یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاهی به مناسبت فرمان مشروطیت؛ سالروز تاسیس عدالتخانه در ایران برگزار می‌شود.

مشروطه

به گزارش ایلنا، احمد مظفرمقام (کار‌شناس بخش اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی) با اعلام این خبر گفت: از ۱۴ مرداد ماه به مدت یک هفته با مشارکت مرکز اسناد کتابخانه مجلس و کاخ موزه نیاوران نمایشگاهی از عکس‌، سند و کتاب در زمینه اسناد پارلمانی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی گفت: فرمان مشروطیت در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ هجری شمسی با دست‌خط مظفرالدین میرزا در کشور صادر شد؛ که هدف اصلی این نهضت ایجاد عدالتخانه، ستیز با استبداد داخلی و سلطه خارجی بود.

مظفرمقام تصریح کرد: مجموعه عکس‌های موجود در خصوص مشروطیت در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی سیر تحولات مشروطه و حوادثی که در این دوره از تاریخ بر کشور ایران گذشته است، را نشان می‌دهد که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین کاخ موزه نیاوران نیز عکس‌هایی از مشروطه و امضای فرمان مشروطه توسط مظفرالدین میرزا را به نمایش خواهد گذاشت.

وی افزود: امید است که این نمایشگاه در معرفی بهتر وقایع و چهره‌های این نهضت مردمی به نسل معاصر و به ویژه پژوهشگران موثر بوده و باعث تشویق و ترغیب ایشان در بازکاوی علل، عوامل و دستاوردهای این نهضت باشد.

کار‌شناس اسناد کتابخانه مجلس در انتها گفت: همچنین در مراسم افتتاحیه نمایشگاه از نخستین شماره فصلنامه علمی - ترویجی «اسناد بهارستان» نیز رونمایی خواهد شد.

 

کد خبر 224947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز