چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

بجنورد: طرح احداث مسکن مهر در شیروان، به جای آنکه دست پرمهری بر سر مردم محروم این شهرستان باشد با تأخیرها و افزایش قیمت ساخت، آب سردی بر سر آرزوهای متقاضیان این واحدهای مسکونی شده است.

افزایش 75 درصدی آورده مسکن مهر در شیروان

مسکن مهر کوی وحدت شیروان در سال1387 با ثبت‌نام 4هزار متقاضی ساماندهی و به 11تعاونی تقسیم‌بندی شد. به گزارش مهر متأسفانه اما در اجرای طرح به‌دلیل دقیق مطالعه نکردن، 3بار جانمایی زمین تغییر کرد تا آبان‌ماه سال89 در محل تپه خانلق این شهرستان زمینی با نام کوی وحدت تحویل داده شد و از طرف دیگر نیز با دستور و سیاستگذاری وزارت مسکن و شهرسازی قرار شد تا به‌دلیل عدم‌توانایی تعاونی‌های مسکن مهر، انبوه سازان به جای آنها، کار ساخت‌وساز را بر عهده گیرند. با وجود این غیر از چند انبوه‌ساز، مابقی توانایی انجام این کار را نداشتند و به پشتوانه شرکت‌های تعاونی قدم به این عرصه گذاشتند. در ادامه نیز 3شرکت انبوه‌ساز از نبود نظارت استفاده کرده و با دریافت مبالغی هنگفت از 3تعاونی، به بهانه صرفه اقتصادی نداشتن، کار را نیمه‌کاره به زمین گذاشته و از قرارداد خارج شدند به همین دلیل شرکت‌های تعاونی ماندند و کلی ضرر و زیان و در نهایت هم ساختمان‌های نیمه‌کاره، هرچند این موضوع به مدیریت کنونی مسکن و شهرسازی مربوط نمی‌شود اما در نهایت این اداره باید جوابگوی این تخلفات باشد. اکنون بیش از 3‌ماه از اعلام قیمت تمام‌شده مسکن‌های مهر کوی وحدت شیروان و لزوم افزایش آورده متقاضیان از 13میلیون به 23میلیون تومان می‌گذرد و در این مدت تعاونی‌ها و اعضای آنها تحت فشار قرار گرفته‌اند که آورده خود را به 23میلیون تومان افزایش دهند. یعنی اعضا باید 75درصد به آورده‌ اولیه خود اضافه کنند.

نارضایتی متقاضیان

تعدادی از متقاضیان مسکن مهر کوی وحدت شیروان نیز معتقدند که پیش از آنکه قیمت‌ها به‌صورت سرسام‌آوری افزایش یابد، مراحل ساخت تعدادی از واحدهای مسکن مهر کوی وحدت بیش از 70درصد پیشرفت کرده بود و بنابراین افزایش قیمت معنایی ندارد و مردم نباید چوب کم‌کاری دیگران را بخورند. سیدعلی اکبر حسینی یکی از متقاضیان مسکن مهر شیروان می‌گوید: من یکی از اعضای مسکن مهر 5 در شیروان هستم که در سال89 در یکی از این شرکت‌ها ثبت‌نام کردم و در آن زمان مسئولین تعاونی اعلام کردند شما با آورده نقدی حداکثر 9میلیون تومان صاحب خانه می‌شوید. وی اضافه می‌کند: ابتدا شهریور90 و بعد اسفند این سال تعیین شد و پس از آن نیز خرداد91 به‌عنوان زمان قطعی تحویل تعیین شد اما هنوز خبری از تحویل واحدها نشده. یکی دیگر از اعضای مسکن مهر نیز می‌گوید: با شرایط فعلی که حداکثر درآمد ماهانه بنده به 450هزارتومان نمی‌رسد چگونه باید بیش از 22میلیون تومان را فراهم کنم؟ در جلسه مجمع تعاونی، مسئولین اعلام کردند دولت اجازه داده تا اگر واحدها آماده تحویل شوند و بعد از گذشت چند‌ماه متقاضی آورده نقدی خود را کامل واریز نکند، انبوه ساز حق فروش واحدها را به‌صورت آزاد دارد و این اصلا قابل‌قبول نیست چرا که این واحدها با سرمایه‌های ما ساخته شده است.

وی گفت: زمانی که پول را از اعضا دریافت می‌کردند و تسهیلات واحدها آزاد می‌شد مگر قیمت مصالح اینقدر بالا بود که در حال حاضر قیمت مصالح را به نرخ روز حساب می‌کنند؟ الهه حسینی یکی دیگر از اعضا عنوان می‌کند: ما 8 نفر بودیم که با همدیگر در مسکن مهر کوی وحدت شیروان ثبت‌نام کردیم اما در حال حاضر که محاسبه کرده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر ما 8 نفر نیمی از میزان آورده نقدی که تعاونی اعلام کرده را روی هم می‌گذاشتیم می‌توانستیم در بهترین نقطه شهر زمین بگیریم و با استفاده از تسهیلات مسکن و باقیمانده مبلغ بهترین آپارتمان را بسازیم.

فشار مضاعف بر اعضا

مدیرعامل اتحادیه مسکن‌های مهر شیروان در این زمینه می‌گوید: در این مدت بارها با مسئولین مسکن و شهرسازی، نماینده شهر و فرمانداری مکاتباتی را انجام داده‌ایم که بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا حداقل از این مبلغ کاسته شده و یا اینکه به مبلغ وتسهیلات اعطایی به مسکن‌های مهر اضافه شود. محمد اسلامی‌مقدم می‌‌افزاید: پس از مدت‌ها به این امید که با سفر استانی دولت، بتوانیم موافقت رئیس جمهور را در جهت افزایش وام مسکن به 30میلیون تومان، همانند استان‌های آذربایجان، گیلان، البرز اخذ کنیم، از طریق نماینده شهر و مسئولان مسکن و شهر‌سازی‌ این درخواست را به ایشان تقدیم کردیم، اما جناب رئیس‌جمهور از این درخواست گذر کرد و پیشنهاد داد که این موضوع از طریق مجلس و به‌صورت ارائه طرح دوفوریتی توسط نماینده شهرستان پیگیری شود که این مسئله نیز با شرایط فعلی و کمبود وقت، به این زودی به سرانجام نمی‌رسد.

وی اظهار می‌کند: مابقی انبوه‌سازان به کمک تعاونی‌ها توانستند به پیشرفت فعلی برسند چرا که تعاونی‌ها قبل از آغاز کار، برق‌رسانی، آزمایش‌های ژئوتکنیک و حتی تعدادی از نقشه‌ها را نیز فراهم کرده بودند و از ابتدای کار به انبوه ساز کمک مالی کردند چرا که تنها هدفشان شروع و انجام دقیق و سریع کار بود. رئیس تعاونی‌های مسکن مهر شیروان می‌افزاید: هم‌اکنون که تقریبا کار ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی به اتمام رسیده، مسکن و شهرسازی برای تکمیل آورده نقدی با استفاده از ابزارهای قانونی فشار مضاعفی را به اعضا تحمیل می‌کند و این درصورتی است که اعضا گمان می‌کردند در نهایت با آورده نقدی حداکثر 13میلیون تومانی صاحب خانه می‌شوند. به گفته وی، هم‌اکنون با توجه به اینکه تنها 3ماه از تغییر مبلغ آورده نقدی از 13میلیون به 23میلیون تومان گذشته، متقاضیان باید چگونه تغییرات 10میلیون تومانی را در این مدت زمان اندک و با توجه به درآمدهای پایین بپذیرند؟

کد خبر 222624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز