جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام زیر فشارهای سیاستمداران این کشور و به‌دنبال یک انتقاد جدی از سوی بیل کلینتون، هم‌حزبی خود در همراهی با جمهوریخواهان سرانجام دستور کمک مستقیم نظامی برای مخالفان بشار اسد را داد تا به‌صورت رسمی آمریکا وارد کارزار نظامی سوریه شود.

اوباما

درحالی‌که براساس آخرین نظرسنجی صورت‌گرفته توسط شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی تنها ۱۵درصد آمریکایی‌ها موافق دخالت نظامی کشورشان در سوریه هستند کاخ سفید برای نخستین‌بار اعلام کرد که باراک اوباما تصمیم به ارسال کمک‌های مستقیم نظامی به مخالفان سوریه گرفته است.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا درحالی‌که در روزهای گذشته انتقادهای سیاستمداران آمریکا از اوباما باعث یک جنگ لفظی شده بود در نشستی خبری اعلام کرد که کمک‌ها ازجمله «کمک‌های نظامی» به شورای‌عالی نظامی سوریه افزایش پیدا خواهد کرد. بن رودز در این نشست با ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی دولت سوریه گفت:

رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است که کمک‌های بیشتری به‌صورت مستقیم که شامل کمک‌های نظامی خواهد شد برای مخالفان سوریه فراهم کند. معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اما بدون اشاره به جزئیات این کمک‌ها تنها اعلام کرد که این کمک‌ها در میزان و وسعت، با آنچه تا‌کنون وجود داشته متفاوت خواهد بود.

با وجود گزارش‌های مختلف درباره کمک‌های غیرمستقیم نظامی به مخالفان سوریه برای نخستین‌بار است که دولت آمریکا ارائه مستقیم کمک نظامی را اعلام می‌کند. معاون مشاور امنیت ملی آمریکا با مبهم بودن این کمک‌ها به سؤالات متعدد خبرنگاران که در این زمینه پرسیده شد پاسخی نداد و تأکید کرد که هنوز نمی‌تواند هیچ فهرستی را از این کمک‌ها اعلام کند. بن رودز در نشست خبری مدعی شد که دولت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی، ازجمله گاز سارین در مقادیر پایین، در چندین مورد، برای مقابله با مخالفان استفاده کرده است.

تصمیم اوباما برای کمک مستقیم به شورشیان سوریه یک روز پس از آن اعلام شد که بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک نشست درباره سوریه به همراه جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه خواستار دخالت آمریکا در این رابطه شد. بیل کلینتون که در جریان انتخابات از حامیان مهم اوباما بود در این نشست به‌عنوان یک دمکرات در کنار جمهوریخواهان قرار گرفت و اعلام کرد که تردید رئیس‌جمهور آمریکا برای دخالت در اوضاع سوریه در نهایت او را تبدیل به «نادان کامل» و «فردی ضعیف» خواهد کرد. کلینتون با انتقاد از اوباما تأکید کرد که او نباید خیلی به‌نظرسنجی‌ها اعتنا کند و باید برای پیروزی در سوریه وارد عمل شود.

در کنار اعلام کمک مستقیم نظامی، گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های آمریکا در حال مطالعه برای اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه هستند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که بنا به گفته منابع آگاه در دولت آمریکا این کشور در نظر دارد در مرحله اول این اقدام را به‌صورت محدود در مرزهای جنوبی سوریه با اردن انجام دهد. یکی از دیپلمات‌های آمریکا با تأکید بر این مسئله اعلام کرده که این اقدام یکی از کمک‌های آمریکا به مخالفان است.

همچنین گروهی از فرماندهان شورشیان سوریه روز گذشته برای بحث درباره کمک‌های نظامی با مقام‌های کشورهای غربی در ترکیه دیدار کردند. اعلام منطقه پرواز ممنوع نقل و انتقال تسلیحات و نیروها برای کمک به شورشیان سوریه را بسیار آسان می‌کند. آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو با استقبال از تصمیم اوباما اعلام کرده که دولت سوریه باید اجازه تحقیقات سازمان ملل درباره همه گزارش‌های استفاده از تسلیحات شیمیایی را بدهد. سازمان ملل متحد اما با اقدام آمریکا مخالفت کرده است.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که این سازمان همچنان مخالف نظامی‌کردن بیشتر اوضاع در سوریه است. روسیه هم ادعای مقام‌های آمریکا درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی دولت سوریه را ساختگی خوانده است. الکسی پوشکوف رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه گفت: ادعاهای برخی درباره استفاده دمشق از سلاح شیمیایی در سوریه مانند گزارش‌هایی از وجود سلاح کشتار جمعی در عراق ساختگی است.

کد خبر 218782
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز