چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

گروه سیاسی: ابراز تمایل ایران برای تجدید نظر در روابط دیپلماتیک خود با مصر که با فاصله اندکی از انتشار خبر مذاکره با آمریکا به نقل از رئیس جمهوری بر خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری درشت‌نمایی کرد کنشی بود که واکنش‌های موافق و مخالف زیادی را دامن زد.

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران با استثناء قرار دادن رژیم اشغالگر قدس از این قاعده برقراری روابط بین ایران و همه کشورهای جهان را چارچوب سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: ایران در همان چارچوب و مبانی که روابط را با مصر قطع کرد، امروز نیز آماده است تا روابط را دوباره برقرار کند و قاهره هم امروز در تحولات دیگری از دوره‌ای که ما شاهد بحث کمپ دیوید بودیم قرار گرفته است.

در آن جلسه سخنگوی دولت در این خصوص که پاسخ مصر به ‌اعلام تمایل جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابط چه بوده است؟ گفت: پاسخ قاهره معیار سنجش این دولت در نسبتش با رژیم اشغالگر قدس و مسایل جهان اسلام خواهد بود و تصور تهران این است که دولت مصر با رویکرد جدیدی که در حوزه سیاست خارجی خود دارد با این موضوع برخورد مثبت خواهد داشت.

 واکنش‌های مقابل

اما در سوی دیگر نیز احمد ابوالغیظ، وزیرخارجه مصر با استقبال از سخنان احمدی‌نژاد اعلام کرده که حاضر است با منوچهر متکی، همتای ایرانی خود، در این زمینه گفت‌وگو‌ کند.[جزئیات بیشتر]

در مجلس چه گذشت

اما سخن از تجدیدنظر در روابط با مصر آن‌قدر در محافل سیاسی کشور برجسته شده بود که پس از ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا در ادامه خبر مذاکره با آمریکا این بار ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه با امضای توماری خواستار تشکیل گروه دوستی  پارلمانی ایران و مصر شوند.

این در حالی است که سعید ابوطالب سعید نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگویی با مهر در خصوص اظهار آمادگی رئیس جمهوری مبنی بر برقراری مجدد رابطه با مصر اظهار داشت: رهبران فعلی مصر مشروعیت ندارند و جمهوری اسلامی نمی‌تواند با کشوری که بانی کنفرانس کمپ دیوید و سردمدار سازش اعراب و اسرائیل است رابطه داشته باشد.

وی گفت: سیاست‌های سرکوب‌گرانه و روش‌های غیردموکراتیک مبارک بر همگان روشن است و همچنین سرکوب اسلامگرایان در این کشور یک سیاست ثابت است و برقراری رابطه با چنین کشوری، مصلحت نیست.

اما رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی که مهر آن را منتشر کرد موضع دیگری در این خصوص اتخاذ کرد و در خصوص روابط بسیار نزدیک اقتصادی و سیاسی مصر و رژیم صهیونیستی که آغاز آن دلیل اصلی قطع روابط تهران قاهره بوده است گفت: خیلی از کشورها با اسرائیل رابطه رسمی دارند و سیاست جمهوری اسلامی ایران قطع ارتباط با این کشورها نیست.

علاءالدین بروجردی در پاسخ به این سؤال که بنا به گفته رئیس جمهور آیا درخواست ایران برای گشایش سفارت ایران در مصر و برقراری ارتباط دیپلماتیک با این کشور در مذاکرات دو جانبه مورد تاکید تهران قرار گرفته است؟ گفت: ما بارها در مذاکرات اعلام کرده‌ایم که مشکلی برای برقراری رابطه نداریم ولی آنها دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی داشته‌اند.

وی موضوعاتی چون اسامی خیابان‌هایی در تهران و قاهره به نام‌های مورد اعتراض متقابل دو کشور (خالد اسلامبولی در تهران و پهلوی در مصر) را قابل حل و فصل دانست.

کد خبر 22203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز