به گزارش مهر، برنامه تجاری ناسا تلاش برای ارائه کمک هزینه به توسعه سیستمهای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی و بازگرداندن آنها است.
براساس اطلاعات پیش نویس این درخواست، وقتی که ناسا نخستین مراحل را انجام داد، هر سال سه پرواز از این دست صورت میگیرد تا فضانوردان به ایستگاه فضایی برسند.
پیش از انتشار جزئیات آخرین مراحل در پاییز امسال، سازمان فضایی آمریکا همایشی طی روزهای اول و دوم آگوست (10 و 11 مرداد ماه) را با حضور فعالان این صنعت در مرکز فضایی کندی در فلوریدا برگزار میکند.
انتظار میرود که این قراردارد یک معامله با قیمت مشخص باشد که براساس قوانین مالکیت فدرال امضا میشود. تاکنون ناسا عمدتا به بودجه قانون توافقات فضایی متکی بوده تا بتواند کمک هزینه ساخت فضاپیماهای تجاری را تأمین کند.
درحال حاضر به رغم این که گفته میشود این رقابت باز و آزاد است اما کارشناسان اعتقاد دارند که شرکتهایی بهترین فرصت را در اختیار دارند که ناسا درحال حاضر روی آنها به عنوان دور سوم برنامه تجاری خدمه سرمایه گذاری کرده است. درمیان این شرکتها میتوان به سیستمهای اکتشافات فضایی بوئین، هیوستن، سیستمهای فضایی شرکت سیرا نوادا از لوئیس ویل و فناوریهای اکتشاف فضایی ( اسپیس ایکس) اشاره کرد.
درحال حاضر بوئینگ و اسپیس ایکس روی کپسولهای فضایی کار میکنند و سیرا نوادا روی طراحی هواپیمای "لیفتینگ بادی" کار میکند. هر سه فضاپیما میتواند دربرگیرنده 7 نفر باشد.
ناسا اعلام کرده برای تحقق وعده خود در تاریخ مشخص شده به 800 میلیون دلار بودجه در سال نیاز دارد، درحالی که این مبلغ صدها میلیون دلار بیشتر از چیزی است که کنگره برای این برنامه تعیین کرده است.
پس از بازنشسته شدن شاتلهای فضایی ناسا، این سازمان برای انتقال فضانوردان خود به ایستگاه فضایی به سایوزهای روسیه متکی شد که برای این امر مبالغ چشمگیری را به روسیه پرداخت میکند، طراحی کپسول فضایی شرکت اسپیس ایکس که درحال حاضر تنها محموله به ایستگاه فضایی ارسال میکند نخستین گام ناسا برای تجاری سازی این عرصه تلقی میشود، اما این کپسولهای تجاری تاکنون توانایی انجام سفرهای دارای سرنشین را نداشتهاند.