همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان هر سال در نتیجه اثرات آلودگی هوا می‌میرند.

Indiapollution

به گزارش سی ان ان بر اساس این بررسی تخمین زده می‌شود که سالانه 2.1 میلیون نفر به علت افزایش ذرات معلق ریز (PM2.5) و 470 هزار نفر نیز در سال در نتیجه افزایش آلودگی اوزون بر اثر فعالیت‌های انسانی می‌میرند.

جیسون وست، یکی از این پژوهشگران که نتایج کارشان در جورنال Environmental Research Letters منتشر شده است، می‌گوید: "آلودگی هوای خارج از خانه یکی از مهمترین عوامل خطرساز محیطی برای سلامت است."

این پژوهشگران تخمین می‌زنند که بیشترین آسیب ناشی از آلودگی هوا در آسیای شرقی رخ می‌دهد که تخمین زده می‌شود در آن هر سال رقم مرگ و میر زودرس به علت آلودگی PM2.5 و اوزون به ترتیب بیش از یک میلیون نفر و 203000 نفر باشد.

هند از لحاظ میزان مرگ و میز ناشی از آلودگی هوا با میانگین 397000 مرگ ناشی از ذرات معلق و 118000 مرگ ناشی از اوزون در رده دوم قرار می‌گیرد.

تخمین زده می‌شود در آسیای جنوب شرقی رقم مرگ و میر ناشی از PM2.5 به 158000 نفر و مرگ و میز ناشی از اوزون به 33300 نفر برسد.

اروپا به طور نسبی شمار کمتری مرگ و میر سالانه ناشی از PM2.5 (به طور میانگین 154000 نفر) دارد و مرگ زودرس ناشی از اوزون (32800 نفر) دارد؛ و در آمریکای شمالی رقم مرگ و میر برای ذرات معلق 43000 نفر و برای اوزون 34400 نفر است.

وست و همکارانش از مجموعه‌ای مدل‌های جهانی شیمی جوی برای تخمین زدن غلظت‌های آلاینده‌های PM2.5 و اوزون استفاده کردند.

ذرات ریز معلق (غبار، دوده، دود و قطرک‌های مایع) را که به در رده ذرات با قطر کمتر ار 2.5 میکرومتر قرار می‌دهند (PM2.5)، به خصوص برای سلامت انسان خطرناک هستند، زیر ا می‌توانند به عمق ریه‌های انسان نفوذ کنند و باعث ایجاد سرطان و سایر بیماری‌های تنفسی شوند.

اوزون در سطح زمین ناشی از واکنش‌های شیمیایی است که میان اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار (VOC) در حضور نور خورشید رخ می‌دهد.

این بررسی همچنین به تحقیق درباره اثرات تغییرات آب و هوایی بر بدتر شدن آلودگی هوا پرداخته است، و مدل‌های آب و هوایی را از دوران پیشاصنعتی (1850) تا سال 2000 مقایسه کرده است.

وست که استادیار بخش مهندسی و علوم زیست‌محیطی در دانشگاه کارولینای شمالی است می‌گوید: "تحقیقات بسیار معدودی تا به حال به بررسی اثرات تغییرات آب و هوایی گذشته بر کیفیت هوا و سلامت پرداخته اند. ما دریافتیم که اثرات تغییرات آب و هوایی گذشته احتمالا جزء بسیار کوچکی از اثر کلی آلودگی هوا هستند."

"اما در آینده، تغییرات آب و هوایی شدیدتر خواهند شد و می‌توانند اثرات بزرگتری بر آلودگی هوا بگذارند."

این پژوهش به مجموهه فزاینده شواهدی منظم می‌شود که نشان‌دهنده اثرات انسانی و اقتصادی آلودگی هوا در سراسر جهان است.

کد خبر 223490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز