مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

گروه دانش: گروهی از محققان آژانس هوانوردی و فضانوردی آمریکا (ناسا) یکی از داغ‌ترین اجرام غیرستاره‌ای دنیا را پیدا کردند.

این جسم که یک سیاره گازی دور دست است، اسمش HD149026B است و احتمالاً داغترین سیاره‌ای است که تاکنون کشف شده است.

اخترشناسان به سرپرستی جوزف هارینگتون از دانشگاه مرکزی فلوریدا در شهر اورلاندو در آمریکا دریافته‌اند که این سیاره با درجه حرارت 2040 درجه سانتی‌گراد حتی گرم‌تر از برخی از ستاره‌های کم تراکم است.

این سیاره در فاصله 279 سال نوری در صورت فلکی هرکولس واقع شده است. این سیاره به اندازه کیوان است و هسته آن احتمالاً 70 تا 90 برابر متراکم‌تر از هسته زمین است.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا این کشفیات را انجام داده است. این تلسکوپ در کنار تلسکوپ‌های فضایی هابل، سوییفت، جیمز‌وب و ... بخشی از برنامه ناسا برای پوشش کلیه طیف الکترومغناطیسی هست. تلسکوپ فضایی اسپیتزر در این میان مأمور عکس‌برداری در طول موج‌های زیرسرخ است.

اجرام هرچه که داغ‌تر بشوند ازخود نور ساطع می‌کنند. این نور با افزایش دما از زیرسرخ و مرئی شروع شده و به سمت فرابنفش و اشعه ایکس و گاما می‌رود.

اجرامی مثل این سیاره که تا حدی داغ هستند که از خود  نور ساطع کنند ولی ستاره نشوند، تابش‌هایی در محدوده زیرسرخ از خودشان ساطع می‌کنند که تلسکوپ فضایی اسپیتزر توانسته آنها را ردیابی کنند.

هنوز علت اصلی تابش این سیاره مشخص نیست، اما آن چیزی که بیشتر به واقعیت نزدیک است، این است که این سیاره احتمالاً تحت اثر حرارت زیادی که از ستاره مادرش می‌گیرد به شدت داغ شده و در اثر فشار زیاد گازهایش به یک حالت پیش‌ستاره‌ای رسیده‌است و از خود تابش تولید می‌کند.

البته این سیاره نمی‌تواند هرگز به یک ستاره تبدیل شود، چون حداقل جرم لازم برای این کار را ندارد.

کد خبر 21826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز