دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آتش بحران سوریه همچنان در لبنان زبانه می‌کشد و در شدیدترین درگیری ارتش لبنان با گروه‌های سلفی مسلح، حدود 40نفر در شهر ساحلی صیدا کشته شدند و ارتش هرگونه پایان عملیات را به بازداشت سرکرده این گروه‌ها پیوند زد.

لبنان

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، در پی حمله افراد مسلح به سرکردگی شیخ احمد الاسیر از رهبران سلفی افراطی به یک مقر ارتش در منطقه عبرا در شهر جنوبی صیدا، درگیری‌های شدیدی در این شهر آغاز شد. همزمان درگیری‌های دیگری هم میان ارتش لبنان و گروه موسوم به جندالشام در اطراف اردوگاه عین‌الحلوه درگرفت.

ریشه این درگیری‌ها به بحران سوریه و موضعگیری‌های دوطرف سنی و شیعی در لبنان در حمایت از حاکمیت سوریه و مخالفت با آن برمی‌گردد و پیش از این، شخص احمد الاسیر با حضور در سوریه، در کنار گروه‌های مسلح با ارتش سوریه درگیر شده بود. هرچند طرف‌های حامی مالی و تسلیحاتی احمد الاسیر مشخص نیستند ، اخیرا میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان در پیامی به امیر قطر از وی خواست تا درصورت حمایت از الاسیر، این حمایت‌ها را متوقف کند. امیر قطر هم هرگونه ارتباط مستقیم با وی را رد کرد.

ارتش لبنان در واکنش به حمله افراد الاسیر، عملیاتی گسترده را در منطقه عبرا در شهر صیدا آغاز کرده و تاکنون توانسته است مکان اختفای شیخ احمدالاسیر را به محاصره درآورد.از زمان آغاز درگیری‌ها تاکنون، بیش از 16نظامی لبنانی ازجمله 2افسر و بیش از 20فرد مسلح هم کشته شده‌اند که اغلب سلفی‌های سوری، لبنانی و فلسطینی‌اند. منابع خبری گزارش دادند که خود شیخ احمد الاسیر هم در جریان درگیری‌ها به‌شدت زخمی شده است.

عبدالرحمن البزری شهردار سابق صیدا دیروز تأکید کرد که شهر صیدا صحنه جنگ تمام‌عیاری است که در آن سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین استفاده می‌شود. ارتش لبنان در پی این رویدادها، در بیانیه‌ای ضمن فراخواندن رهبران سیاسی به اتخاذ مواضعی شفاف، از آنها خواست میان ارتش و گروه‌های فتنه‌گر، یکی را انتخاب کنند. ارتش همچنین اعلام کرد که با پنجه‌ای آهنین با هرگونه اقدام علیه افراد خود برخورد خواهد کرد و تا زمان بازداشت احمد الاسیر عملیات خود را متوقف نخواهد کرد و با افرادی که دست به کشتن نظامیانش زده‌اند، وارد مذاکره نخواهد شد. تا پیش از بیانیه ارتش، هیچ کدام از رهبران گروه 14مارس واکنشی به این درگیری‌ها نشان ندادند و پس از آن هم بیانیه‌هایشان اقدامات جماعت الاسیر را محکوم نکرد و تنها به حمایت از دولت و نهادهای آن اکتفا کرد.

در شهر طرابلس هم هواداران الاسیر با تیراندازی هوایی به اوضاع بحران‌زده این شهر دامن می‌زنند. رئیس‌جمهور لبنان همچنین دیروز در واکنش به این رویدادها، اعلام کرد که ارتش اختیار تام دارد تا به‌شدت با افراد مسلح برخورد کند. میشل سلیمان دیروز وزرای کابینه و فرماندهان امنیتی را به نشستی فوق‌العاده فراخواند.

اما رئیس‌جمهور فرانسه مخالفان مسلح سوریه را به بازپس‌گیری مناطقی فراخواند که گروه‌های اسلامگرای افراطی کنترل آنها را در اختیار دارند. اظهارات فرانسوا اولاند که پس از پایان نشست گروه موسوم به دوستان سوریه بیان شد، بیش از همه‌‌چیز بیانگر نگرانی فرانسه و کشورهای غربی از حضور گروه‌های تکفیری و میزان فعالیت آنها در سوریه است که به‌عنوان حیاط خلوت اروپا، هر آن ممکن است تحرکات آنها به داخل این قاره کشیده شود. یک روز پس از این اظهارات، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در کنفرانسی خبری با تأکید بر مشارکت کشورش در کنفرانس ژنو 2، اعلام کرد که سوریه تنها با انگیزه تشکیل دولت وحدت ملی و نه با هدف واگذاری قدرت در این کنفرانس حضور خواهد یافت.

کد خبر 220189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز