطهای برای آغاز تعامل و همکاری برسد. هیچ یک از این سه دیدگاه مغایر با منافع ملی ایران و اصل دستیابی به انرژی هستهای صلحآمیز نیست.
به گفته مهمانپرست، روشهای مختلفی برای دستیابی ما به حق مسلم هستهای خود وجود دارد. روش اول ادامه دادن به همکاریها با طرف غربی است، ولی طرف غربی نشان داده که به تعهدات خود پایبند نیستند. روش دوم ایستادگی بسیار محکم و کوتاه نیامدن در برابر طرف غربی است که در سایه این روش پیشرفتهای هستهای زیادی هم داشتهایم ولی طرف غربی سعی کرده که فشارها و تحریمهای اقتصادی را به ملت ایران وارد کند. روش سوم دستیابی به راه حلی برای اجرای تفاهمات دو طرفه است تا هم از حقوق هستهای خود برخوردار شویم و هم بتوانیم فشارها و تحریم ها را کاهش بدهیم. این سه روش توسط نامزدها مطرح میشود و مردم نیز در این خصوص تصمیم خواهند گرفت.
مهمانپرست همسویی برخی کشورهای عربی با قدرتهای غربی را اشتباه دانست و گفت: ما معتقدیم کشورهای منطقه از طریق همدلی و همکاری میتوانند منافع خود را تأمین کنند. ما به دنبال ثبات و امنیت در منطقه هستیم. ثبات و امنیت به نفع همه کشورهای منطقه است که با همکاری تحقق مییابد.
معاون وزیر خارجه یکی از دلایل نامطلوب بودن روابط ایران با برخی کشورهای منطقه را ورود آنها به بازیهای سیاسی دانست و گفت: این سیاست قطعاً در بلند مدت منافع کشورهای منطقه را تأمین نخواهد کرد. ما حضور نیروهای بیگانه در منطقه را به نفع کشورهای منطقه نمیدانیم. سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط همه جانبه با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای منطقه است، اما کشورهای منطقه باید برای برقراری صلح، امنیت و ثبات در منطقه تلاش کنند. ما خروج نیروهای خارجی از منطقه را به نفع همه کشورهای منطقه میدانیم.