همشهری آنلاین: مسابقات کاراته بازی‌های جهانی (ورلد گیمز 2013 در کلمبیا) درغیاب بسیاری از نامداران جهان با قهرمانی تیم میزبان به پایان رسید.

karate

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کاراته، این پیکارها درحالی به اتمام رسید که با استقبال چندانی از سوی قهرمانان سرشناس کاراته جهان مواجه نشد. قهرمانی تیم کلمبیا که جایگاهی در کاراته جهان ندارد از نکات عجیب این دوره از پیکارها بود.

در مسابقات بخش کومیته مردان و در وزن منهای 60 کیلوگرم مدال طلا به "اندره رندون" از کلمبیا رسید. این کاراته‌کا درمرحله یک هشتم نهایی جهانی پاریس 2012 با حساب 2 بر 0 به امیر مهدی‌زاده باخته و به مقام پنجم دست یافته بود. رندون در فینال ورلد گیمز، "داگلاس سانتوز"، قهرمان سال 2010 و نایب قهرمان 2012 جهان از برزیل را شکست داد. "مهدی بندوریا" از مغرب نیز برسکوی سوم ایستاد.

دروزن منهای 67 کیلوگرم، نشان طلا به "رامیرز گیلمرو"، کاراته‌کای 29 ساله کلمبیا رسید. وی که هیچ افتخاری از چهار دوره حضور در مسابقات جهانی در کارنامه ندارد، در مبارزه پایانی ورلد گیمز برابر "محمد مگدی"، قهرمان سال 2012 از مصر به برتری دست یافت و "یاهیرو تسونری"، کاراته‌کای ژاپنی‌الاصل استرالیا به نشان برنز دست یافت.

دروزن منهای 75 کیلوگرم مدال طلا همانطور که انتظار می‌رفت به "رافائل آقایف"، قهرمان اروپا و جهان از جمهوری آذربایجان رسید. "بیچ نوآ" از آلمان و "محمد علی" از مصر نیز دوم و سوم شدند.

دروزن منهای 84 کیلوگرم و با غیبت "کنجی گرایلون"، قهرمان جهان از فرانسه و "تامی پترسون"، قهرمان اروپا از هلند، "ریوتو آراگا" از ژاپن مرد طلایی نام گرفت. او در فینال از سد "هانی کشتا" از مصر گذشت. "تازنوس گئورگیوس" از یونان هم نفر سوم این وزن شد.

در به اضافه 84 کیلوگرم و درغیاب "انس ارکان"، قهرمان جهان از ترکیه و "مانیسکالکو"، دارنده شش مدال رقابت‌های جهانی از ایتالیا، "جانتان هورنه" آلمانی بر سکوی اول ایستاد. هورنه در شرایطی با این قهرمانی توانست ناکامی خود در جهانی 2012 را جبران کند که حریفان چندان دشواری را پیش رو نداشت. او در بازی آخر "آنگل آپونته" از ونزوئلا را شکست داد. مقام سوم این وزن هم به "شاهین آتایف" از جمهوری آذربایجان رسید.

در کاتای انفرادی مردان، نشان طلا همانگونه که انتظار می‌رفت به "آنتونیو دیاز"، قهرمان جهان از ونزوئلا رسید. او در فینال موفق شد "موسی ابراهیم مگدی" از مصر را شکست دهد. "ریو کیونا" از ژاپن صاحب نشان برنز شد.غیبت "لوکا والده سی"، پرمدال‌ترین کاتاروی جهان از ایتالیا و شکست و حذف "مین داک" از فرانسه از جمله نکات حایز اهمیت مبارزات کاتای انفرادی مردان ورلد گیمز بود.

در مسابقات کاراته ورلد گیمز که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، نفرات برتر آخرین دوره مسابقات جهانی و فینالیست‌های مسابقات قاره‌ای دعوت می‌شوند که از ایران نیز امیر مهدی‌زاده و سعید احمدی، قهرمان و نایب قهرمانان جهانی 2012 پاریس، ذبیح‌الله پورشیب و علی فداکار، مردان طلایی مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان 2012، حمیده عباسعلی و نازنین دوستی، بانوان طلایی کشورمان در آسیایی ازبکستان و فاطمه چالاکی و پگاه زنگنه، فینالیست‌های مسابقات قاره‌ای سال گذشته از جمله دعوت‌شدگان این پیکارها بودند که تیم ایران مثل برخی از کشورها ترجیح داد در آن شرکت نکند؛ تصمیمی که با توجه به سطح مسابقات و غیبت بسیاری از کاراته‌کاهای زبده جهان و از همه مهم‌تر هزینه سرسام آور، منطقی به نظر می‌رسید.

و اما در مبارزات بخش زنان که بیشترین طلا به کاراته‌کاهای فرانسه و ژاپن رسید، در کاتای انفرادی "ساندی اسکوردو" از فرانسه بر سکوی اول ایستاد. کاتاروهای ویتنام و ایتالیا هم عناوین دوم و سوم را بین خود تقسیم کردند.

در وزن منهای 50 کیلوگرم کومیته بانوان، مدال طلا به کاراته‌کای ترکیه رسید. فرانسه دوم شد و نماینده کشور استرالیا بر سکوی سوم ایستاد.

در وزن منهای 55 کاراته‌کای فرانسوی طلا گرفت. کرواسی و مصر نیز به ترتیب نقره و برنز گرفتند.

در وزن منهای 61 کیلو گرم کلمبیا اول شد. کاراته‌کای اکوادور به نشان نقره دست یافت و روسیه نیز صاحب نشان برنز شد.

در وزن منهای و به اضافه 68 کیلو گرم ژاپنی‌ها قهرمان شدند. مدال نقره این دو وزن به کلمبیا و فرانسه رسید و نشان برنز نیز بین آمریکا و پرو تقسیم شد.

مسابقات کاراته ورلد گیمز 2013 در شرایطی با قهرمانی کلمبیای میزبان به اتمام رسید که ژاپن با 3 طلا و 1 برنز بر سکوی دوم رده‌بندی تیمی ایستاد. فرانسه با 2 طلا و 2 نقره به مقام سوم دست یافت. ونزوئلا با 1 طلا و 1 نقره بالاتر از آذربایجان که به 1 طلا و 1 برنز رسید، در مکان چهارم قرار گرفت.

ترکیه با 1 طلا، مصر با 3 نقره و 2 برنز، کرواسی، برزیل، ویتنام و اکوادور هر کدام با 1 نقره تیم‌های ششم تا یازدهم این بازی‌ها بودند.

 

کد خبر 225123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز