گروه اقتصادی: با وجود وعده برخی فروشندگان لوازم خانگی مبنی بر کاهش قیمت این محصولات تا چند‌ماه آینده با کاهش و تثبیت نرخ ارز، مقاومت تولید‌کنندگان در مقابل کاهش قیمت‌ها ادامه دارد.

لوازم خانگی

به گزارش همشهری، رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی با رد برخی دیدگاه‌های مطرح شده در زمینه کاهش قیمت این محصولات گفت: تداوم جو روانی و تشدید رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی زمینه افزایش هزینه تمام‌شده و کاهش تولید لوازم خانگی را فراهم کرده و در نهایت وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان این محصولات مجبور به دریافت این هزینه از مصرف‌کننده با افزایش قیمت‌ها خواهند بود. محمد رضا دیانی با اشاره به تأثیر کاهش قدرت خرید مردم و جو روانی حاکم بر بازار لوازم خانگی در شکل‌گیری رکود تورمی گفت: با شرایط کنونی تولید به هیچ وجه امکان کاهش قیمت لوازم خانگی وجود ندارد و رکود بازار موجب شده تا بسیاری از تولید‌کنندگان که سال گذشته مجوز افزایش قیمت‌ها را دریافت کرده بودند یا این افزایش قیمت را اعمال نکرده یا به‌طور حداقلی لحاظ کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تأثیری بر کاهش قیمت لوازم خانگی تولید داخل نخواهد داشت، افزود: با توجه به اینکه مبنای هزینه تمام‌شده تولید این محصولات نرخ ارز مبادله‌ای است تنها با کاهش این نرخ زمینه ثبات یا کاهش قیمت‌ها فراهم خواهد شد اما باید توجه کرد که در این صورت نیز نباید انتظار کاهش یک‌شبه قیمت‌ها را داشت چرا که بسیاری از مواداولیه تولید از قبل خریداری شده است.

دیانی با اشاره به اینکه اکنون کف قیمت‌ لوازم خانگی را شاهد بوده و قیمت‌ها در پایین‌ترین حد خود قرار دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی تولید، کاهش قیمت به معنی تعطیلی کارخانه‌ها خواهد بود چرا که پرداخت ارز مبادله‌ای به تولیدکنندگان با موانع بسیاری مواجه است و برخی تقاضاها برای دریافت ارز مبادله‌ای حدود 2تا 3‌ماه در نوبت تخصیص قرار داشته و تا‌کنون تنها یک دهم تولید‌کنندگان ارز مبادله‌ای دریافت کرده‌اند. همچنین به‌رغم معرفی برخی کارخانه‌های لوازم خانگی برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی تا‌کنون هیچ تسهیلاتی از این محل به تولید‌کنندگان پرداخت نشده است.

کد خبر 222416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز