به گزارش همشهری آنلاین، کتاب «اقتصاد فرهنگ» در شش فصل با عناوین «تقابل اقتصاد و فرهنگ»، «اقتصاد فرهنگی، «تاریخچه و تئوری»، «ارزش و دیدگاههای مربوطه»، «کالاها و خدمات فرهنگی»، «روشهای ارزشگذاری کالاهای فرهنگی» و «چه ارزشهایی بایستی در هنرها به حساب آیند؟ (تنش بین تأثیرات اقتصادی و ارزش فرهنگی)» نگاشته شده است.
دکتر محمدمهدی مظاهری که سابقه یک دهه حضور در رأس معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی را در کارنامه مدیریت فرهنگی خود دارد، در پیشگفتار کتاب «اقتصاد فرهنگ»، نو بودن نظریات علمی و پژوهشی در خصوص ارزشگذاری کالاهای فرهنگی که در حوزه اقتصاد و مدیریت مطرح شده را یادآوری نموده و خاطرنشان کرده است: «موضوعاتی از قبیل ایجاد و گسترش صنایع فرهنگ به عنوان بخشی تأثیرگذار بر اقشار جامعه اهمیت یافته و حمایت از صاحبان آثار فرهنگی و ایجاد انگیزه در آنها برای ادامه کار و جلوگیری از تأثیر سلایق و دیدگاههای افراد صاحب نفوذ و قدرتمند در ارزشگذاری و قیمتگذاری کالاها و خدمات فرهنگی و هنری بیش از گذشته ضروری مینماید.»
مظاهری در بخشی از پیشگفتار این کتاب به نظریات علمای اسلامی همچون شهید مطهری، امام موسی صدر و شهید محمدباقر صدر در خصوص ارزش کالاها اشاره کرده و آورده است: «شهید مطهری ارزش را ناشی از اثری میداند که بر یک شی مترتب است و تحت انحصار بودن شی را از ویژگیهای ارزش میشمارد و کار را علت و ایجاد کننده ارزش و نه معادل ارزش در نظر میگیرد. یا اینکه شهید محمدباقر صدر در برابر مطلوبیت نهایی مارژینالیستها، مطلوبیت اجتماعی را مطرح مینماید و نسبت مطلوبیت را در هر کالا مستقیماً با اهمیت فایدهای که میرساند متناسب میداند.»