مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

گرگان: پروژه فراملی راه‌آهن گرگان- اینچه‌برون در حالی‌ ماه جاری با حضور مقام اجرایی کشور به بهره‌برداری رسید که زیرساخت‌های اجرای این طرح هنوز تکمیل نشده است.

 پروژه  فراملی گرگان- اینچه‌ برون  روی ریل دستپاچگی

به گزارش مهر، برای احداث این خط‌آهن، 13پل بزرگ احداث شده و در طول مسیر با توجه به باتلاقی‌بودن بخش‌هایی از بستر اجرای این خط‌آهن، عملیات گسترده و سنگین زیرسازی صورت گرفته است. با افتتاح این خط‌آهن که قابلیت تردد قطارهای مسافربری با سرعت 160کیلومتر در ساعت و تردد قطارهای باری با سرعت 120کیلومتر در ساعت را داراست، امکان انتقال سالانه 10میلیون تن بار و بیش از 400هزار مسافر از این پروژه مقدور خواهد شد.

این خط‌آهن پس از توافق سه‌جانبه روسای جمهور 3کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به طول 960کیلومترمربع احداث شده که با احتساب ایستگاه‌ها طول این خط آهن در گلستان 110کیلومترمربع است. همچنین قبل از افتتاح مراسم بارها از سوی مسئولان کشوری و استانی تأکید می‌شد که قرار است پروژه گرگان- اینچه‌برون که بخشی از پروژه ایران، ترکمنستان و قزاقستان است با حضور روسای ارشد 3کشور حاشیه خزر به بهره‌برداری برسد و نبود آنان این پرسش را به ذهن متبادر می‌سازد که چرا در آیین افتتاح طرحی فراملی حضور نیافته‌اند؟

سرانجام بعد از مدت‌ها تعویق در بهره‌برداری از پروژه، این پروژه فراملی تنها با حضور مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد و از روسای کشورهای حاشیه خزر در این مراسم خبری نبود. بررسی‌ها حاکی از آن است که شاید تکمیل‌نبودن زیرساخت‌ها سبب شده تا مسئولان ارشد کشورهای قزاقستان و ترکمنستان رغبتی برای حضور در طرح فراملی گرگان- اینچه‌برون نشان ندهند و سرانجام این پروژه در نیم‌روز اول ششم خردادماه با رمز «یا مهدی» توسط محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.

مهم‌ترین مزیت این خط‌آهن علاوه بر اتصال 3کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به یکدیگر، اتصال ریلی کشورهای آسیای‌میانه به دریای عمان و خلیج‌فارس و کشورهای آسیای‌شرقی و آسیای جنوب‌شرقی از طریق جمهوری اسلامی ایران است که موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در زمینه مبادلات اقتصادی بین این کشورها افزایش می‌دهد.

بهره‌برداری زودهنگام و عجولانه پروژه فراملی گرگان- اینچه‌برون برخی مسئولان شهری گلستان را نیز به واکنش واداشت تاجایی که عبدالرضا چراغعلی، عضو شورای شهر گرگان در این زمینه می‌گوید: بهره‌برداری عجولانه از طرح فراملی راه‌آهن گرگان- اینچه‌برون آن هم به‌صورت نیمه‌تمام و ناقص کام بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به توسعه گرگان را تلخ کرده است.

چراغعلی گفت: ایستگاه سبزدشت در ابتدای این محور ریلی، ایستگاه تشکیلاتی گرگان، ایستگاه منطقه ویژه اقتصادی، ایستگاه اینچه‌برون، پایانه بار ریلی و دهکده چندمنظوره، سایت تعویض بوژی و... مهم‌ترین اجزای این پروژه بودند که به غیر از ایستگاه اینچه‌برون که هنوز هم تکمیل نشده است، برای ساخت بقیه ایستگاه‌ها و امکانات سخت‌افزاری متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملیاتی انجام نشده است.

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که حتی یک متر از مسیر ریل‌گذاری شده در محدوده شهرستان گرگان قرار ندارد و آنچه اکنون به بهره‌برداری رسیده در واقع راه‌آهن «بندرترکمن- اینچه‌برون» است، با این حال به‌نظر می‌رسد که تأکید مضاعف بر عنوان «گرگان- اینچه‌برون» صرفا برای اقناع افکار عمومی در گرگان به‌کار برده می‌شود. وی افزود: سهم مرکز استان از این طرح، فقط ایستگاه جدید و تشکیلاتی گرگان در ضلع شمالی فرودگاه گرگان و در نزدیکی روستای یامپی بود که آن هم با کم‌کاری و بی‌توجهی مدیران استان و دولتمردان و البته مظلومیت همیشگی مردم گرگان فعلا به فراموشی سپرده شده است.

خط ریلی گرگان- اینچه‌برون نزدیک به 10درصد از یک مسیر 908کیلومتری است که از گرگان تا مرز اینچه‌برون به طول 87کیلومتر امتداد دارد. سردار عبادالله عبداللهی، رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا در مراسم افتتاح پروژه گفت: طول این پروژه در مجموع در 3کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود 900کیلومتر است که 700کیلومتر آن در خاک ترکمنستان ناحیه برکت در استان بالکان به سوی مرز قزاقستان در شمال غربی این کشور قرار دارد و 120کیلومتر در خاک قزاقستان در منطقه اوزن و 80کیلومتر هم در خاک ایران ناحیه اترک در شمال گرگان واقع شده است.

وی افزود: قرارداد اجرایی این خط‌آهن در اسفند90 به‌صورت APC به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد و از فروردین سال گذشته نیز عملیات اجرایی آن آغاز شد و در طول مسیر راه‌آهن گرگان به اینچه‌برون یک دستگاه پل بزرگ، 4تقاطع غیرهمسطح و 4ایستگاه اصلی و فرعی قرار دارد.

این خط‌آهن یکی از مهم‌ترین خطوط ترانزیتی و پروژه‌های مهر ماندگار کشور بوده که ساخت آن با توافق روسای جمهوری 3کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران صورت گرفته و برای احداث این خط آهن یک‌هزار و 300میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

کد خبر 219203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز