گروه ادب و هنر - احمد افشار: ششمین دوسالانه تصویر گری بعد از وقفه 11ساله‌ای که در برگزاری آن ایجاد شده بود، بالاخره قرار است پاییز امسال با موضوع نورها و سایه‌ها در تهران برگزار شود.


کیانوش غریب پور دبیر این رویداد هنری، صبح دیروز در نشست خبری در موزه هنرهای معاصر، بلاتکلیفی وضع متولی این دوسالانه میان 2معاونت فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عامل اصلی وقفه 11ساله در برگزاری این رویداد هنری دانست. دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری تهران افزود: از 11 سال پیش که آخرین دوسالانه تصویرگری برگزار شد، ‌شرایط حرفه‌ای ما بسیار تغییر کرده است. بسیاری از تصویرگران جوان 11سال پیش حالا استادانی شده‌اند که به تربیت شاگرد می‌پردازند و شرایط هنر تصویرگری نیز بسیار سخت و پیچیده شده است. غریب پور ادامه داد: به لحاظ حرفه‌ای ترجیح می‌دهم که پیش‌بینی نکنم چه اتفاقی خواهد افتاد اما امیدواریم که خداوند کمک کند تا این دوسالانه را به سعادت حرفه‌ای خود بازگردانیم و رکودی که در این هنر احساس می‌شود، ‌شکسته شود. وی با اشاره به سرگردانی این دوسالانه طی 11سال گذشته گفت: سال‌هاست که به‌دنبال بازگرداندن این دوسالانه به شرایط حرفه‌ای آن بوده‌ایم که به دلایل مختلفی اتفاق نیفتاد. سرگردانی متولی برگزاری آن بین معاونت هنری ارشاد و معاونت فرهنگی ارشاد یکی از این دلایل بود که معاونت فرهنگی تصور می‌کرد که تصویرگری یعنی تصویرگری کتاب کودک که شرح وظایف آن نیز در معاونت فرهنگی تعریف شده بود، با این حال بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما در حوزه کتاب متمرکز است که از این بابت علاقه‌مند به همکاری معاونت فرهنگی نیز هستیم.

همچنین اصغر امیرنیا مدیر مرکز هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: شاید نام بردن از دوسالانه برای رویدادی که با وقفه ۱۱ ساله روبه‌رو شده است، کمی عجیب به‌نظر برسد و باعث اعتراض هنرمندان شود اما با این حال این رویداد هنری در چارچوب دوسالانه‌های مرکز تجسمی تعریف شده است. وی اضافه کرد: مرکز هنرهای تجسمی براساس شرح وظایفش، تلاش کرد که در 3سال گذشته، دوسالانه‌ها با مشارکت صنوف و انجمن‌های تخصصی تجسمی برگزار شود تا زمینه توسعه، ترویج و ارائه رشته‌های مختلف هنری فراهم شود. اصغر امیرنیا درباره تغییر و تحول در برگزاری برنامه‌های معاونت هنری گفت: انتخابات برگزار شده، انقلابی صورت نگرفته است که با تغییر مدیریت همه برنامه‌ها تغییر کند. وی افزود: مدیران دولتی در کنار هم قرار می‌گیرند تا مسئولیت‌ها را تکمیل‌تر کنند و هر مدیر دیگری هم که قرار باشد بیاید، همین مسیر را دنبال خواهد کرد و تنها سلایق مدیران در رسیدن به این اهداف متغیر است. امیرنیا تأکید کرد: دوسالانه‌ها در هر صورت برگزار خواهد شد.

در ادامه علی هاشمی شهرکی دبیر علمی این دوسالانه نیز در این نشست گفت: در این دوره از دوسالانه قصد داریم دنیای جدیدتصویرگری را در کشور تثبیت کنیم چرا که در 11سال گذشته در ایران ساختار زیبایی شناسی تصویرسازی کتاب کودک و نوجوان جا مانده است.

کد خبر 220424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز