یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

پاتریک سیل: جاپ هوپ شفر دبیرکل ناتو روز شنبه برای دیدار با جورج بوش به مزرعه شخصی او در تگزاس رفت. مذاکرات دو طرف یکشنبه نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

افغانستان در صدر فهرست دستور کار این مذاکرات خواهد بود. پیام شفر در این مذاکرات روشن است: ناتو در جنگ در افغانستان علیه طالبان در حال شکست است و بازبینی در سیاست‌ها لازم و ضروری است.

مهمترین تحول جدید در ارتباط با افغانستان این است که افغان‌ها خودشان از جنگ و افزایش تلفات غیرنظامیان خسته شده‌اند و خواستار آن هستند که آمریکا و دیگر نیروهای خارجی کشور افغانستان را ترک کنند.

همانطور که خود حامد کرزای هم تایید کرده است، صبر افغان‌ها در برابر نیروهای خارجی با گذشت پنج سال از شروع حمله آمریکا به این کشور رو به کاهش است.

چندی پیش سنای کابل لایحه‌ای را تصویب کرد که در آن مذاکره با طالبان، آتش بس و تعیین تاریخی برای خروج نیروهای خارجی از کشور افغانستان درخواست شده بود.

در این لایحه خواسته شده بود که نیروهای خارجی نباید به طالبان حمله کنند مگر اینکه خودشان مورد حمله قرار گرفته باشند یا پیش از حمله با ارتش افغانستان مشورت کنند.

این لایحه در واکنش به خشم رو به رشد مردم و دولتمردان افغانستان نسبت به تاکتیک‌های ارتش آمریکا در بمباران هوایی غیرنظامیان در نقاط مختلف افغانستان ارائه شد و باید پیش از اجرایی شدن به تایید پارلمان و کرزای برسد.

همزمان در عراق 144 تن از 275 نماینده پارلمان درخواستی را امضا کردند که در آن تعیین یک جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواسته شده‌بود.

خود شفر هم دو هفته پیش بعد از مذاکره با دولت پاکستان اعلام کرد که تنها با نیروی نظامی‌نمی‌توان طالبان را شکست داد و بازسازی کشوری که 25 سال درگیر جنگ بوده اهمیت بیشتری دارد. اما مشکل عراق و افغانستان این است که بدون امنیت امکان بازسازی این دو کشور وجود ندارد.

اما پرسشی که اکنون وجود دارد این است که آیا با حمله خشونت بار به عوامل ناآرامی‌در دو کشور عراق و افغانستان می‌توان به امنیت دست یافت یا این خود عامل ناآرامی‌خواهد بود.

چندی پیش طالبان یک کارمند امدادگر فرانسوی را که دو ماه در اختیار داشتند آزاد کردند. او بعد از بازگشت به پاریس علی‌رغم گلایه از شرایط بسیار نامطلوب زندگی گفت که با او بدرفتاری نشده است.

هنوز کسی نمی‌داند فرانسه برای آزادی این کارمند خود چه امتیازی داده و به چه توافقی با طالبان رسیده‌است. شاید سخنان سارکوزی در این میان بی‌تاثیر نبوده که پیش از پیروزی در انتخابات گفته بود، دلیلی برای ادامه حضور نیروهای فرانسوی در افغانستان وجود ندارد.

موقعیت کرزای در افغانستان مانند نوری مالکی در عراق بسیار شکننده است.در شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان اخیرا مردم در یک تظاهرات گسترده شعار مرگ بر کرزای سر دادند.

در منطقه شینداد در جنوب هرات نیروهای ائتلاف می‌گویند که در ماه گذشته 136 جنگجوی طالبان را کشته‌اند اما محلی‌ها و روستاییان می‌گویند که از این کشته شدگان 51 نفر غیرنظامی‌هستند که 18 تن‌ از آنها زن و کودک بودند.

گزارش‌های سازمان ملل حاکی است که بیش از 1600 خانواده در افغانستان بی‌خا نمان شده ‌اند. اکنون آشکار است که درگیری‌ها در افغانستان در حال گسترش است و مناطق مختلف را در بر گرفته است.

ماه گذشته نیروهای طالبان کنترل یک بزرگراه را در 70 کیلومتری کابل به دست گرفته اند. این‌ها خبرهایی است که شفر به بوش خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا معتقد است که در جنگ جهانی با ترور مشغول نبرد است اما در حقیقت نیروهای او در حال جنگیدن و کشتن آنها هستند، قبایل محلی هستند که از خانواده و زمین اجدادی خود در برابر نیروهای خارجی دفاع می‌کنند.

در افغانستان در گذشته هم اسلام و نفرت از خارجی، باعث شکست ارتش‌های بزرگ شده است.

الحیات/20 می

کد خبر 22513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز