روزهای زیادی از انتخاب آنچلوتی به‌عنوان سرمربی رئال‌مادرید نمی‌گذرد ولی امیدواری زیادی به‌وجود آمده که او به سرعت بتواند روزهای تاریک و متشنج ماه‌های پایانی مربیگری مورینیو را محو کند.

روزهای‌ سخت‌ آنچلوتی درمادرید

آنچلوتی هرچند در مراسم معارفه از سلفش تمجید و اضافه کرد که به او احترام می‌گذارد ولی با گفتن اینکه «من ژوزه مورینیو نیستم» زیرکانه اشاره کرد که تفاوت‌های اساسی با مربی پرتغالی دارد. مورینیو در فصل آخر مربیگری‌اش در اسپانیا تقریبا با رسانه‌ها قطع رابطه و در معدود کنفرانس‌های خبری‌ای که شرکت کرد از آنها انتقاد کرد؛ ولی آنچلوتی در مراسم معارفه‌اش لبخند می‌زد، می‌خندید، با خبرنگاران شوخی می‌کرد و به سؤالاتشان پاسخ کامل می‌داد.

فوتبال تهاجمی

سرمربی سابق‌پاری سن‌ژرمن همچنین اعلام کرد که با آمدن او، سبک بازی رئال‌مادرید تغییر بزرگی خواهد داشت. استراتژی ضدحمله مورینیو که براساس قدرت و سرعت بود، در مقاطعی فوق‌العاده مؤثر بود، به‌ویژه در فصل -12 2011 که رئال توانست قهرمان شود و رکورد مجموع امتیازات لالیگا را هم بشکند ولی این سبک بازی چندان تماشایی نبود و یکی از نخستین جملات آنچلوتی به‌عنوان سرمربی جدید رئال این بود که می‌خواهد فوتبال هیجان‌انگیزی را در زمین پیاده کند؛ روشی که برای باشگاه میراث‌دار ستارگانی مثل آلفردو دی استفانو، هوگو سانچز و زین‌الدین زیدان مناسب باشد.

«تاریخ و سنت این باشگاه می‌طلبد که تهاجمی و تماشایی بازی کنیم»؛ آنچلوتی اضافه کرد: «ما به‌سختی تلاش می‌کنیم تا سبک بازی‌مان تماشاگران را به وجد بیاورد.» اینها جملات هیجان‌انگیزی است. با وجود این انتظار نمی‌رود که آنچلوتی در مادرید کار آسانی داشته باشد. او نه تنها باید در لالیگا با بارسلونا که به تازگی نیمار را هم خریده مبارزه کند بلکه خوب می‌داند که هواداران رئال و به‌ویژه رئیس باشگاه، فلورنتینو پرز فقط با دهمین قهرمانی تیم در اروپا که مدت‌هاست منتظر آن هستند، راضی خواهند شد.

بازیکنان ورودی و خروجی

او باید کارش را به سرعت شروع کند. در باشگاه جدید دوران ماه‌عسلی در انتظار مربی ایتالیایی نخواهد بود و هر برنامه‌ای هم که برای تعطیلات تابستانی داشت را باید به آینده موکول کند. قبل از هرچیز او باید وضعیت برخی از بازیکنان را مشخص کند. ایسکو، هافبک مالاگا نخستین خرید جدید رئال‌مادرید بود و در طرف دیگر گونزالو هیگواین در آستانه پیوستن به آرسنال است. اولویت مادرید در بازار نقل‌و‌انتقالات پیدا‌کردن مهاجم جانشینی برای هیگواین آرژانتینی است و ادینسون کاوانی، مهاجم ناپولی و لوئیز سوارز، مهاجم لیورپول گزینه‌های اصلی به شمار می‌روند.

آنچلوتی نیاز به خریدهای زیادی ندارد، چراکه تیم مادرید همین حالا هم مهره‌های زیادی دارد و جوانان آینده‌داری هم در راه هستند؛ با وجود این او مایل است که درصورت امکان مارکو وراتی، هافبک دفاعی پاری‌سن‌ژرمن و هموطن مستعدش را به مادرید بیاورد. در عوض چند بازیکن مثل کاکا، په‌په، کایه خون، کنترائو و دیه‌گو لوپز که فصل گذشته وضعیت مبهمی داشتند، ممکن است در فهرست فروش قرار بگیرند. همچنین آمدن ایسکو، ممکن است به معنی پایان دوران دی ماریا در این تیم باشد.

نقش زیدان

مورد مهم و اضطراری دیگر این است که همکاری آنچلوتی با زیدان، اسطوره باشگاه چگونه خواهد بود. ستاره سابق فرانسوی که به‌عنوان سفیر باشگاه فعالیت می‌کند با تشویق فلورنتینو پرز قرار شد نقش پررنگ‌تری داشته باشد. ابتدا به‌نظر می‌رسید که زیدان ممکن است به‌عنوان مدیر فوتبال و به‌عنوان مسئول مذاکره با بازیکنان و نقل و انتقالات فعالیت کند ولی آنچلوتی گفت که زیدان قرار است دستیار او باشد (زیدان در یوونتوس 2سال بازیکن آنچلوتی بوده است). حال باید دید محدوده وظایف زیدان چگونه تعریف خواهد شد، چرا که پل کلمنت، دستیار انگلیسی آنچلوتی در پاری‌سن‌ژرمن هم به همراه او به مادرید آمده است. پس آنچلوتی، زیدان و پرز باید به سرعت توافق کنند که مسئولیت مرد فرانسوی در کادر فنی چه خواهد بود؛ آیا او قرار است هر روز فعال و در کنار تیم باشد یا نقش مشاور را خواهد داشت؟ رابط بین سرمربی و مدیر باشگاه خواهد بود؟

آینده رونالدو

مهم‌ترین موضوع اما می‌تواند آینده کریستیانو رونالدو باشد و باید دید آیا آنچلوتی به کمک پرز و شاید زیدان می‌تواند ستاره پرتغالی را به امضای قرارداد جدید متقاعد کند؟ اگر آنها نتوانند قرارداد جدیدی امضا کنند (مذاکرات تا به حال به کندی پیش رفته) مجبورند این مهاجم را تابستان امسال که هنوز قیمت بالایی در بازار دارد بفروشند. فروختن کریستیانو رونالدو قطعا در برنامه‌های آنچلوتی نیست ولی شاید باشگاه مجبور به این کار شود.

و بعد به موضوع ترکیب تیم می‌رسیم. فرض کنیم رونالدو در رئال بماند و کاوانی یا سوارز اضافه بشوند. در این صورت آنچلوتی می‌خواهد رئال را چگونه آرایش دهد؟ مربی ایتالیایی در دوران مربیگری‌اش نشان داده که انعطاف‌پذیری تاکتیکی بالایی دارد و هیچ آرایش خاصی نیست که او اصرار به پیاده کردن آن در تیم جدیدش داشته باشد. با وجود این تردیدی نیست که مربع تهاجمی رونالدو، ایسکو، اوزیل و سوارز، کاوانی یا بن زما که از سوی دوهافبک از بین ژابی آلونسو، سامی خدیرا و لوکا مودریچ حمایت شود، ترکیب وسوسه‌انگیزی به‌نظر می‌رسد. اگر آنچلوتی بتواند فرمول مناسبی پیدا کند که براساس آن ستارگانش به خوبی هماهنگ شود، رئال می‌تواند به قهرمانی در همه جام‌ها فکر کند.

آریگو ساکی: آنچلوتی در برنابئو محبوب خواهد شد

آریگو ساکی که سابقه فعالیت به‌عنوان مدیر فوتبال در رئال‌مادرید را دارد، فلورنتینو پرز و فضای باشگاه را به خوبی می‌شناسد. سرمربی سابق میلان پس از انتخاب آنچلوتی به‌عنوان سرمربی جدید رئال فرصت داشته بخشی از تجربیاتش را در اختیار شاگرد سابقش بگذارد. ساکی می‌گوید: «او نباید فراموش کند که بردن به تنهایی در اسپانیا کافی نیست. کارلو انسان خوب و باهوشی است که فوتبال را خوب می‌شناسد و می‌داند که رئال مشهورترین باشگاه جهان است. این برای او مایه افتخار است ولی این در مورد رئال‌مادرید هم صدق می‌کند». ساکی یقین دارد که آنچلوتی در برنابئو تبدیل به چهره محبوبی خواهد شد؛ «او یک مربی برنده است ولی تیمش فقط نتیجه نمی‌گیرد و فوتبال خوبی هم بازی می‌کند. وقتی فلورنتینو پرز از من درباره کارلو پرسید، به او گفتم که یک لحظه هم درنگ نکند.» مشهور است که آنچلوتی در قلب مالکان باشگاه جای می‌گیرد و توانسته با مدیران بانفوذی مثل برلوسکنی، آبراموویچ و ناصر ال‌خلایفی، (مالک پاری‌سن‌ژرمن) به‌خوبی کار کند. با وجود این ساکی معتقد است که آنچلوتی پای حرفش می‌ایستد و نظر خودش را در تیم پیاده می‌کند؛ «یک بار، قبل از یک بازی لیگ قهرمانان، برلوسکنی گفت که اینزاگی باید در ترکیب اصلی باشد و آنچلوتی در کنفرانس خبری اینگونه واکنش نشان داد: «امیدوارم آقای رئیس ترکیب مناسبی انتخاب کرده باشد و ما برنده شویم». روز بعد او اینزاگی را بازی نداد و تیم برنده شد. او به حرف همه گوش می‌دهد ولی در برابر فشارها تسلیم نمی‌شود.»

کد خبر 222112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز