چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصویربرداری مرحله نخست مستند «هنر محیطی» به کارگردانی مجید موثقی با هدف آشنایی مخاطب با این هنر جدید و پیام های محیط زیستی آن آغاز شد.

فیلمسازی

به گزارش ایرنا، مجید موثقی درباره ساخت این مستند توضیح داد: هنر محیطی به هنر کانسپچوال یا مفهومی باز می‌گردد و پیام آن توجه به فرآیند محیط زیست و پیرامون است.

وی افزود: در واقع این هنر توجه مخاطب را به پیرامون و طبیعت معطوف می‌کند و راهکارهایی برای همزیستی و با اطرافیان دراختیار بیننده قرار می‌دهد.

این مستند ساز، هنر محیطی را نوپا و کمتر شناخته شده دانست و گفت: از سال های 1960 بود که هنر محیطی در عرصه جهانی جایگاهی پیدا کرد و رفته رفته رشد یافت.

درایران نیز هنرمندان بسیاری در سال های اخیر به این رشته هنری گرایش پیدا کرده اند و به خلق اثر پرداخته اند.

موثقی به قرار دادن دید جدید در ارتباط با طبیعت در مقابل دیدگان عموم از سوی هنرمحیطی اشاره کرد و گفت: به خاطر سر و صدای زندگی شهری و ناپاکی های محیط زیست و اطراف که ما انسان ها باعث آن هستیم و همچنین افراد علاقمند بسیاری که با افتخار اقدام به پاکسازی محیط و کوه و جنگل از آلاینده ها می‌کنند، تصمیم گرفتم برای ساخت مستند سراغ این ایده بروم.

وی هدف خود از ساخت این مستند را نمایش نارضایتی و عصیان نسبت اتفاقات شهری و زندگی صنعتی امروز و همچنین هشدار درخصوص مسائل مخرب محیط پیرامون مثل آلودگی هوا و یا از بین رفتن طبیعت عنوان کرد و گفت: باور من براین است که بازگشت به طبیعت حال انسان را بهتر می‌کند.

این مستند ساز خاطرنشان کرد: بعد از شکل گیری ایده ساخت این اثر، با گروه هنرهای محیطی «پنجه باز» که از شاگردان احمد نادعلیان هنرمند برجسته این عرصه هستند، آشنا شدم.

این افراد سابقه فعالیت دراین عرصه و همچنین حضور در نمایشگاه و جشنواره های گروهی و انفرادی را دارند.

هیات انتخاب جشنواره فیلم جوان اضافه کرد: فیلمبرداری فاز نخست این کار، در جنگل های ابر استان سمنان انجام شده است و طی آن هنرمندان گروه «پنجه باز» به نام های گودرزی، زرکش و خاص به نصب و نمایش کارهای هنری خود در این جنگل پرداخته اند.

وی یادآورشد: فیلمبرداری این کار که در فازهای بعدی در محیط های طبیعی دیگر انجام خواهد شد، تا پایان تابستان به پایان خواهد رسید.

وی افزود: تهیه کننده و مجری کار خودم هستم و هنوز از سوی هیچ نهاد و موسسه ای کمک مالی دریافت نکرده ام و این اثر با هزینه شخصی تولید می‌شود.

ضمن اینکه «توماس اشمیت» مستند ساز آلمانی نیز در بخش کار تحقیقی و پژوهشی این بخش با من همکاری می‌کند.

کد خبر 224499
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز