ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مراقبت اطلاعاتی را درصورتی که براساس قانون انجام شود، قابل‌قبول توصیف کرد.

روسیه

وی خاطرنشان کرد: ماجرای جاسوسی تماس‌های تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی در آمریکا چیزی بیش از آنچه روسیه می‌داند، فاش نکرد. به گزارش راشا تودی، پوتین در دیدار از مؤسسه خبری راشا تودی گفت: مراقبت اطلاعاتی به پدیده‌ای جهانی در چارچوب مبارزه با تروریسم تبدیل شده است. وی خاطرنشان کرد:

گوش کردن به تماس تلفنی در روسیه فقط با حکم دادگاه امکان‌پذیر است. وی با نفی سخنان اوباما که گفته بود 100درصد امنیت در کنار 100درصد رعایت حریم شخصی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چنین کاری اگر در چارچوب قانون انجام شود، امکان‌پذیر است. سخنان وی به ماجرای جاسوسی گسترده سازمان امنیت ملی آمریکا در تماس‌های تلفنی در آمریکا و فعالیت‌های اینترنتی در سراسر جهان اشاره دارد که توسط ادوارد اسنودن کارشناس سابق تحلیل اطلاعات این سازمان افشا شده است.

پیش‌تر دیمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی پوتین گفته بود اگر اسنودن از روسیه تقاضای پناهندگی سیاسی کند، این کشور تقاضا را بررسی خواهد کرد. در آمریکا اکنون یک رشته شکایت از کاخ سفید و سازمان امنیت ملی و نیز شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی صورت گرفته است. ازجمله پدر و مادر یکی از نیروهای ویژه آمریکایی که در افغانستان کشته شد، از سازمان امنیت ملی و شرکت ورایزن به اتهام شنود تماس‌های تلفنی شکایت کرده‌اند. این دو نفر پس از مرگ پسرشان، به‌شدت از باراک اوباما و ارتش آمریکا انتقاد کرده بودند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین در ارتباط با جنگ داخلی در سوریه گفت: اگر اصلاحات در زمان مقرر انجام می‌شد، جلوگیری از جنگ امکان‌پذیر بود. به گفته وی، سوریه آماده نوعی تغییر بود و دولت این کشور باید این را در زمان مقرر احساس می‌کرد و دست به اصلاحاتی می‌زد. پوتین خاطرنشان کرد: اگر این کار را کرده بودند، آنچه امروز در سوریه شاهد آن هستیم، هرگز اتفاق نمی‌افتاد. وی افزود: باید درنظر داشت که کل خاورمیانه دچار حالت ابهام و مناقشه است و مداخله از خارج در آن اشتباه است. به گفته وی، غرب در سوریه از برخی از گروه‌هایی که در جنگ با اسد هستند، حمایت می‌کند و در مالی با همین گروه‌ها درگیر است. پوتین با اشاره به ناممکن بودن توقف استفاده از هواپیماهای بدون خلبان در جنگ گفت: کاربرد آنها باید تحت کنترل باشد.

کد خبر 218558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز