همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی عملکرد رسانه‌ها را در جهت آنکه همه چیز را در جهت برنامه‌های خاصی منعکس کنند، ارزیابی کرد و اظهارداشت:

 رسانه‌ها اطلاع رسانی نمی‌کنند بلکه اطلاع رسانی را به محفلی برای تضعیف رقیب و تقویت خودشان تبدیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی که در مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی سخن می‌گفت،تصریح کرد: ویژگی عصر ما ارتباطات است، اگر قرن‌های 20 و 21 را با قرن‌های 18 و 19 در جهان مقایسه کنیم خصوصیت قرن 18 را می‌توانیم انقلاب صنعتی و صنعت بدانیم و در قرن 19 خصوصیت دیگری که به پیشرفت صنعتی اضافه شد کشانده شدن صنعت به تولید جنگ افزار بود در واقع در قرن هجدهم قدرت در صنعت و در قرن نوزدهم قدرت در سلاح تجلی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه هر کشوری تلاش می‌کرد سلاح سنگینتری را اختراع کند تاکید کرد: این امر در قرن بیستم هم ادامه داشت که جنگ‌های جهانی اول و دوم نشانه همین پیشرفت کشورها در تولید سلاح بود، اما از نیمه دوم قرن بیستم قدرت در ارتباطات تجلی پیدا کرد.

حداد عادل در ادامه با بیان اینکه عصر، عصر اطلاعات و اطلاع رسانی است، اظهار داشت: یک رابطه معنی داری میان قدرت ارتباطات و اطلاع رسانی کشورها و جایگاه آنها در جهان وجود دارد، در واقع هر کشوری نیرومند تر است که در ارتباطات نیرومند باشد.

وی ادامه داد: حکمرانی در چنین جهانی بدون بهره‌مندی از روابط عمومی ممکن نیست و هر کشوری در کنار کارهایش باید چشمی هم به ارتباطات و روابط عمومی داشته باشد، بنابراین باید در کشور جایگاه ارتباطات و روابط عمومی به خوبی مشخص شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تصدیق کنیم ارتباطات و روابط عمومی یک دانش میان رشته‌ای است که در آن انواع تخصص‌ها از جمله جامعه شناسی، حقوق، روانشناسی اجتماعی و بسیاری رشته‌های دیگر دخیل است، تاکید کرد: باید برای چنین امر خطیری نیروی متخصص تربیت کنیم و همچنین در عرصه‌ی ارتباطات و اطلاع رسانی باید حساس باشیم که کشور از این نظر ضعیف نماند.

وی افزود: باید در همه امور در ذهن و حافظه خود نسبت به بعد اطلاع رسانی برنامه داشته باشیم و هر مدیر اجرایی باید پرونده‌ای برای بعد روابط عمومی و اطلاع رسانی بازداشته باشد و یک گروه متخصص برای ارتباطات و اطلاع رسانی وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توجه به این معنا از نظر سیاسی و اقتصادی به سود قدرت‌ها است، افزود: دولت، مجلس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همه باید بدانند که تقویت روابط عمومی هدردادن پول نیست، بلکه صرفه جویی در هزینه‌هاست.

وی با اشاره به حل موضوع سهمیه بندی بنزین توسط دولت و مجلس، اظهار داشت: در کشوری که می‌تواند حدود 45 میلیون لیتر در پالایشگاههای داخلی تولید کند، مصرف روزانه 80 میلیون لیتر معنی ندارد و این امر از نظر سیاسی و اقتصادی معقول نیست.

وی ادامه داد: آیا منطقی است که سالانه چند هزار میلیارد دلار بنزین وارد کنیم و آن را ارزانتر از آب بفروشیم و خیابان‌های خود را پر از خودرو کنیم و کشور را به بیرون وابسته کنیم.

حدادعادل همچنین با بیان اینکه با تصویب مجلس و همکاری دولت و مجلس قوانین به سرعت اجرا می‌شود، گفت: طرح ساماندهی رایانه ای یکی از طرح‌های وسیع جهان است و حجم اطلاعات سه برابر حجم سامانه رایانه‌ای بانکی در کشور است.

وی با بیان اینکه اتصال همه پمپ‌بنزین‌ها برای سهمیه بندی بنزین بدون اطلاع رسانی و روابط عمومی ممکن نیست، گفت: اگر آنها نقش خود را در این اقدامات سترگ انجام ندهند کارها عقیم می‌ماند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید طرح جامع، منطقی، و رسانه‌ای برای چنین اقدام بزرگی داشته باشیم، اظهار داشت: نباید روابط عمومی‌ها دست کم گرفته شوند و ما باید این امر را در ذهن مدیران جامعه تصویب کنیم که نیروی متخصص تربیت کنند و در این دانش رشد تخصصی پیدا کنند.

حداد عادل با تاکید براینکه می‌توانیم رسانه‌ها، مطبوعات و پایگاه‌های اطلاع رسانی رایانه‌ای را به دو دسته حزبی و غیرحزبی تقسیم کنیم گفت: روزنامه ها در کشور ما به یک جریان سیاسی تعلق دارند و همه می‌دانند که فلان روزنامه برای چه جریان فکری است.

وی با یادآوری اینکه در کشور احزاب قوی نداریم و روزنامه‌ها جانشین احزاب شده‌اند، بر این نکته که روزنامه‌ها گرایش‌های خاص دارند تاکید کرد وافزود: رسانه‌ها همه چیز را در جهت برنامه‌های خاصی منعکس می‌کنند، یعنی اطلاع رسانی نمی‌کنند بلکه اطلاع رسانی را به محفلی برای تضعیف رقیب و تقویت خودشان تبدیل می‌کنند و در جهت مصالح خودشان به خبر جهت می‌دهند و اطلاع رسانی در آن کم می‌شود و اگر کسی بخواهد فارغ از این پیش داوری‌ها کار کند کارش مشکل می‌شود.

حدادعادل همچنین با بیان اینکه این امر رابطه ملت و حکومت را مخدوش می‌کند، تاکید کرد: در اینجا در واقع مردم به آنچه در مطبوعات می‌آید اعتماد نمی‌کنند و دولت هم به رسانه ها و این رابطه دستکاری می‌شود و این امور تاثیر بارز این گرایشها است.

وی خطاب به رسانه‌ها نیز گفت: اهمیت زبان کلام و ادبیات در کاری که شما برعهده دارید ابزار مهمی است و این کلمه باید دقیق انتخاب شود و آن کسی در اطلاع رسانی موفقتر است که به زبان تسلط داشته باشد.

حدادعادل تصریح کرد: روابط عمومی بدون روابط خصوصی ممکن نیست و در واقع اصل آن روابط خصوصی است و مسوول روابط عمومی که رابطه خصوصی با رسانه‌ها نداشته باشد موفق نیست و در واقع کلید روابط عمومی در جعبه روابط خصوصی پنهان است و شما باید با اصحاب رسانه رابطه خاص داشته باشید.

در پایان این مراسم رئیس مجلس شورای اسلامی سامانه الکترونیک اخبار دولت را افتتاح کرد که در آن جدیدترین اخبار دولت منتقل می‌شود.

کد خبر 22284

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز