همشهری آنلاین: وزیر خارجه پیشین فرانسه می‌گوید انگلیس نزدیک به دو سال پیش از بروز ناآرامی‌ها در سوریه در حال طراحی جنگ علیه این کشور بود.

فرانسه

به گزارش شبکه پرس تی وی، وزیر خارجه پیشین فرانسه این اظهار در مصاحبه با شبکه تلویزیون پارلمان این کشور بیان کرد.

دوما در دوران ریاست جمهوری فرانسوا میتران دو بار از سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ و ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ وزیر خارجه فرانسه بود.

وی از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ ریاست شورای قانون اساسی فرانسه را بر عهده داشت.

دوما گفت: «می‌خواهم چیزی را به شما بگویم. من دو سال پیش از آغاز خشونت‌ها در سوریه برای انجام کار دیگری به انگلیس سفر کرده بودم. در آن سفر با مقام‌های ارشد انگلیس دیدار داشتم و آن‌ها در برابر من اعتراف کردند که در حال آماده کردن چیزی در سوریه هستند.»

وی در ادامه افزود: «این طرح در انگلیس بود نه در امریکا. انگلیس در حال سازمان‌دهی حمله شورشیان به سوریه بود. اگر چه من در آن زمان وزیر امور خارجه نبودم، اما آن‌ها حتی از من هم خواستند در صورت تمایل در این طرح شرکت کنم.»

دوما در پاسخ به پرسشی درباره انگیزه انگلیس از ایجاد خشونت در سوریه گفت: «بسیار ساده است. با هدفی بسیار ساده. سرنگون کردن دولت سوریه، زیرا مهم است بدانیم که رژیم سوریه در منطقه علیه اسرائیل سخن می‌گوید.»

وزیر خارجه پیشین فرانسه افزود در سال‌های دور یکی از نخست‌ وزیران رژیم اسرائیل به وی گفت که رژیم تل آویو هر کشوری را که در منطقه با این رژیم «همراه نباشد، نابود می‌کند.»

درگیری‌های نظامی در سوریه که از اواسط مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است، تا کنون جان شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی را گرفته است.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان از اتباع خارجی هستند.

دمشق می‌گوید، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان حمایت می‌کنند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌گوید اگر شبه‌نظامیان قدرت را در سوریه به دست گیرند، می‌توانند برای چند دهه‌ها خاورمیانه را به منطقه‌ای بی‌ثبات تبدیل کنند.

وی همچنین گفت که شبه‌نظامیانی از ۲۹ کشور جهان در مناطق مختلف سوریه علیه دولت این کشور می‌جنگند.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تازه‌ترین گزارش که روز پنج‌شنبه منتشر شد اعلام کرد از زمان آغاز جنگ شبه‌نظامیان در سوریه علیه دولت این کشور تا کنون دست‌کم ۹۳ هزار نفر کشته شده‌اند.

کد خبر 219150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز