گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تضعیف روحیه فرهنگ کار در کشور گفت: متاسفانه در کشور ما فرهنگ یقه سفیدی پذیرفته شده و فرار از کار نوعی زرنگی تلقی می‌شود و برای مقابله با این فرهنگ، باید از آموزش و پرورش شروع کرد.

غلامعلی حداد عادل در چهارمین همایش ملی فرهنگ کار که در محل مجتمع فرهنگی وزارت کار برگزار شد و مهر خبر آن‌را منتشر کرد، کلید فرهنگ کار را در آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: نسلی پدید آمده که به کار خوش‌بین نیست و آن نسل هم نسل ما است که نمی‌خواهد تن به کار بدهد و روز به روز مشکل گسترده‌تر می‌شود. بچه‌های امروز نسبت به زمان ما بیشتر از کار فراری هستند.

حداد عادل گفت: برای بچه‌های ما 200 متر پیاده‌روی سخت است و از این موارد در زندگی ما بسیار است.

وی با بیان اینکه کار کردن بر روی فرهنگ کار را باید از آموزش و پرورش آغاز کرد، گفت: راهش این است که در مدارس و در کنار برنامه‌های نظری، برنامه‌های اجرایی و عملی طراحی کنیم. معلمان پرورشی باید رویکردشان یک رویکرد عملی باشد و هر مربی با توجه به شرایط مدرسه فهرستی از برنامه‌های کاری برای دانش‌آموزان طراحی و اجرا کنند.

رئیس مجلس تاکید کرد: محیط مدرسه باید محیط کار باشد. باید فرهنگ کار را در آموزش و پرورش اعمال کنیم و کاری کنیم که تن و دست دانش‌آموزان کاری شود.

وی افزود: نسل جدیدی باید تربیت کنیم و این منحصر به آموزش و پروش نیست. باید از تبلیغات هم کمک گرفت.

رئیس مجلس با بیان اینکه صدا و سیما باید فقدان فرهنگ کار را به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در کشور مهم تلقی کند، گفت:  این سازمان باید در ساخت فیلم و سریال به طور غیرمستقیم ارزش و تاثیر کار در زندگی راه نشان دهد و نشان دهد سرنوشت  یک جامعه چطور با کار تغییر می‌کند.

حداد عادل تأکید کرد: فرهنگ کار به این معنی است که اصولا چرا باید کار کرد و در این بحث می‌خواهیم ببینیم آنها که کار می‌کنند چه تفکری دارند و آنان که کار نمی‌کنند چه ذهنیتی از کار دارند که دچار معضل بیکاری هستند.

وی تاکید کرد: بحث فرهنگ کار بحث چرایی کار است نه چگونگی آن. هر جامعه‌ای که اهل کار است کشوری پیشرفته دارد.

حداد عادل افزود: امروز این مسلم است که ثروت‌های طبیعی، وسعت سرزمینی و حتی شرایط مساعد اقلیمی هیچ کدام برای موفقیت کافی نیست و آنچه به این منابع طبیعی معنا می‌بخشد کار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر یک ملتی اهل کار نباشد همه مواهب خدادادی هم نصیب آن کشور و ملت باشد، ضایع می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم کشور ما از دیرباز مردمی سخت‌کوش بودند خاطرنشان کرد: اگر چنین نبود چندین هزار سال در طوفانها دوام نمی‌آوردند و تمدن و فرهنگ ایرانی استمرار پیدا نمی‌کرد. این مردم با کار، زندگی را در این سرزمین ممکن کردند.

رئیس قوه مقننه با انتقاد از تضعیف شدن فرهنگ کار در کشور یادآور شد: متاسفانه در یکی دو قرن اخیر فرهنگ کار، این کیمیای سعادت را گم کرده‌ایم و فضا به گونه‌ای شده که بیکاری و بیکارگی عادی شده و کار کردن نقش اصلی خود را از دست داده است.

کد خبر 22422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز