به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه اطلاعرسانی استاد حسین انصاریان یادداشتی درباره ویژگى اهل گریه در قرآن و نشانههاى محسنین در ترک گناه منتشر کرده که متن کامل آن در ادامه آمده است:
مقدمهاى را در ارتباط با گریه «بکاء» عنایت بفرمایید تا بخش دیگرى از روایات مربوط به گناه و آثار آن بیان شود و روشن شود که چرا خدا، پیامبران، ائمه طاهرین علیهمالسلام، اولیاى خدا و عقلِ انسان بر ترک گناه اصرار دارند که فریب این لذتهاى کم گناه را نخوریم. معامله کردن بهشت با این لذتهاى زودگذر و در نتیجه از دست دادن بهشت، منطقى و عاقلانه نیست.
در سه آیه از سوره مبارکه مائده، خداوند متعال از گروهى از بندگان حقیقى، با انصاف و با وجدانش خبر میدهد که در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بودند و بعد از حضرت نیز با همین هویت پیدا شدند، در زمان ائمه علیهمالسلام و بعد از آنان نیز بوده، در زمان ما نیز هستند و در آینده نیز خواهند بود و در نهایت همه آن افرادى که در کنار امام دوازدهم علیه السلام جمع میشوند، از همین گروه، با همین اوصاف خواهند بود.
در این آیات شریفه، اول مسأله شنیدن مطرح است، البته شنیدنى که مربوط به مردم با انصاف، با وجدان، با ادب، باوقار و انسان صفت است. بعد از این شنیدن، روى قلب آنها اثر میگذارد و براى آنان نرمى و رقّت قلب مىآورد. از آثار این رقّت قلب، گریه فراوان است، گریه به علت ملکوتى و عرشى شدن؛ گریه بسیار پرقیمتى که اگر همه گریههاى عالم را جستجو و ارزیابى کنند، فوق این گریه وجود ندارد.
در آیه شریفه نیز خداوند مىفرماید که این گریه ـ منهاى رقّت قلب و عاطفه درونى که زمینه گریه است ـ به چه سبب براى آنها حاصل مىشود.
بعد از گریه، اتصال به وجود مقدس پروردگار و بعد از آن نیز اعتراض عالمانه و حکیمانه به تمام بىدینهاى جهان و در پایان مطلب نیز خداوند متعال، از جایگاه قیامتى این گروه خبر مىدهد و بعد به مقام ارشدیت این افراد عنایت مىکند که در حقیقت این مقام، همرنگ مقام خود خدا است.
ما به خواست خدا، از بحث گناه فارغ شدیم و به سفارش دوم پیغمبر (صلى الله علیه و آله) رسیدیم که در ماه رمضان اصرار دارند که انجام بگیرد و آن بحثِ زیاد تلاوت کردن قرآن است:
«فَأَکْثِرُوا فیه مِنْ تلاوة القرآن»
در این ماه، زیاد قرآن تلاوت کنید.
خود پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله) در این ماه، ده بار از اول تا آخر قرآن را تلاوت مىکردند و در بیشتر زمان تلاوت نیز اشک مىریختند. قرآن خواندنى با حال که حقیقت آیات را براى ما روشن کند و انسان وارد آن فضا شود و در خم رنگرزى خدا، رنگ خدایى را از قرآن بگیرد و بعد از ماه مبارک رمضان بیرون بیاید.